|
|
کدخبر: ۱۷۷۵۴۳

در پی ساماندهی هفت هزار نیروی گشت ارشاد نامحسوس، برخی افراد و رسانه ها این حضور را مورد تحلیل قرار داده اند که در این گزارش، به مواردی از آن اشاره می شود.

به گزارش گروه اجتماعی امیدنیوز، حضور هفت هزار نیرویگشت ارشادنامحسوس در معابر عمومی شهر تهران، طی روزهای گذشته مورد توجه بسیاری از روزنامه ها و رسانه های مجازی قرار گرفت. این افراد باید در صورت مشاهده موارد ناهنجاری همچون مزاحمت برای نوامیس،آلودگی صوتی، کشف حجاب در خودرو و انجام حرکات نمایشی در خیابان، شماره پلاک خودرو را برداشته و از طریق سامانه پیامکی به مرکز پلیس امنیت اخلاقی اطلاع ‌دهند.

در ادامه نگاهی بر حواشی حضور تازه و نامحسوس گشت ارشاد در فضای رسانه ای و مجازی خواهیم داشت.

تحلیل رسانه ها به جنبه های حقوقی و اجتماعی گشت ارشاد نامحسوس

روزنامه «همشهری» با طرح ۶ پرسش، تصمیم ساماندهی گشت ارشاد نامحسوس را به چالش کشید و نوشت: ۱ - امسال چه تفاوتی نسبت به سال های گذشته دارد که نیاز به اجرای این طرح و اضافه کردن ۷ هزار نیروی نامحسوس گشت امنیت اخلاقی احساس و این طرح اجرا شد؟ ۲ - شیوه شناسایی، جذب و آموزش این افراد چگونه و بر اساس چه معیارهایی بوده است؟ ۳ - آیا این افراد شغل دیگری دارند یا به صورت تمام وقت با ناجا همکاری می کنند؟ و این که آیا این همکاری آن ها به صورت افتخاری است یا خیر؟ ۴ - چه تدبیری برای راستی آزمایی گزارش های این افراد اندیشیده شده است؟ آیا احتمال ارسال گزارش غیرواقعی وجود ندارد؟ ۵ - شهروندان در صورت اعتراض به این گزارش ها چه مسیری را باید دنبال کنند؟ ۶ - چرا تصویری از تعدادی از این ماموران در رسانه ها منتشر شده است؟ این موضوع با فعالیت نامحسوس این افراد تعارض دارد.

خبرگزاری «ایسنا» نوشت: اجرای این طرح به دلایل متعدد، هم موجب تشدید ناامنی روانی بین شهروندان تهرانی می شود و هم به ضرر پلیس است. … تصمیم برای فعالیت نامحسوس پلیس امنیت اخلاقی می ‌تواند نشان‌ دهنده اثربخش نبودن فعالیت محسوس در این زمینه توصیف شود. البته با اجرای این طرح، پلیس مظلوم هم واقع میشود چرا که افراد متخلف از این طرح می ‌توانند سوء استفاده کنند و رفتارهای ناهنجار خود را به گردن پلیس بیندازند.

در تحلیل روزنامه «آفتاب یزد» آمده است: این طرح برای برخورد با مزاحمان نوامیس اقدام بسیار خوبی است. اما در مورد بحثحجاب موفق نخواهد بود، زیرا تجربه این موضوع را ثابت کرده است. نکته اصلی اینجاست که این اقدامات نه تنها تاثیری در فرهنگ ‌سازی نداشتند که اتفاقا نتیجه عکس هم به دنبال دارند. مسئولان باید در ابتدا به دنبال ریشه ‌های این ناهنجاری اجتماعی باشند، سپس با آموزش‌های درست و ایجاد علاقه در جوانان و فرهنگ‌سازی، بدحجابی در جامعه را اصلاح کنند. اجبار هیچ گاه به معنای فرهنگ سازی نیست. جوانان ما مجاب نشده‌اند بلکه اجابت می ‌کنند. به شدت با ورود پلیس به این قضیه مخالفم هم به لحاظ وجهه و اعتبار و منزلت اجتماعی که پلیس در جامعه دارد و هم به لحاظ تاثیری که در افکار عمومی دارد.

خبرگزاری «بهار نیوز»: در حوزه اجتماعی، آیا برای شهروندان ایرانی این سوال و ابهام وجود ندارد که چگونه در همین راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته(۹۴) مشابه همین زنانی که این روزها از خودروهایشان به جرم بدحجابی و پوششان پیاده و خودروهایشان ضبط میشود، آزادانه در خیابان آزادی تهران راهپیمایی کرده و خبرگزاری ‌های و رسانه ‌های خاص با افتخار در گزارش ‌های تصویری ۲۲ بهمن، تصاویر قد و نیم ‌قدشان را مخابره میکردند، حالا تاوان کدام پوشش متفاوتشان را میدهند؟ قصد دفاع از بی ‌حجابی یا بدحجابی نیست. بحثبر سر تناقص ها است.

بازخورد های هفت هزار پلیس نامحسوس

اعلام ساماندهی گشت ارشاد نامحسوس، واکنش چهره های سیاسی و دولتی را نیز در پی داشت.

«حسن روحانی» رییس ‌جمهوری، با بیان اینکه کرامت انسانی را خدا به انسان‌ ها داده و این کرامت مقدم بر دین است، گفت: یک طرح هایی در کشور اجرا می شود که بخشی از آن مربوط به دولت می شود و بخشی از طرح ها نیز مربوط به دستگاه های دیگر مثل قوه قضاییه یا دیگر نیروهای است. اولین وظیفه ما در قبال مردم احترام به شخصیت و جایگاه و کرامت مردم است. همه ما باید در زمینه فرهنگی کار و تلاش و به گونه ای عمل کنیم که مسئله ای که از طریق فرهنگی قابل حل است از طرق دیگر حل نکنیم.

شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نظر خود را طی یادداشتی اینگونه عنوان می‌کند که بیم آن می‌رود اجرای طرح جدید امنیت اخلاقی، به تذکر و برخورد با بدپوششی خلاصه شده و به جای آنکه تذکرات و برخوردها متوجه مزاحمین نوامیس باشد، ناموس مردم را نشانه رود. وی ادامه می‌دهد نگاه و باور عمومی به پلیس در دنیا این است که حافظ جان و مال مردم است و باید با دیدن پلیس احساس امنیت و آرامش به انسان دست دهد. لذا اگر کاری قرار است برای مردم انجام شود باید در مورد سازوکارش نیز با صاحبنظران و متخصصان مشورت شود.


حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهور نیز در این‌باره نظر دیگری دارد، وی معتقد است جنبه‌های مختلف این طرح باید برای افکار عمومی و دولت روشن شود، اینکه این نیروها چه افرادی هستند، چگونه به کار گرفته‌ شده‌اند و آموزش دیده‌اند و اینکه چطور می‌توان سلامت کار آنان را تضمین کرد و در نهایت اثر بخشی این طرح کجا آزموده‌ شده‌ است؟ باید مورد توجه قرار گیرد.

عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب‌الله نیز طی سخنانی وضعیت حجاب را لجام گسیخته‌ می‌داند چنانکه جامعه را دچار مفسده می‌کند. وی متذکر می‌شود فرقی نمی‌کند نیروی انتظامی به‌صورت محسوس یا نامحسوسی با قضیه امنیت اخلاقی برخورد کند. وقتی پلیس اعلام می‌کند هفت هزار نفر را برای گشت نامحسوس انتخاب کرده به این معناست که عوامل خودش را شناخته است و آنها را امین و صادق می‌داند و مردم نیز نشان داده‌اند که به امانتداری پلیس و فداکاری‌ نیروی انتظامی اطمینان داشته و قدردان زحمات آنها هستند.

اگر این ۷ هزار نفر، آنقدر قابل اعتماد هستند که به صرف یک پیامک شان، سیستم پلیس وارد عمل می شود و علیه شهروندان این کشور، پرونده تشکیل می دهد، یک پیشنهاد عالی برایشان داریم: کشور در عرصه های گوناگون به بازرسان و حافظان امین نیازمند است. این افراد معتمد و پاک را آموزش دهند و از آنها برای مبارزه با رشوه خواری، اختلاس، زمین خواری و حفاظت محیط زیست استفاده کنند که در این عرصه ها، بسیار بیشتر به وجودشان نیاز داریم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار