|
|
کدخبر: ۸۳۳۸۴

شهردار تهران با بیان اینکه طرح انتقال پایتخت به دلیل مشکلات اقتصادی ممکن نیست گفت: متاسفانه کمترین نگاه‌ها به شهرداری است و امروز شهرداری‌ها در دولت هیچ جایی ندارند.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز(یکشنبه) طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی شهرداران و رؤسای شهر جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر، ضمن تشکر از برگزاری این جلسه، گفت: مدیریت شهری مجموعه‌ای ازشورای شهرو شهرداری است و فکر می‌کنم مهمترین چالش در این عرصه این باشد که به لحاظ اداری و اجرایی دچار مشکلات جدی و اساسی هستیم.

وی افزود: نیازمند این نیستیم که حتما مدیریت شهری قانون جدید به خود بگیرد، بلکه نیازمند به یک باور هستیم و اگر دولت رویکردی اصلاح‌گرایانه نسبت به مدیریت شهری به لحاظ ساختاری و اجرایی داشته باشد قدم بزرگی را در این زمینه برخواهد داشت.

شهردار تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند، گفت: معتقدیم ساختار اداری و اجرایی و نوع نگاه به این موضوع باید تغییر کند و شهردرای‌ها نیز دیده شوند که در این صورت دولت می‌تواند به امورات تولی‌گری و حاکمیتی خود بپردازد و اجازه دهد امور غیردولتی و اجرایی‌ها به نهادهایی مثل شهرداری واگذار شود و در شهرداری‌ها نیز سیستم را به گونه‌ای تعریف کنیم که اگر مردم توان اجرای کاری را داشتند اجازه آن کار را به مردم دهیم.

قالیبافتصریح کرد: یکی از مهمترین علل عقب‌ماندگی این است که مدت‌ها در حال توسعه هستیم و این به دلیل مشکلات ساختاری است. به عنوان مثال اگر نانوایی در روستایی مشکلی داشته باشد برای حل مشکلش باید به تهران بیاید لذا باید نگاهمان به این عرصه را تغییر دهیم و با تدوین برنامه‌ریزی‌های دقیق به سمت حل مشکلات حرکت کنیم.

وی به طرح مجلس مبنی بر انتقال پایتخت سیاسی و اداری از تهران اشاره و تصریح کرد: بحثجابجایی مرکز سیاسی موضوع جدیدی نیست و در دهه ۷۰ هم نیز بحثو مکان‌یابی شده بود اما این اتفاق رخ نداد.

شهردار تهران افزود: امروز هم به دلیل مشکلات اقتصادی و تامین اعتبار چند صد هزار میلیاردی برای این طرح به نظر می‌رسد این کار ممکن نیست. علاوه بر این ما در پرداخت حقوق یارانه‌ها نیز دچار مشکل هستیم و تضمینی نیست که حتی با اجرایی شدن این طرح مشکلات تهران دو چندان نشود.

قالیباف در این ارتباط خاطرنشان کرد: ‌ البته مجلس فرصتی دو ساله برای بررسی آن داده است. بنده هم نه به عنوان شهردار بلکه به عنوان مدیری که تجربه‌ای داشته‌ام می‌گویم با یک تغییر رویکرد می‌توانیم مشکل تهران را درست کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید روش‌های غلط را اصلاح کنیم و نیازمند یک تغییر در نگاه به موضوع هستیم که اگر درست نگاه نکنیم صورت مسئله را پاک کرده‌ایم، لذا می‌گویم اگر نگاه ساختاری و متحول‌گرا به مدیریت شهری داشته باشیم مهمترین کار را صورت داده‌ایم و دولت نیز سبک‌تر و آماده اجرای کارهای مهمتر می‌شود.

شهردار تهران در بخش پایانی سخنانش با انتقاد از این مسئله که شهرداری‌ها جایی در دولت ندارند، گفت: متاسفانه کمترین نگاه‌ها به شهرداری بوده است. با اینکه شهرداری‌ها همه امورات مردم را انجام می‌دهند اما اهمیت آنها کمتر از ورزش، محیط‌ زیست و امور جوانان لحاظ شده و متاسفانه در یک سازمان وزارت کشور خلاصه شده‌اند که با این حجم کار و طویل بودن آن، این رویکرد درست نیست.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار