|
|
کدخبر: ۸۱۶۶۶

میرخانی: تهمت بزنند جلسه را ترک می کنم

برنامه مناظره امروز جمعه ششم دی‌ماه با موضوع صنعت خودروسازی و خودروی ملی دقایقی پیش از شبکه اول سیما آغاز شد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، در حالی صنعتخودروموضوع برنامه امروز مناظره است که اولین برنامه مناظره نیز به موضوع خودرو و البته قیمت گذاری این محصول اختصاص داشت.

نوزدهمین «مناظره» سیما به تهیه‌کنندگی سعید نبی و اجرای مرتضی حیدری دقایقی پیش با موضوع سرنوشت خودروی ملی آغاز شد که قرار است در این «مناظره» به دو سوال اساسی صنعت خودروی ایران پاسخ داده شود: چرا کیفیت اغلب خودروهای ایرانی از کیفیت خودروهای خارجی ضعیف‌تر است؟ و آیا با کاهش تحریم‌ها، باید باز هم بازار خودروی ایران را در اختیار شرکت‌های فرانسوی قرار داد یا از دانش دانشکده‌های فنی و توان علمی داخلی و بومی استفاده کرد؟

مهمانان برنامه امروز مناظره عبارتند از حمیدرضا تقوی نژاد معاون استراتژی و برنامه ریزی ایران خودرو و مدیر سابق مهندسی ایران خودرو، علی خاکساری عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکترای برنامه ریزی شهری با گرایش حمل و نقل و خودرو، محمدحسن شجاعی فرد موسس و رئیس دانشکده و پژوهشکده خودرو، داوود میرخانی رشتی مشاور دبیر انجمن خودروسازان و مدیرعامل اسبق ایران خودرو، محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن قطعه سازان ایران.

سوالنظرسنجیاین هفته برنامه مناظره عبارت است از:

به نظر شما خودروسازان کشور در همکاری های بین المللی پس از تحریم کدام راه را انتخاب کنند:

۱ - تمدید همکاری با خودروسازان فرانسوی ۲ - همکاری با دیگر خودروسازان معتبر بین المللی

در بخش اول این مناظره هر یک از مهمانان ۴ دقیقه فرصت دارند تا به این سوال پاسخ بدهند که آیا خودروی ملی داریم یا خیر و اگر نداریم چرا، و اینکه آیا می توانیم خودروی ملی داشته باشیم یا خیر؟

تقوی نژاد: خودرویی ملی است که اختیارش دست ایرانی باشد

حمیدرضا تقوی‌نژاد، معاون استراتژی ایران خودرو با اشاره به اینکه در صنعت خودرو تمام نگاه‌ها باید ملی باشد گفت: دید بنگاهی باید کنار گذاشته شود تا بتوانیم به اهداف روشنی در این زمینه دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه صنعت خودرو در جهان جایگاه ویژه‌ای است اظهار کرد: صنعتی که حدود یک پنجم صنعت کشور را برعهده دارد، اگر بخواهیم تعریف روشنی داشته باشیم این است که اجازه تغییرات مهندسی روی خودرو در دست شرکت ایرانی باشد، اجازه صادرات در دست شرکت ایرانی باشد و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص خودرو توسط. شرکت ایرانی قابل اجرا باشد

تقوی نژاد افزود: تیراژ محصول و محصولات بعدی جدید روی آن پلت فرم باید در دست طراحان ایرانی قابل اجرا باشد. یعنی اختیار این خودرو ملی با ماست. این به معنی برند ایرانی است و اختیار آن با ماست. وقتی یک خودرو را با یک شرکت ایرانی تحت لایسنس می‌کنیم درواقع اجازه هر گونه تغییر روی آن محصول با اجازه صاحب محصول باشد, بنابر این صادرات آن با اختیار شرکت ایرانی امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: خودرو ایرانی خودرویی است که اختیار آن در دست شرکت ایرانی است. در سال‌های دهه۷۰ سیاست‌گذاران تصمیم‌گرفتند چند صنعت را به عنوان صنعت کلیدی در نظر بگیرند. صنعت سیمان، صنعت حمل و نقل، مواد اولیه، فولاد و مس از جمله این صنعت ها بودند.

وی تاکید کرد: در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ اهداف مهمی برای صنعت خودرو تدوین شده است و این سیاست‌هایی است که از پایه و اساس برای رشد اقتصاد ایرانی برنامه ریزی شده است.

تقوی نژاد بیان کرد: برای ادامه صنعت خودرو دو راه وجود دارد، به تجربیات کشورهایی که در دهه‌های اخیر مانند کره و چین رشد کرده‌اند نگاه کنیم یا تولید و تعامل با شرکت‌های خارجی و صاحب برند ادامه داشته باشد و موازی با آنها باید توان طراحی و قابلیت طراحی را ایجاد کنیم. هر دو این سیاست‌ها باید لحاظ شود.

خاکساری: «ملی» واژه مقدسی است، هرجا از آن استفاده نکنیم

علی خاکساری رفسنجانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ابتدای صحبت خود با اشاره به اینکه خدا ما را به صبر توصیه می کند، درباره واژه " ملی " اظهار کرد: واژه های ملی یا اسلامی مقدس هستند و در هر جایی نمی توان آن ها را به کار برد اما امروزه باب شده که برای توجیه از این پسوندها بسیار استفاده می شود.

وی افزود: چنین استفاده هایی قطعا موجب لطمه به معنای این واژه ها می شود.

او با بیان اینکه در صنعت خودرو سازی باید هدف و مسیر را به درستی مشخص کنیم تا بتوانیم روند پیشرفت را ارزیابی کنیم، عنوان کرد: متأسفانه در مورد خودروی ملی روندی را طی نکردیم که قابل قبول باشد زیرا مردم از کیفیت خودروهای داخلی راضی نیستند هرچند ممکن است مدیران رضایت داشته باشند اما رضایت آنها به منزله رضایت مردم نیست.

وی خاطر نشان کرد: اقدامی که قرار است به شکل ملی انجام شود باید آنقدر خوب صورت پذیرد که مردم آن را روی چشم شان بگذارند.

خاکساری گفت: در حال حاضر ظاهرا تعاریف از خودروی ملی هم تغییر کرده است زیرا با تعاریفی که آقای تقوی نژاد کردند، تعریف گذشته دچار تغییر می شود.

شجاعی فرد: نباید به سمت کپی کاری محصولات بی کیفیت چینی حرکت کنیم

محمدحسن شجاعی‌فر رئیس دانشکده مهندسی خودرو به عنوان سومین میهمان مناظره سرنوشت خودرو ملی به بیان نظرات خود در رابطه با موضوع برنامه پرداخت و اظهار داشت: کشور در طول سنوات گذشته با خودروی تحت عنوان خودرو ملی روبرو نبوده که در حال حاضر بخواهیم سرنوشت آن را مورد بررسی قرار دهیم. هم اکنون فقط خودرو سمند به عنوان خودروی ملی به بازار معرفی میشود که در تولید آن خودرو نیز از قطعات و موتور خارجی استفاه می کنیم در همین راستا به اعتقاد من در شرایط فعلی خودروی ملی در کشور معنا پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه در موتور ملی نیز مالکیت آن را در اختیار داشته و خودکفائی کامل در تولید موتور خودرو نداریم افزود: تحریم‌های بین‌المللی شرایط مناسبی را برای اتکا به توانمندی داخل برای تولید خودرو باکیفیت به وجود آورده است.

شحاعی فرد با گلایه از اینکه نباید به سمت استفاده از محصولات کهنه و بی کیفیت خودروسازان خارجی حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر پژوه ۲۰۶ سال هاست که در خود فرانسه تولید نمی‌شود که این امر نشان از آن دارد که باید با واکاوی دلایل عدم کیفیت مناسب تولیدات داخل از وابستگی به محصولات خارجی ممانعت کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی خودرو تصریح کرد: تصادفات رانندگی هر ساله ۳۰ هزار کشته را دارد که باید مسئولین پاسخ مناسبی در این رابطه داشته باشند.

وی با بیان این مطلب که هم اکنون رتبه کشور در تولید خودرو از ۱۳ به ۲۹ تنزل پیدا کرده است گفت: نباید برای رفع معضلات خودروسازی کشور به سمت پژو و رنو حرکت کنیم. البته نباید با دوری کردن از این شرکت‌ها از چاله به چاه بیفتیم و به کپی‌کاری محصولات چینی بپردازیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود اولویت اصلی خودروسازان را مهندسی و برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای باکیفیت دانست و تصریح کرد: دست یابی به این اهداف در مقطع کوتاه میسر نخواهد شد بلکه باید در طول چند سال با برنامه‌ریزی موثر به تولید افزایش به خودروهای باکیفیت حرکت کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار