|
|
کدخبر: ۳۶۸۷

با شروع سال تحصیلی انگار زخم برخی از مشکلات سر باز می‌کند و از وقتی که قصه ثبت‌نام و انتخاب واحد اینترنتی در همه دانشگاه‌ها همه‌گیر شده است با وجود تمامی مزیت‌هایش، اما مشکلاتی را برای دانشجویان رقم زده است، به عنوان مثال در دانشگاه پیام‌نور اگر به سایت دانشگاه که چندسالیست با هدف توسعه آموزش مجازی ایجاد شد، سری بزنید در همه جای سایت این جمله کلیدی به چشم می‌خورد که " از مراجعه حضوری خودداری کنید ".

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، پاسخگویی اینترنتی کارشناسان یک مرکز دانشگاهی مسلما به دانشجویان برای جلوگیری از رفت‌وآمدهای بسیار، خیلی هم خوب است، اما در شرایطی که پاسخگویی مناسب باشد تا دانشجو برای پاسخ هر سوالی حتی ابتدایی‌ترین موارد چون برنامه‌های کلاسی و یا زمان شروع سال تحصیلی سردرگم نشود.

حال از همه این‌ها که بگذریم مسئله شهریه موضوع بسیار مهمی است که نه تنها در انتظارات دانشجویان بسیار نقش دارد، بلکه گاهی اوقات میزان آن اعتراضات بسیاری را به همراه دارد.

مشکلاتی چون عدم پاسخگویی سایت دانشگاه به دانشجویان و میزان شهریه به ویژه برای دانشجویان دوره دکتری موجب نارضایتی جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شده است که در تماس‌هایی به ایسنا مشکلات خود را مطرح کرده‌اند، در این رابطه ایسنا در گفت‌وگویی با جمعی از دانشجویان پیام‌نوری، به بیان این مشکلات پرداخته است.

یکی از دانشجویان پیام نور تهران غرب با انتقاد از کندی سامانه «گلستان»، می‌گوید: مرحله ثبت‌نام و انتخاب واحد، دانشجویان بسیار کند پیش می‌رود، به طوری که انتخاب واحد برخی از دانشجویان تا سه هفته طول کشیده است، از سوی دیگر همزمان با الکترونیکی شدن پرداخت شهریه فشار سنگینی به این سامانه وارد شده است.

به گفته وی، دانشگاه پیام نور در پاسخگویی به دانشجویان ضعیف است به طوری که تنها ۳ نشانی ایمیل در سایت اصلی وجود دارد که فعال نیستند و تنها یک ایمیل آن هم در وبلاگ دانشگاه پیام نور فعال است که البته آن هم به تازگی فعال شده است. در دانشگاه و واحد کسی پاسخگو تلفن‌ها نیست و زمانی که برای رفع مشکل حضوری به دانشگاه مراجعه می‌شود، برخورد مناسبی با دانشجویان نمی‌شود.

این دانشجو با اشاره به عدم به روزرسانی سایت دانشگاه پیام نور به ایسنا، می‌گوید: متاسفانه بسیاری از اخبار سایت دانشگاه قدیمی است و در زمینه تغییرات تقویم آموزشی اطلاع رسانی مناسبی به دانشجویان نمی‌شود.

یکی دیگر از دانشجویان با تاکید بر همین موضوع، مدعی می‌شود: در زمان پرداخت شهریه، ارتباط سامانه گلستان با بانک قطع و مبلغ ۶۰۰ هزار تومان از حسابش برداشت شده و تاکنون موفق به دریافت این مبلغ نشده است.

علیرضا دل افکار معاون آموزشی دانشگاه پیام نور به این اعتراضات اینگونه پاسخ می‌دهد که سامانه «گلستان» روزانه با بیش از یک میلیون دانشجوی پیام نور سروکار دارد و هر کدام از دانشجویان به بخش‌های متفاوتی از این سامانه مراجعه می کنند، به همین دلیل در این روزها، سامانه مذکور سنگین شده و فرایند ثبت‌نام و انتخاب واحد به کندی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال جاری ۴۰۰ مگابایت به پهنای باند سامانه گلستان افزوده شده است، می‌افزاید: برای کاهش مشکلات دانشجویان در فرایند انتخاب واحد و ثبت‌نام، این مدت تمدید خواهد شد و دانشجویان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

از طرف دیگر معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور در پاسخ به مشکل دانشجویان در زمینه نحوه ارتباط با دانشگاه برای رفع مشکلات آموزشی، می‌گوید: دانشجویان برای رفع مشکلات خود به جای مراجعه به سازمان مرکزی دانشگاه، باید به مراکز و واحدهای خود مراجعه کنند.

دل‌افکار با بیان اینکه سازمان مرکزی دانشگاه پیام‌نور مشغول انجام کارهای ستادی است و قادر نیست پاسخگوی تمامی دانشجویان باشد، تاکید دارد: در هر واحد و مرکز دانشگاهی پیام‌نور، افرادی پاسخگوی نیاز دانشجویان هستند و دانشجویان برای رفع مشکلات خود باید به مرکز آموزشی خودشان مراجعه کنند.

وی درباره مشکلات انتخاب واحد دانشجویان نیز به ایسنا، می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه پیام‌نور زیاد است و در هنگام انتخاب واحد ترافیک سنگینی در اینترنت به وجود می‌آید، بدیهی است دانشجویان نیز با مشکل روبرو می‌شوند.

معاون آموزشی دانشگاه پیام‌نور در عین حال با اشاره به پاسخگویی حضوری معاون و مدیران آموزشی دانشگاه به دانشجویان در روزهای چهارشنبه، می‌افزاید: دانشجویان می‌توانند با اعلام وقت قبلی برای رفع مشکلات خاص در سازمان پیام‌نور حضور یابند تا پس از بررسی‌های لازم برای رفع مشکل آنها تصمیماتی اتخاذ شود.

به گفته دل‌افکار کلاس‌های دانشجویان از ۱۶ شهریور ماه آغاز شده و از این تاریخ نیز کلاس‌ها به طور رسمی در حال برگزاری است که این درحالیست دانشجویان پاسخ دیگری برای شروع کلاس‌ها دریافت می‌کنند که به عنوان مثال شروع کلا‌س‌های تهران غرب از ۳۰ شهریور ماه عنوان شده است.

گفته‌های معاون آموزشی دانشگاه پیام نور گواه فراهم نبودن زیر ساخت‌های لازم برای پاسخگویی به جمعیت میلیونی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور است به نحوی که برخی دانشجویان در دسترسی به ابتدایی‌ترین خدمات و امکانات سامانه اینترنتی دانشگاه مشکل دارند و سامانه گلستان دیگر برایشان گلستان نیست.

البته مشکلات دانشجویان دانشگاه پیام نور فقط به عدم ارائه خدمات مناسب سامانه اینترنتی دانشگاه و پاسخگو نبودن پهنای باند سامانه محدود نمی‌شود و افزایش شهریه این دانشگاه به ویژه در دوره دکتری موجب اعتراض بیشتر دانشجویان به ویژه دانشجویان جدیدالورود دوره دکتری شده است و به ادعای جمعی از این پذیرفته‌شدگان پس از قبولی با این واقعیت روبرو شدند که شهریه‌شان نزدیک به دوبرابر افزایش داشته و به جای ۱۸ میلیون تومان، می‌بایست ۳۵ میلیون تومان برای این دوره پرداخت کنند و افزایش ۱۵ درصد تنها مشمول دانشجویان قدیمی دوره دکتری شده است.

در این باره فرشاد ابراهیم پور معاون اداری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور ضن تایید افزایش ۱۵ درصدی شهریه دوره دکتری دانشجویان قدیم دانشگاه پیام نوربه ایسنا می‌گوید: بر اساس مصوبات هیأت امنا، دانشگاه مجاز است هر سال با توجه به شاخص‌های موثر در افزایش کیفیت خدمات دانشگاهی و بهای تمام شده خدمات، شهریه خود را حداکثر تا ۱۵ درصد افزایش دهد.

ابراهیم پور در عین حال در خصوص ادعای دانشجویان به افزایش ۹۰ درصدی شهریه دانشجویان جدیدالورود دکتری، می‌افزاید: نرخ جدید شهریه دانشجویان دکتری ربطی به افزایش شهریه ندارد و هر ساله دانشگاه طبق مصوبه‌ای از سوی هیات امنا هزینه جدیدی را اعلام می‌کند.

البته معاون داری، مالی و عمرانی دانشگاه پیام نور به این موضوع هم اشاره می‌کند که هزینه جدید شهریه دوره دکتری برای دانشجویان جدیدالورود در ۲۲ آذر ماه اعلام شده بوده و داوطلبان با آگاهی این انتخاب را انجام داده‌اند ضمن آنکه تاکنون هیچ اعتراضی از سوی دانشجویان جدید دکتری درباره شهریه به دانشگاه نشده است.

همچنین به گفته ابراهیم پور، کاهش شهریه دانشجویان فراگیر در دوره کارشناسی بین ۱۴ تا ۲۱ درصد و مقطع کارشناسی ارشد شش درصد است، شهریه دانشجویان برون مرزی حدود ۲۵ درصد و دوره‌های رسمی هم حداکثر ۱۵ درصد افزایش یافته است به عبارت دیگر هرگونه افزایش بالای ۱۵ درصد شهریه دانشجویان صحت ندارد.

گفته‌های معاون اداری دانشگاه پیام نور درحالیست که جمعی از پذیرفته‌شدگان دکتری مدعی هستند که هیچ گونه اطلاع رسانی در مورد نرخ جدید شهریه دانشجویان ورودی جدید دفترچه ثبت‌نام، سایت دانشگاه و یا در زمان انتخاب رشته و یا حتی قبل از مصاحبه انجام نشده بود و دانشجویان پس از قبولی و حین ثبت‌نام با افزایش ۹۰ درصدی شهریه دانشگاه مواجه و مطلع شده‌اند و اکنون نه راه پس دارند و نه راه پیش، زیرا اگر به دلیل شهریه گزاف از تحصیل انصراف دهند سال آینده از شرکت در این دوره محروم می‌شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار