|
|
کدخبر: ۵۸۲۲۹

قیمتهای طلا روز دوشنبه در ساعات اولیه معاملات بازار آسیا در واکنش به توافق هسته ای ایران کاهش یافت. با این همه بازارها همچنان در حال هضم توافقی هستند که قرار است تحریمهای اقتصادی را در شش ماه آینده کاهش دهد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از تحلیلگران استاندارد بانک و سوسیته جنرال نوشت: کاهش تحریمهای ایران در مبادلات طلا احتمالا تاثیر اندکی بر قیمتها خواهد داشت.

والتر دی وت، تحلیلگر استاندارد بانک پیش از اعلام خبر توافق میان ایران و گروه ۱ + ۵ اظهار کرده بود: در حال حاضر قیمتطلاتحت تاثیر عوامل بزرگتری قرار دارد. قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۱۳ تاکنون با کاهش اعتماد سرمایه گذاران به این فلز گرانبها به عنوان پناه مطمئن دارایی، ۲۶ درصد کاهش یافته است.

بر اساس آمارهای تامسون رویترز جی. اف. ام. اس، تقاضای ایران برای طلای مورد استفاده در جواهرات و مصنوعات دیگر در سال گذشته به ۳۶.۹ تن یا ۱.۴ درصد تقاضای جهانی رسید. موسسه روبینی گلوبال اکونومیکس نیز در گزارشی در ماه می برآورد کرده بود که ذخایر طلای ایران در سال ۲۰۱۲ به دلیل تهاتر طلا در قبال صادرات انرژی افزایش داشته است.

دولت آمریکا اعلام کرده است که تحت توافق ژنو، برخی تحریمها شامل مبادلات طلا و فلزات ارزشمند دیگر معلق می‌شوند. با این همه دیپلماتهای غربی آگاه از مذاکرات اظهار کرده اند که ایران نمی‌تواند طلا را با نفت تهاتر کند.

تحریمهای مالی غربی دریافت پول صادرات انرژی را برای ایران دشوار کرده و افزایش استفاده کشور از طلا را به دنبال داشت. طبق آمار مرکز تجارت بین الملل(ITC) و سازمان جهانی تجارت، واردات طلای ایران از ترکیه که خریدار گاز طبیعی ایران است، از یک تن در سال ۲۰۱۱ به ۱۲۶ تن در سال ۲۰۱۲ جهش یافت.

طلا برای تحویل فوری در معاملات سنگاپور ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۲۳۷ دلار در هر اونس رسید. قیمت معاملات این فلز در بازار کامکس نیویورک برای تحویل در فوریه با ۰.۳۲ درصد کاهش به حدود ۱۲۴۰ دلار در هر اونس رسید. قیمتهای طلا پنج شنبه گذشته به رکورد اندک ۱۲۳۶ دلار در هر اونس سقوط کرد و امسال با نخستین کاهش سالانه از سال ۲۰۰۰ به این سو روبرو خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار