|
|
کدخبر: ۱۲۰۸۴۹

رئیس مرکز آمار ایران گفت: گزارش وضعیت اقتصادی خانوارها و متوسط درآمد خانوار برای هدفمندی یارانه‌ها به دولت ارائه می‌شود. نرخ بیکاری سال ۹۲ حدود ۱۱ درصد و نرخ تورم ۳۵درصد خواهد بود.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران در مورد اینکه برای اجرای مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها و نیز پایش دهک‌های درآمدی مرکز آمار در حال تهیه اطلاعات مربوط به این بخش است، اظهار داشت: واقعیت این است که بحثهدفمندسازی یک سازمان متولی دارد و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به واسطه مباحثمربوط به رفاه اجتماعی بخش عمده‌ای از این کارها را متولی‌ است و مرکز آمار هیچ مداخله‌ای در این بحثندارد و از سال ۹۰ به بعد بر اساس مسئولیت و رسالتی که سازمان هدفمندی داشت، این کار به آنها واگذار شده است.

رئیس مرکز آمار ایران تأکید کرد: در سال ۸۷ و ۸۹ اطلاعات اولیه مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در اختیار این مرکز بود، اما اکنون در این راستا مسئولیتی ندارد، اما طبیعتاً مانند هر دستگاه دیگری وقتی از ما، آمار و اطلاعات درخواست می‌کنند، می‌توان اطلاعات را در اختیار آنها قرار داد.

وی گفت: وقتی تصمیم‌گیری ملی در این سطح گرفته می‌شود، هیأت دولت ممکن است گزارشات آماری به ویژه از نظر وضعیت اقتصادی خانوارها بخواهد و به دلیل اینکه طرح هزینه درآمد توسط مرکز آمار ارائه می‌شود و متوسط درآمد یک خانوار شهری و روستایی و نیز هزینه‌های آنها و همچنین پایین‌ترین درآمدها به خصوص در مناطق مختلف بررسی و تحلیل می‌شود.

به گفته عادل آذر با توجه به اینکه مرکز آمار ایران متولی اصلی اعلام نرخ تورم است، همه تصمیم‌گیری‌ها راجع به هدفمندی یارانه‌ها به این حوزه نیز مربوط شده و آمارهای کلان‌های این چنینی از مرکز آمار خواسته می‌شود و به لحاظ وظیفه و جایگاهی که داریم، این آمارها و اطلاعات در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در بحثدرآمدها و هزینه‌های دهک‌های مختلف با توجه به اجرای مرحله بعدی هدفمندی یارانه‌ها پیش‌بینی شده که بازنگری در پرداخت یارانه نقدی شود، آیا این بازنگری بر عهده مرکز آمار است، تصریح کرد: در جریان این دسته‌بندی و دهک‌بندی نیستیم و اطلاعات کلان در خصوص کف و سقف درآمدی خانوارها و متوسط هزینه روستاها خواسته می‌شود، اما اینکه آیا مبنای دهک‌بندی و مسائل دیگر قرار می‌گیرد، در جریان نیستیم.

رئیس مرکز آمار ایران در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما از نرخبیکاریتا پایان سال جاری چیست، عنوان کرد: معمولاً نمی‌توان در این راستا پیش‌بینی ارائه داد و معمولاً نرخ بیکاری زمستان بالاتر است و قاعدتاً باید منتظر متوسط نرخ بیکاری سالانه حدود ۱۱ درصد برای سال ۹۲ باشیم.

وی افزود: بر اساس آمار اکنون نرختورمروی ۳۵ درصد است و روند نزولی است، اما نوسان آن بسیار جزئی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار