|
|
کدخبر: ۵۹۴

ارائه ۲۰ راهکار برای احیای سازمان تامین اجتماعی، اعتراض به صدور مجوزمددکاری اجتماعی برای معتادان بهبود یافته، آغاز پرداخت معوقات بازنشستگان، افزایش یارانه مراکز توانبخشی، افزایش دو برابری ازدواج مردان و زنان در سنین بالا، عدم اجرای پزشک خانواده در تهران بدلیل کمبود اعتبار، جزئیات بیمه طلایی بازنشستگان کشوری و … از مهمترین اخبار حوزه بهزیستی و رفاه در این هفته بوده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از مهر، در هفته جاری اخبار و رویدادهای مهمی در حوزه امین اجتماعی و بهزیستی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

ارائه ۲۰ راهکار برای احیای سازمان تامین اجتماعی

یک کارشناسان تامین اجتماعی در آخرین روز هفته جاری از ارائه ۲۰ راهکار برای احیای سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت دولت جدید باید با اصلاح اساسنامه، تولید سرمایه اجتماعی، تجدید ساختار، مشکلات مدیریت، ترمیم چهره سازمانی، سیاست زدایی، تعامل با شرکای اجتماعی و … سازمان تامین اجتماعی را اصلاح و احیا کند.

علی حیدری عنوان کرد متاسفانه در سالهای اخیر سازمان تامین اجتماعی با تغییر مدیریت پی در پی، تغییر اساسنامه و خیل افرادی که بصورت اتوبوسی و بدون بلیط وارد شدند مواجه شد. برخی از این افراد علیرغم اینکه در بالاترین سطوح سازمان بکارگیری شدند فقط و فقط بدنبال انتقال و یا استخدام رسمی شدن در سازمان بودند و بس. اکنون در شرایطی است که گرفتن نبض و سایر علائم حیاتی آن نیز مشکل است و عارضه یابی آن به سختی میسر است.

به گفته وی تنازعات بین قوا بر سر مسائل سیاسی و شخصی و مستمسک قراردادن سازمان برای تسویه حساب، خدشه دار شدن استقلال مالی و اداری و عدم رسمیت بخشی به شخصیت حقوقی مستقل آن، عدم تناسب بین اختیار و مسئولیت ارکان عالی سازمان(هیئت امناء، هیئت مدیره، مدیرعامل، هیئت نظارت و…) عدم اعمال نظارت موثر و کارآمد بر نظامات تصمیم گیری، تصمیم سازی و اجرایی، عدم سه جانبه گرایی واقعی و عدم وجود تشکل های واقعی کارگری و … از جمله علل و عواملی است که سازمان تامین اجتماعی را اکنون در شرایطی قرار داده که نیاز به احیاء دارد.

اعتراض به صدور مجوزمددکاری اجتماعی برای معتادان بهبود یافته

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز در این هفته از صدور مجوز به عنوان مددکار اجتماعی برای معتادان بهبود یافته انتقاد کرد و گفت این افراد تخصص و مهارت ندارند و از دانش کافی نیز برخوردار نیستند به همین دلیل نباید به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت کنند.

سید حسن موسوی چلک اعلام کرد یکی از موضوعاتی که ما را نگران می کند این است که در مراکز غیر دولتی ترک اعتیاد افراد بعد از ترک، پس از گذراندن دوره های کوتاه مدت چند روزه کارت مددکار اجتماعی دریافت می کنند و می توانند به عنوان مددکار در این مراکز فعالیت کنند در حالیکه صدور مجوز و کارت به عنوان مددکار اجتماعی برای معتادان بهبود یافته از سوی برخی سازمانها اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه مددکاری اجتماعی یک حرفه تخصصی است، گفت: افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند باید رشته مرتبط را بگذرانند و از تخصص کافی برخوردار باشند و همچنین قوانین و ساختار و منابع را بشناسند.

آغاز پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی

در این هفته سرانجام زمان پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان فرا رسید بطوریکه مشاور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از آغاز پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان خبر داد و گفت حداقل حقوق پرداختی بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه بیمه ۷۰۰ هزار تومان است.

حسن ضابطی تاکید کرد پرداخت افزایش حقوق ۲۵ درصدی بازنشستگان تامین اجتماعی از روز دوشنبه ۱۰ تیرماه در تمامی شعب بانک رفاه آغاز شده است و بازنشستگان می توانند همراه با حقوق خود معوقات را نیز دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان اختصاص داده شده است، گفت همچنین افرادی که بر اساس حروف الفبا قبل از تاریخ ۱۰ تیر حقوق تیر ماه خود را دریافت کرده‌اند نیز می‌توانند به بانک رفاه مراجعه و افزایش ۴ ماهه نخست سال را دریافت کنند.

افزایش یارانه مراکز توانبخشی

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز در هفته جاری از افزایش ۳۰ درصدی مراکز روزانه توانبخشی در سال جاری خبر داد و گفت: یارانه مراکز امسال افزایش پیدا می کند.

یحیی سخنگویی تاکید کرد براساس برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری برنامه ای برای افزایش مراکز شبانه توانبخشی نداریم بلکه تمام تلاشمان است است که تسهیلاتی برای نگهداری معلولان در منزل فراهم کنیم.

وی با اشاره به افزایش مراکز روزانه نیز گفت در حال حاضر ۱۴۰ مرکز روزانه و همچنین ۲۸۰ مرکز شبانه توانبخشی در استانهای مختلف کشور فعال است که امسال تعداد مراکز روزانه افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش دو برابری ازدواج مردان و زنان در سنین بالا

مدیر کل دفتر اطلاعات وآمار جمعیتی سازمان ثبت احوال در روزهای میانی این هفته اعلام کرد آمار ازدواج مردان بالای ۳۵ سال و زنان بالای۳۰ سال طی سالهای اخیر دو برابر افزایش یافته است.

علی اکبر محزون اظهار داشت بین آمارهای جمعیتی در زمینه ثبت واقعه ازدواج نشان می‌دهد که در سال ۹۱،۸۳۱ هزار و ۶۷۰ ازدواج به ثبت رسیده است و مردان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با ۳۱۲ هزار و ۴۹۸ واقعه و زنان با همین سن با ۲۷۵ هزار و ۸۷۳ واقعه ازدواج بیشترین آمار ازدواج زوجین را به خود اختصاص داده اند.

به گفته وی، اما سهم ازدواج‌های بالای ۳۵ سال برای مردان و ازدواج‌های بالای ۳۰ سال برای زنان در آمارهای سال‌های اخیر همچنان رو به افزایش است بطوریکه سهم ازدواج‌های بالای ۳۰ سال برای زنان از ۱۰.۵ درصد در سال ۹۰ به ۱۱.۲ درصد در سال ۹۱ افزایش یافته و سهم ازدواج‌های بالای ۳۵ سال برای مردان نیز از ۸.۶ درصد در سال ۹۰ به ۸.۸ درصد در سال ۹۱ افزایش یافته است.

پزشک خانواده بدلیل کمبود بودجه در تهران اجرا نمی شود

خبر مهم دیگری که در این هفته منتشر شد عدم اجرای پزشک خانواده در تهران بود بطوریکه علی رغم سخنان وزیر بهداشت مبنی بر اینکه این طرح درتهران اجرایی می شود مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ضمن مخالفت با اجرای طرح پزشک خانواده در استان تهران گفت این طرح به دلیل کمبود اعتبارات و همچنین مشخص نشدن نتیجه اجرای نسخه جدید در ۸ استان کشور، در تهران اجرایی نخواهد شد.

محمد باقر هداوند افزود مخالف اجرای طرح پزشک خانواده در تهران هستیم و به دلیل کمبود اعتبارات این طرح را اجرا نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح پزشک خانواده باید اعتبارات کافی تخصیص داده شود گفت: به دلیل مشکلات اعتباری این طرح در تهران اجرا نمی شود و کمبود اعتبارات را نیز به وزارت بهداشت اعلام کرده ایم.

جزئیات بیمه طلایی بازنشستگان کشوری

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز در این هفته جزئیات بیمه طلایی بازنشستگان وخانواده های تحت پوشش آنان را اعلام کرد و گفت از ابتدای خردادماه امسال علاوه بر بازنشستگان، افراد تحت تکفل آنان نیز بیمه طلایی می شوند.

ایراندخت عطاریان عنوان کرد سال گذشته با حمایتهای انجام شده و اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار، بیش از یک میلیون بازنشیته کشوری تحت پوشش بیمه طلایی قرار گرفتند که بدلیل کمبود اعتبارات امکان پوشش خانواده آنان فراهم نشد اما در سال جاری این امکان فراهم شده است.

وی از افزایش اعتبارات بیمه طلایی برای سال جاری خبر داد و گفت در سال جاری ۱۹۰ میلیارد تومان برای اجرای بیمه طلایی بازنشستگان کشوری و افراد تحت تکفل آنها پیش‌بینی شده است که در این صورت بازنشستگان و خانواده های آنان از پوشش بیمه طلایی برخوردار خواهند شد و می توانند از خدمات بسیار خوب خدمات درمانی مراکز طرف قرار داد بهره مند شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار