|
|
کدخبر: ۱۲۰۲۲۴

صدا و سیما چندی است به سبک شبکه های ماهواره ای کالاهای ضد سلامت با مزایایی تقریبا دروغ را پخش می کند که این مسئله در سکوت مسوولانش رسالت رسانه ملی را زیر سوال برده است.

به گزارشامیدبه نقل از شبستان،چندی پیش نقل محفل آگهی های تلویزیونی که برای مدت طولانی در صداوسیمای پخش شد تبلیغ برای فروش کرم حلزون بود که وزارت بهداشت اعلام کرد کرم حلزون غیرواقعی است، اصولا خبری از حلزون نیست و آنچه به این نام تولید و فروخته می‌شد نامستند بوده است.

پس از این اعلام، صداوسیما هم پخش این آگهی را متوقف کرد و اکنون پخشتبلیغاتاغواگر دیگری را در پیش گرفته است و پخش سریال تبلیغات کالاهای ضد سلامت و از نظر مزایا دروغ همچنان ادامه دارد که می توان به تبلیغ کفش هایی برای لاغری و همچنین دستگاهی برای دراز و نشست اشاره کرد.

تبلیغات کفش های کتانی و دستگاه دراز نشست که برای لاغری از پادشاه تبلیغات در لابلای برنامه های تلویزیونی دائما پخش می شود ضمن دروغ پردازی از مزایای کالاها با تبلیغ در رسانه ملی با قیمتی دو برابر بازار عرضه می شوند و چندین برابر پولی که به رسانه ملی بابت تبلیغات داده اند را کاسب می شوند.

در این باره باید گفت؛ پخش این دسته از تبلیغات را درشبکه های ماهوارهایی طبیعی است چرا که اکثر شبکه ها خصوصی تنها به فکر منفعت و سود خود هستند و مخاطب برایشان اهمیتی ندارد اما رسانه ملی که برای مردم است و باید در راستا منفعت مردم قدم بردارد این روزها این برداشت را در ذهن ها تداعی می کند که این رسانه ملی با تبلیغات گمراه کننده مشغول سرکیسه کردن مردم است و در آمد زایی برای صدا و سیما از احترام به شعور مخاطب اولویت دار تر است. تبلیغات کفش برای لاغری یک دورغ محض است.

در این باره دکتر احمد رضا درستی، متخصص تغذیه با بیان اینکه تبلیغات تلویزیونی نیازمند بحثو بررسی زیاد است، گفت: رسانه ملی، محلی برای کسب درآمد شده است و این کار درست و مناسبی نیست. وی با بیان اینکه لاغری کفش تن‌تاک یک دروغ محض است، اظهار کرد: اگر عملکرد این کفش در لاغری افراد واقعیت دارد چرا مخترعان ایرانی این کفش را به کشور آمریکا که ۷۰ درصدشان اضافه‌وزن و ۴۰ درصدشان مبتلا به چاقی مفرط هستند، صادر نمی‌کنند تا از این طریق کشورهای خارجی هم متوجه پیشرفت و اختراعات ایرانیان شوند.

وی با اشاره به اینکه کفش تن‌تاک باید مورد بررسی انجمن تغذیه ایران قرار می‌گرفت و سپس با دریافت گواهی تأیید، تبلیغ می‌شد، اظهار کرد: باید مشخص شود این کفش با انجام چه آزمایشی به اثبات رسیده که موجب افزایش سوخت انرژی و در نهایت لاغری افراد می‌شود، با این اوصاف همه اینها بدون دلیل و مدرک است. این متخصص تغذیه با بیان اینکه رسانه ملی نیازمند پول است ولی نباید به هر قیمتی کسب درآمد کند، افزود: قطعا یک کفش معمولی نمی‌تواند معجزه کند، افراد می‌توانند با کمی تلاش، پیاده‌روی و سوزاندن انرژی به راحتی لاغر شوند و هیچ نیازی هم به این دستگاه‌ها نیست. درستی تصریح کرد: با فشار آوردن به عضلات شکم چربی‌ها آب شده و فرد لاغر می‌شود این در حالی است که کفش تن‌تاک فشاری به شکم وارد نمی کند که باعثلاغری شود.

وی اظهار کرد: در یک دوره‌ای تلویزیون دستگاه‌هایی را تبلیغ می‌کرد که با تولید جریان الکتریکی و با مالیدن آن به صورت موجب لاغرشدن صورت می‌شد در حالی که این دستگاه‌ها عوارض زیادی را بر بدن انسان به جا می‌گذاشتند. درستی در ادامه تصریح کرد: ممکن بود این جریان الکتریکی از طریق سلول‌ها و مایعات بدن به مغز راه یابد که احتمال‌اش هم بسیار زیاد است. همچنین در درازمدت موجب آسیب‌رساندن به سلول‌های عصبی هم می‌شود که این امر نیز منجر به مبتلا‌شدن افراد به بیماری MS می‌شود.

سوال اینجاست در چنین شرایطی چه کسی پاسخ این اتفاقات ناگوار را خواهد داد. این متخصص تغذیه با بیان اینکه تبلیغ روغن جامد در تلویزیون یکی دیگر از کارهای جالب صدا و سیما می‌باشد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که روغن جامد عوارض و خطرات زیادی برای سلامتی انسان دارد ولی تلویزیون آن را به راحتی تبلیغ می‌کند. باید گفت؛ تبلیغات برخی از کالاها بیشتر جنبه لاغر کردن جیب های مشتریان را تا اندام های آنان را دارد؛

اهمیت رسانه‌های گروهی به ویژه رادیو و تلویزیون به دلیل گستردگی پخش و بالا بودن مخاطب آنها بیش از سایرین است و صدا و سیمای که قرار است همانند یک «دانشگاه» برای مخاطبین عمل کند، هم اکنون تا سطح یک رسانه زرد تقلیل پیدا کرده و در رقابت با ماهواره سلامت جامعه را تهدید می کنند که این مسئله باعثبی اعتمادی مخاطبین به رسانه ملی می شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار