|
|
کدخبر: ۱۲۱۴

تا حداقل یک نسل قبل با شنیدن ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود متعجب می‌شدیم اما تعدادش آنقدر کم بود که چندان به نظر نمی‌آمد و آن را جزو موارد استثنا می‌گذاشتیم اما حالا و در این روزها نه تنها ازدواج دختران با پسران کم سن و سال‌تر از خود افزایش یافته بلکه علی‌رغم آمار قابل توجه طلاق در همین ازدواج‌ها، تبدیل به یکی از متداول‌ترین نوع ازدواج‌ها شده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از ایسنا، علی اکبر محزون - مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال می‌گوید که در ۱۰.۷ درصد ازدواج‌هایی که در سال گذشته در کشور ثبت شده، سن زوجه بیشتر از زوج است.

محزون در ادامه گفت: از ۸۳۱ هزار و ۶۷۰ ازدواجی که سال گذشته در کل کشور ثبت شده در ۸۸ هزار و ۶۳۱ مورد سن زوجه بیش از زوج است که بیشتر این افراد با جمعیت ۷۴ هزار و ۸۹۳ مورد، فاصله سنی یک تا پنج ساله دارند و شامل ۹ درصد از کل ازدواج‌های کشور می‌شود.

در ۱۱ هزار و ۱۲۰ مورد از ازدواج های ثبت شده در سال گذشته سن زوجه بین ۶ تا ۱۰ سال بیشتر از زوج بوده و در ۱۸۹۳ مورد نیز فاصله سنی زوجه ۱۱ تا ۱۵ سال بالاتر بوده است

وی ادامه داد: در ۱۱ هزار و ۱۲۰ مورد نیز سن زوجه بین ۶ تا ۱۰ سال بیشتر از زوج بوده و ۱۸۹۳ مورد نیز فاصله سنی ۱۱ تا ۱۵ ساله دارند.

به گفته وی، سال گذشته در ۴۴۱ ازدواج ثبت شده در کشور زوجه ۱۶ تا ۲۰ سال و در ۲۸۴ مورد نیز بیش از ۲۰ سال بزرگتر از زوج بوده است.

مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور در خصوص تفاوت میزان این ازدواج‌ها در نقاط شهری و روستایی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که تعداد ازدواج‌هایی که در آن‌ها سن زوجه بیش از زوج است در نقاط روستایی با درصد بسیار کمی بیشتر است اما در کل تفاوت چندانی میان میزان این ازدواج‌ها مشاهده نمی‌شود.

محزون افزود: از کل ازدواج‌های شهری حدود ۱۰.۶ درصد و از کل ازدواج‌هایی که در نقاط روستایی صورت گرفته ۱۱ درصد از کل آمار را این ازدواج‌ها تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص روند افزایش این ازدواج‌ها در سالهای اخیر گفت: هنوز مقایسه‌ای در این زمینه صورت نگرفته و به صورت قطعی نمی‌توان اظهار نظر کرد. اما می‌توان گفت که آمارها نسبت به دو سال اخیر تفاوتی پیدا نکرده باشد، اما نسبت به ۵ تا ۱۰ سال گذشته متفاوت است.

به گفته مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، در سال ۹۱ از ۱۴۳ هزار و ۷۹۰ طلاقی که در کشور ثبت شده، ۱۰۶ مورد مربوط به ازدواج‌هایی بوده است که در آن‌ها سن زوجه از زوج بیشتر است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار