|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۲۳

در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با اختصاص یکهزار میلیارد ریال برای جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی شهری موافقت کرد.

به گزارش امید، هر چند در سال های گذشته شاهد کش مکش هایی بین شهرداری و دولت بودیم اما به نظر در دولت جدید روحانی و قالیباف سعی دارند این رویکرد را تغییر دهند و در حال حاضر که بیش از یک سال از عمر دولت می گذرد شاهد تعاملاتی بین دولت و شهرداری بودیم که امیدواریم این تعاملات در حد مصوبه و گفتار نباشد و مردم عملا شاهد همکاری دولت به شهرداری برای سر و سامان دادن به اوضاع پایتخت باشند …

مصوبه اخیر دولت باب تازه ای از امید در حوزه حمل و نقل عمومی را گشوده است.
در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با اختصاص یکهزار میلیارد ریال برای جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی شهری موافقت کرد.
به نظر می رسد این اقدام در واکنش به بیانیه پایانی نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های ۱۲ کلان شهر کشور بود. در بیانیه پایانی نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک شهرداری‌های ۱۲ کلان شهر کشور که در تهران برگزار شد، ضرورت توجه دولت به توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری در شهرها و کلان شهرهای کشور مورد تأکید قرار گرفته بود.

اختصاص یکهزار میلیارد ریال برای جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی شهری
در جلسه هیات دولت تعدادی از پیشنهادهای دستگاه‌های اجرایی پس از بحثو بررسی، به تصویب هیأت وزیران رسید که بر اساس آن هیأت دولت برای کمک به تثبیت و جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی شهری در سال ۱۳۹۳ مبلغ یک هزار میلیارد ریال به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت تخصیص داد تا به عنوان بخشی از یارانه بلیت اتوبوس و مترو جهت تخصیص به شهرداری‌ها پرداخت شود
موضوع یارانه حمل و نقل عمومی سهم دولت از دولت نهم و دهم همواره موضوعی چالش برانگیز بوده که در دولت تدبیر و امید بنا بر رفع آن گذاشته شده و مسئولین دولت و شهرداری بر این امر تاکید کرده اند.

البته در نخستین دیدار رئیس جمهور با اعضاء شورای شهر تهران در دولت یازدهم با حضور شهردار تهران و معاونان مالی و اداری و حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، حسن روحانی چراغ سبز نشان داده و با تأکید بر حل معضل حمل و نقل عمومی در تهران گفت: دولت در نظر دارد در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی ۳۰ هزار تاکسی و ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری پایتخت اضافه کند.
این در حالی است که مدیر دبیرخانه کلان شهرهای کشور چندی قبل اعلام کرده بود که دولت برای کمک به توسعه حمل و نقل عمومی زمان را از دست ندهد.
به گفته وی با توجه به این که در لایحه بودجه فرصت خوبی به این منظور ایجاد شده، عدم کمک به توسعه حمل و نقل عمومی در کلان شهرها در واقع فروختن زمان است.
سید علی میرنجاتی متعقد است که درد کلان شهرها یعنی کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی و درمان آن یعنی توسعه ناوگان کاملاً مشخص است، ضمن این که تأثیر توسعه ناوگان حمل و نقل همگانی در کاهش مصرف سوخت، ارتقای سلامت و بهداشت عمومی و صرفه جویی در زمان و وقت، به لحاظ علمی و کارشناسی قابل اثبات است.

انتظار شهرداری از دولت
صد البته هنوز بدهی های دولت گذشته و حتی تمام سهمی که دولت یازدهم باید بایت حمل و نقل عمومی پرداخت می کرده پرداخت نشده است اما همین اندازه هم در وضعیت فعلی کمک خواهد بود. از طرفی سید جعفر تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز چندی قبل اعلام کرده بود که ما از دولت هیچ انتظاری بیش از آنچه قانونگذار تصویب کرده نداریم و اظهار امیدواری می کند، دولت از سه ماهه دوم سال اعتبارات حوزه حمل و نقل عمومی را پرداخت کند که دولت هم بدقولی نکرد و دیروز مصوبه اختصاص یکهزار میلیارد ریال برای جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی شهری را تصویب کرد.

از طرفی ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه شورای چهارم توجه ویژه‌ای به توسعه عمران و حمل و نقل عمومی دارد اعلام می کند که میزان قابل توجهی از بودجه سال ۹۳ به این امر اختصاص خواهد یافت و حدود یک سوم از بودجه سال ۹۳ را به توسعه عمران و حمل و نقل عمومی اختصاص داده شده است.
به گفته وی پیشنهادی که از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح شده معادل ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در سال ۹۳ است و یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار برای مسائل عمرانی شهر و ۴ هزار میلیارد تومان آن برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده که این میزان نیز ۴۰۰ میلیارد تومان بابت بدهی‌های گذشته هزینه خواهد داشت و مابقی صرف توسعه حمل و نقل عمومی و احداث۳۰ کیلومتر خط مترو در سال ۹۳ خواهد شد.

همه می دانیم که معضل آلودگی هوا و کاستی های حمل و نقل عمومی اولویت اول شهر تهران و کلان شهرهاست که با همکاری دولت و شهرداری قبال حل است و قالیباف نیز در دیدار با رئیس جمهور به ان اشاره می کند که اگر بین دولت و مدیریت شهری همدلی باشد مردم اثر مستقیم آن را در شهر می‌بینند و راحت‌تر زندگی می‌کنند ما به مدیریت یکپارچه شهری نیاز داریم مدیریت یکپارچه شهری همان اصلاح روندها و فعالیت‌ها است و به معنی مدیریت واحد نیست که همه دستگاه‌ها زیر نظر شهرداری بیایند.


تحقق مدیریت یکپارچه شهری یکی از مواردی است که بسیاری از مسئولین و کارشناسان شهر و اعضای شورای شهر از آن به عنوان گره گشای مشکلات تهران یاد می کنند و قالیباف نیز در موارد متعدد از جمله اجلاس شهرداران و سران شهری جهان و مراسم رونمایی از پیش‌نویس " قانون مدیریت شهری بر آن تاکید کرده است.


هرچند این مصوبه برای جلوگیری از افزایش نرخ خدمات حمل و نقل عمومی بوده و برای توسعه این ناوگان اقدامی جدی نشده است اما به هر حال یگ گام رو به جلو محسوب می شود و با وجود نگاه تازه دولت و شهرداری در این خصوص باید دید این اقدامات تا چه زمانی تداوم خواهد یافت و پرداختی های دولت در زمینه یارانه به چه اندازه می تواند گره گشا باشد

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار