|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۳۶

دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ۹ استان کشور، سبزی و صیفی هنوز با فاضلاب آبیاری می شود.

به گزارش امید، وقتی پزشکان تغذیه توصیه می کنند که حتما از میوه و سبزیجات روزانه استفاده کنید …وقتی رژیم غذایی ما خوردن سبزیجات است …وقتی غذای سالم ما باید سبزیجات باشد؟
هزاران سوال در ذهنمان ایجاد می شود که چرا هیچ یک از مسئولین به روی مبارک خود نمی آورند …
چرا مسئولین می دانند که مردم از سبزیجاتی استفاده می کنند که از آب فاضلاب است اما عملا هیچ کاری
نمی کنند؟
شاید جان مردم اینقدر بی ارزش است که مسئولین حتی حاضر نیستند در این مورد فکری کنند!!!!!!!!!
انصافا به چه قیمتی مردم باید سبزی آلوده بخورند؟ به چه قیمتی باید از سبزی استفاده کنند که آبیاری آن با آلوده ترین آب است؟ پوشک بچه، گربه مرده، موش و هزاران کثافات دیگر…
به چه قیمتی؟؟؟؟
در مناطق جنوبی اطراف تهران محل‌هایی به صورت پراکنده و دور از چشم مسئولان شهری و محیط زیست برای پرورش سبزیجات الوده به انواع میکروب مورد استفاده قرار می گیرد. سبزیجاتی که هر روز من و شما برای خرید آن سر و دست می شکنیم. سبزیجاتی که در سفره خانواده های ما از تمام تهران تا شمال ایران مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ۹ استان کشور، سبزی و صیفی هنوز با فاضلاب آبیاری می شود.
, وی گفت: خوشبختانه در پنج تا شش سال گذشته سطح زیر کشت سبزی و صیفی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند به یک چهارم رسیده است اما توصیه ما به مردم همچنان به شستشوی اصولی سبزی‌ها و صیفی‌هایی است که به صورت خام مصرف می‌شوند.

وی افزود: دستور شستشوی سه مرحله‌ای سبزی و صیفی در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت آورده شده و این روش بارها نیز از صدا و سیما پخش شده است.

شستشوی سه مرحله‌ای سبزی و صیفی شامل شناور کردن در آب و استفاده از چند قطره مایع ظرفشویی در مرحله نخست، در مرحله دوم شناور کردن در آب و محلول ضد عفونی کننده و در مرحله سوم آبکشی است.

جمعیت چندین‌ میلیونی تهران روزانه هزاران تن سبزی و صیفی مصرف‌ می‌کنند. قسمت اعظم‌ این محصولات از حدود ۱۶۰۰۰ هکتار اراضی حاصلخیز جنوب شهر تهران و اطراف شهرری تولید‌ می‌شود.

از طرف دیگر کلانشهر بزرگ تهران روزانه حجم بسیار عظیمی‌زباله و همچنین ۲ الی ۳ میلیون مترمکعب آب(به‌جز آب فضای سبز) را به صورت فاضلاب تولید‌ می‌کند. ‌این آبهای آلوده یا به‌صورت فاضلاب سطحی در جنوب تهران در کانال‌های فاضلاب جاری یا با نفوذ در دل خاک طی سالیان متمادی آبهای زیرزمینی را آلوده که از جهت شمال به جنوب در جریان است.

فاضلاب آلوده مستقیماً و آبهای زیرزمینی آلوده با حفر چاه به مصارف گوناگون به‌خصوص آبیاری محصولات کشاورزی از جمله سبزی و صیفی‌کاریهای جنوب شهر تهران‌ می‌رسد. حتی گاهی اوقات زه‌‌آبهای آلوده، برکه‌ها و دریاچه‌هایی مانند دریاچه عشق‌آباد در جنوب شهرری را به‌وجود می‌آورند که حتی در آن ماهی نیز پرورش‌ می‌یابد.

آب سیاه رنگ و کثیف داخل جوی های فاضلاب به سمت سبزیکاری های اطراف تهران می‌رود و داخل زمین‌ها می‌شود سبزب ها را سیرآب می کند و همراه با سبزیجات وارد بدن شما می شود، اما هیچ کس اهمیت نمی‌دهد.
امیدواریم این مشکل به زودی حل شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار