|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۴۰

فضای مجازی و اطلاع رسانی در آن گاهی به قدری اهمیت می یابد که می تواند بر بسیاری از معدلات جهانی حاکم شود. از این رو شناخت این فضا بسیار ضروری می نماید.

سرویس اجتماعیامید- شاید قدیم ترها که رسانه منحصر در تلویرزیون و رادیو و روزنامه ها و مجلات بود، راه اندازی یک رسانه سخت می نمود. اما دنیای امروز دنیای خرده فرهنگ ها و خرده رسانه ها و در واقع بازار رسانه های خرد است.{دکتر محسنیان راد} همین فضا، تکنولوژی مورد نیاز خود را با خود به همراه آورده که یکی از اصلی ترین وجوه آن فضای مجازی است.


فضای مجازی - آنچه به غلط معادل با اینترنت دانسته می شود – یک مفهوم پیچیده ی علمی – اجتماعی است. فضایی که در آن ارتباط میان دو فرد یا گروهی از افراد شکل می گیرد، بدون آن که آن دو در واقعیت فیزیکی روبروی هم بوده یا حتی نزدیک هم باشند. در گذشته در تعریف فضای مجازی گفته می شد ارتباط بر بستری که دو طرف هم را نبینند، تعریفی که سال هاست با ابزارهایی برای تماس تصویری باطل شده است.
اینترنت، مصداق اصلی فضای مجازی و بزرگ ترین ابداع اواخر قرن بیستم است. ابداعی که در برخی منابع علمی در کنار اختراع چرخ و ابداع خط و پیدایش الکتریسیته، در رده ی ده ابداع بزرگ تاریخ بشریت قرار گرفته است. www همان شبکه ی گسترده ی جهانیست، شبکه ای که همچون تار عنکبوت در سرتاسر جهان تنیده شده و همه جا را فرا گرفته است.


امروز آن قدر قابلیت های اینترنت افزایش یافته که بزرگ ترین تجارت های جهان بر بستر آن شکل می گیرد، مفهومی به نام دیپلماسی اینترنتی در کلاس های علوم سیاسی دانشگاه های طراز اول دنیا تدریس می شود، عده ای اعتیاد اینترنتی پیدا می کنند، دزدی اینترنتی و به ازای آن پلیس اینترنتی شگل می گیرد و در اکثر کشورها دادگاهی ویژه ی جرایم اینترنتی راه اندازی می شود. همه ی این ها، بخشی از قابلیت ها و ظرفیت های اینترنت است که تا به امروز روشن شده است.


در کنار همه ی این موارد، اینترنت پر از بنگاه اطلاعاتی است. بنگاه هایی که هیچ یک اطلاعات را تولید نمی کنند، بلکه کارکرد اصلی شان، جمع آوری، دسته بندی و نمایش اطلاعات گروه های مختلف مردم به همدیگر است. موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی و پایگاه های بارگذاری فیلم و عکس از این نمونه اند.


در شماره های بعد، به هر کدام از این بنگاه های اطلاعاتی بیشتر خواهیم پرداخت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار