|
|
کدخبر: ۸۴۷۲۴

سواری های ۲۵ساله و موتورسیکلت های ۱۵ساله از این به بعد بنزین یارانه ای نخواهند گرفت. این خبری بود که امروز رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور اعلام کرد و گفت که به جز خودروها و موتور سیکلت های فرسوده، کارت سوخت یک گروه دیگر از موتور سیکلت ها هم شارژ نمی شود.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، با پیگیری‌های وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، شارژ کارت سوخت برخی خودروها و موتورسیکلت ها از دی ماه متوقف شده است. موتورها وخودروهای فرسودهو موتور سیکلت های فاقد پلاک ملی که هنوز برای دریافت پلاک جدید اقدامی نکرده اند.

مجتبی شفیعی رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور در این باره به ایسنا می گوید: سهمیه سوخت موتورسیکلت‌های بالای ۱۵ سال و خودروهای سواری فرسوده بالای ۲۵ سال شهر تهران از ماه جاری واریز نشده و کارت آنها شارژ نخواهد شد. وزارت نفت هم در حال تکمیل اطلاعات است تا قطع سهمیه سوخت این موتورسیکلت‌ و خودروها از دی ماه جاری در دستور کار قرار بگیرد و به طور قطع اجرا خواهد شد.

طرحی که فعلا برای تهرانی ها اجرا می شود و بعد از این دامن خودروها و موتور سیکلت های فرسوده دیگر شهرهای کشور را هم خواهد گرفت. شفیعی می گوید: در مرحله دوم این طرح موتور سیکلت‌های فرسوده با سن ۱۰ سال و خودرو‌های فرسوده با سن ۲۰ سال کارت سوختشان ابطال می شود.

با این حالکارت سوختاین عده از مالکان خودرو و موتور سیکلت فعلا باطل نخواهد شد. شفیعی در این باره می گوید: «با توجه به تماس‌هایی که با ستاد سوخت صورت گرفته و از آنجا که در کارت سوخت این خودرو و موتورسیکلت‌ها سوخت ذخیره وجود دارد، از این ماه به هیچ وجه کارت سوخت آنها شارژ نخواهد شد و ذخیره سوخت آنها نیز تا پایان سال اعتبار دارد و پس از آن هیچ اعتباری نخواهد داشت.»

اما جریمه کردن خودروهای فرسوده به همین جا ختم نمی شود. افزایش حق بیمه شخص ثالثخودروهای فرسوده هم طرح دیگری است که ستاد مدیریت حمل و نقل در دست اجرا دارد. شفیعی می گوید: «یکی از طرح‌هایی که برای خودروهای فرسوده در حال انجام است، افزایش حق بیمه شخص ثالثآنهاست. هر چند که برخی از شرکت‌ها اقدام به افزایش آن داشتند، اما مقدار آن ناچیز بوده؛ اما با توجه به خطرات ایمنی که این خودروها برای حمل و نقل دارند، حق بیمه‌ آنها افزایش می‌یابد و به صورت سراسری و قانونمند این طرح اجرا خواهد شد.»

در حال حاضر ۷۰ هزار خودروی فرسوده شخصی در شهر تهران وجود دارد که ۷۰درصد از آلودگی هوای تهران را ایجاد می کنند. وجود سه میلیون و ۸۰۰ هزار موتورسیکلت فاقد پلاک ملی و فرسوده که یک سوم آنها در تهران تردد دارند هم عامل دیگری است که به آلودگی هوای شهر دامن می زند. شفیعی می گوید: یک خودرو ی فرسوده می تواند تا ۲۰ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد کرده و معمولا در حدود ۳ برابر خودروی استاندارد سوخت مصرف کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه هشت سالی است پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌ها انجام می‌شود و ممکن است موتورسیکلت‌های فاقد پلاک هنوز به سن فرسودگی نرسیده باشند، یک ماه به دارندگان موتورسیکلت‌های فاقد پلاک ملی که به سن فرسودگی نرسیده، فرصت داده شده که نسبت به پلاک‌گذاری اقدام کنند.

به گفته شفیعی، اجرای این طرح می تواند حدود ۱۲درصد مصرف بنزین را در تهران کاهش دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار