|
|
کدخبر: ۸۲۸۸۸

از پانزدهم دی‎ماه

شهردار شیراز گفت: اجرای طرح ترافیک در شیراز مصوب شده و بنا بر ابلاغ وزارت کشور، مقرر است از ۱۵ دی‌ماه، در قالب طرح زوج و فرد، عملیاتی شود.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، «علیرضا پاک‌فطرت» دیشب ۷ دی‌ماه، در حاشیه‌ی جلسه هماهنگیطرح ترافیکشیراز، به خبرنگاران گفت: البته شهرداری اهرم اجرایی در طرح ترافیک را در اختیار ندارد، جز اینکه مردم و در رأس آن، نخبگان فرهنگی و اهالی رسانه به میدان بیایند.

وی با بیان اینکه اگر مدیر یا کارشناس فعال در حوزه‌ی حمل و نقل نسبت به طرح ترافیک بی‌تفاوت است، به‌طور قطع حمل و نقل را به‌خوبی نمی‌شناسد، گفت: برای آن که ترافیک شیراز یک‌بار و برای همیشه برطرف شود باید فرهنگ شهروندی در این زمینه تغییر کند و این فرهنگ‌سازی به‌طور قطع با یاری رسانه‌ها ممکن است.

شهردار شیراز افزود: انتظار داریم از زمان اجرای طرح محدوده‌ی ترافیک رسانه‌ها نیمه‌ی پُر لیوان را ببینند و کمک کنند تا این طرح به بلوغ برسد.

پاک‌فطرت خاطرنشان کرد: این که بیان شود پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد، از افراد کم‌اطلاع پذیرفتنی است، اما نباید همین حرف در رسانه‌ها تکرار شود چون یک فرد فرهنگی می‌داند با شماره‌گذاری روزانه ۴۰۰ خودرو، به حداقل ایجاد ۴۰۰ واحد پارکینگ نیاز است.

وی تصریح کرد: این که شهرداری همه‌ی بودجه خود را برای ساخت روزانه ۴۰۰ واحد پارک صرف کند غیرممکن و غیرعقلانی است که به‌فرض ساخت پارکینگ، همه‌ی خانه‌ها و کوچه‌های شهر نیز باید به خیابان و زیرگذر و روگذر تبدیل شود.

شهردار شیراز گفت: بسیاری از کشورهای جهان سال‎ها پیش از ماخودروداشته و این مسیر را آزموده‎اند و به این نتیجه رسیدند که در مرکز شهر تنها باید بر حمل و نقل عمومی و پیاده‌راه‌ها تمرکز کرد.

پاک‌فطرت افزود: تا ترافیک مرکز شهر ساماندهی نشود امکان ترغیب مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نیز وجود ندارد، چون باید آلودگی دود و صوت خودروها را تحمل کنند.

وی ادامه داد: مساحت گذرها و خیابان‌های شیراز نسبت به جمعیتی که در آن ساکن است، از متوسط جهانی و کشوری بالاتر و تعداد اتوبوس‌ها نیز بسیار بیش از بسیاری از کلان‌شهرهای کشور است، اما به سبب وجود ترافیکِ ساماندهی نشده، اتوبوس‌ها بایکوت شده و کارکرد مناسب ندارد.

شهردار شیراز خاطرنشان کرد: با این اوصاف مردم حق دارند که از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند، چون اگر قرار است فرد ساعت‌ها در اتوبوس معطل شود حداقل در خودروی شخصی می‌تواند با خنکای کولر موسیقی گوش بدهد و راحت‌تر ترافیک را تحمل کند.

وی افزود: بنابراین ترافیک خود سبب ادامه این دور باطل استفاده از خودروی شخصی می‌شود و از این نظر اصلاحات نرم‌افزاری باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

شهردار شیراز، شهرداری الکترونیک و کاهش مراجعه به ادارات را از الزامات ساماندهی ترافیک شیراز برشمرد و افزود: هم‌اکنون هشت گلوگاه به دوربین مجهز شده و با تجهیز ۲۰ گلوگاه دیگر تا پایان سال و ارسال قبوض جریمه ورود غیرمجاز به طرح، مردم به‌تدریج جدیت کار را می‌بینند.

پاک‌فطرت تصریح کرد: در خصوص طرح ترافیک شک نکنید که اگر امسال این طرح اجرا شود بهتر از سال آینده است و شهرهایی که این طرح را زودتر آغاز کردند بر مشکلات آن نیز فائق آمده‌اند.

وی یادآور شد: متعهدیم در ادامه‌ی مسیر، حمل و نقل عمومی راحت و سریع را از شهرک‌های خارج از شیراز نیز تامین و مدیریت کنیم و البته رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما نیز وظایفی را در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی این طرح، برعهده دارند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار