|
|
کدخبر: ۷۹۲۳۹

درباره شرکت‌هایی که با پنبه سر می‌برند

اتفاق جدیدی در سطح جامعه در حال رخ دادن است. یک اتفاق اقتصادی. یک کسب و کار به ظاهر خوب. چیزی که به نظر می‌رسد حداقل ضرری ندارد. شرکت‌ها و موسساتی که ادعا می‌کنند سرویس و کالای خود را بدون دریافت هزینه عرضه می‌کنند و سپس در صورت تمایل، رضایت و موفقیت مشتری پولش را می‌گیرند. اما ای‌کاش همه‌چیز همین گونه بود.

به گزارشامیدبه نقل از بازار خبر، به قول بزرگ‌ترها، هر ارزانی بی‌حکمت نیست. همیشه در کمین فرد یا افراد ناآگاه هستند فرد یا افراد سودجویی که از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند. هستند کسانی با دست گذاشتن روی اصلی‌ترین نقطه ‌ضعف اقتصادی مردم، آنها را وارد کسب وکارمی‌کنند.

سکانس اول؛ با ما انگلیسی یاد بگیرید

از سر کار تعطیل می‌شوید. به سمت خودرو حرکت می‌کنید که زیر برف پاک‌کن تکه کاغدی را می‌بینید. این تکه کاغذی که زیر برف پاک‌کن همه خودروها، لای درب‌‌ها، روی زمین و خلاصه همه‌جا هست. مثل همیشه یک تبلیغ. با این تفاوت که ماهیتش چیز دیگری است.

رویش اینطور نوشته: «با ما زبان انگلیسی‌اتان را بهبود ببخشید. نگران هزینه‌ها نباشید. شهریه را زمانی پرداخت کنید که خودتان فکر می‌کنید بر مکالمه مسلط شده‌اید»

چطور ممکن است در روزهایی که حتی شرکت‌های ماهواره‌ای هم اول پول می‌گیرند بعد کالا را پست می‌کنند، یک موسسه آموزشی می‌آید و چنین ادعایی می‌کند؟

داستان از این قرار است که پس از ثبت نام واقعاً رایگان، به شما می‌گویند که برای ورود به کلاس «مجبور» هستید که فلان سی‌دی را تهیه کنید. هر یک به مبلغ nهزار تومان برای مدتی مشخص. مثلاً یک ترم یا یک ماه.

سپس از شما درخواست می‌شود که برای ادامه «می‌بایست» nهزار تومان دیگر را برای خرید کتاب پرداحت کنید. و خلاص از این nهزار تومان‌ها آنقدر برای مشتری می‌تراشند که اگر یک معلم خصوصی می‌گرفت، برایش ارزان‌تر تمام می‌شد.

سکانس دوم؛ استخدام حسابدار رایگان و تضمین پیدا کردن شغل

این قضیه در دنیای استخدام‌ها که حکایت دیگری دارد. در برخی از آگهی‌ها می‌خوانیم که یک شرکت حسابداری، به تعداد محدودی کارآموز حسابداری نیاز دارد. این افراد حتی می‌توانند دانش‌آموخته این رشته نیز نباشند. به آنها تضمین داده می‌شود که بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای آموزش حرفه‌ای حسابداری ارائه می‌شود و حتی بالاتر از آن، بعد از دریافت مدرک معتبر برای آنها فرصت‌های شغلی با درآمدهای میلیونی تدارک می‌بینند. گفته می‌شود پیر و جوانی بودند که برای این شرکت‌ها صف می‌کشیدند.

چند جلسه اول حقیقتاً رایگان است. مبانی حسابداری به آسانی هرچه تمام‌تر ارائه می‌شود. اما در ادامه از دانشجویان خواسته می‌شود که برای حق عضویت در باشگاه حسابداران جوان(اسم نمایشی است) مبلغی را پرداخت کنند. سپس پول جزوه مرحله اول درخواست می‌شود. تعداد و مراحل این جزوه‌ها بی‌پایان است.
دست آخر وقتی چند ماه از وقت و هزینه افراد گذشت به آنها گفته می‌شود که برای پا گذاشت به سطح بعدی باید نرم‌افزار x تهیه شود. فرد هم که تقریباً چاره‌ای دیگر ندارد، یا باید تسلیم شود یا از بازی بیرون بیاید.

سکانس سوم؛ اگر نخواستی، ‌ برگردان و پولش را بگیر

سال‌هاست کشورهای اروپایی و آمریکایی از روشی موسوم به MoneyBack Guarantee در کسب و کار خود استفاده می‌کنند. به این معنا که مشتری یک سرویس یا کالا را با شرایط خاصی خریداری می‌کند و سپس با شرایط خاصی اگر از خرید آن رضایت نداشت، ‌محصول را بازگردانده و پولش را می‌گیرد.

این روش در ایران هم اجرا می‌شود ولی به روش ایرانی.

فروش روغن شترمرغ(اسم نمایشی است) با قیمت تضمینی. ۱۰۰ درصد بازگشت پول در صورت عدم رضایت. شما این محصول مثلاً واقعی را می‌خرید. به هر دلیلی باب میلتان در نمی‌آید. پس طبق گفته فروشنده، قصد برگرداندنش را می‌کنید. اما اپراتور که اغلب یک خانم پرخاشگر است به شما می‌گوید که طبق «شرایط شرکت» شما می‌بایست ابتدا دوره درمانی را تکمیل کنید. این دوره nماهه و شامل چندین بسته از محصول فوق می‌شود.

روغن شترمرغ می‌تواند جای خود را با پد تصفیه خون، سرویس‌های اینترنتی، لوازم منزل، محصولات آرایشی و هزار قلم کالای دیگر باشد.

سکانس آخر

امان از این منطق که می‌گوید: مفت باشد و…

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار