|
|
کدخبر: ۹۲۹۸۴

زنگنه:

وزیر نفت گفت: در ۹ ماهه سال جاری ۳۴ میلیارد دلار نفت فروختیم که ۳۲ میلیارد وصول و راهی خزانه شد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم،بیژن زنگنهدیروز در مراسم چهلمین سالگرد تاسیس جامعه مهندسان مشاور ایران با اشاره به اینکه یخ‌های رکود اقتصادی با تدبیر دولت در حال آب شدن است و فضای توسعه و بهبود اقتصادی به زودی فراهم می‌شود، به صراحت به تمامی مهندسان مشاور کشور گفت: نباید انتظار داشته باشیم که به وضع رونق کارهای مهندسی در دهه ۷۰ که دوران کارفرمایی دولت بود، باز گردیم.

به گفته زنگنه، طرح‌های بزرگی در حوزه راه آهن، برق، پتروشیمی و حوزه‌های بالادستی نفت طراحی شده است که باید به دست مهندسان ایرانی ساخته شود. اما جامعه مهندسان مشاور نباید بقای خود را به طرح‌های دولتی پیوند بزنند و از صادرات خدمات غافل شوند.

وزیر نفتادامه داد: دوران جهش اولیه در صادرات محصولات پتروشیمی را پشت سرگذاشته‌ایم و ارزش صادرات محصولات این بخش از یک میلیارد دلار در دهه گذشته به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. دولت برنامه جهش دوم در این حوزه را طراحی کرده که در قالب آن برای تولید سالانه ۷۰ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به ۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم که بخش عمده آن باید از منابع خارجی تأمین شود.

وزیر نفت ادامه داد: باید ظرفیت‌های مهندسی مشاور در ایران را با استفاده از تجارب شرکت‌های خارجی افزایش دهیم و از توانمندی‌های آنها برای فعالیت‌های مشترک کمک بگیریم.

زنگنه همچنین خواستار تغییر ذهنیت جامعه نسبت به توانایی مدیریتی جوانان شد و افزود: باید با دادن اعتماد به نفس به جوانان مدیریت کسب و کار را به آنها بسپاریم.

زنگنه همچنین در حاشیه این مراسم با اعلام اینکه طی ۹ماهه امسال ۳۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که ۳۲ میلیارد دلار آن وصول و راهی خزانه شده است، افزود: بدهی بابک زنجانی بابت فروش نفت هنوز پرداخت نشده است.

وی رقم ۱۰۰ دلاری برای قیمت نفت در بودجه ۹۳ را معقول و محطاتانه خواند و گفت: روزانه صادرات ۱.۳ میلیون بشکه نفت برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

وزیر نفت درباره پروژه‌های در حال اجرای این وزارتخانه از جمله پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و آناهیتا گفت: توسعه این پالایشگاه‌ها برای ما مهم است و باید مثل پارس جنوبی ادامه پیدا کند. در پارس جنوبی هم اولویت با فازهای ۱۲،۱۵، ۱۶،۱۷ و ۱۸ است.

در ادامه این مراسم عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هنوز در کشور ما توسعه فاقد موتور محرکه اقتصادی است، گفت: سازوکار توسعه در ایران همچنان در حد عملکرد عمرانی است که ما به اشتباه اسم آن را برنامه توسعه گذاشته‌ایم.

وی با انتقاد از نگرش فعالیت‌های مهندسی به روند توسعه کشور گفت: مهندسان ما کارگزار هستند نه شهروند. یعنی نگرش اجتماعی به محصول مشاوره خود ندارند.

به گفته آخوندی، اگر بتوانیم از دوران عملکرد عمرانی گذر کنیم و به سمت دولت توسعه پیش برویم، موتور محرک این توسعه فعالیت‌های مهندسی منطبق با ساختار اجتماعی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما شهرهای بسیاری ساخته‌ایم ولی اکنون نفس کشیدن در شهرهای بزرگ ما دشوار است. جاده‌های فراوانی ساخته‌ایم، ولی رانندگی در جاده‌های ما کار سختی است. طرح‌های منطقه‌ای فراوانی تصویب کرده‌ایم که اغلب آنها پیوندی با سازمان اجتماعی منطقه پیرامون خود ندارند. اینها نشان می‌دهد هنوز مهندسی ما به عنوان بخشی از سازمان اجتماعی توسعه قرار نگرفته است.

آخوندی از جامعه مهندسین مشاور ایران خواست تا برای ماندگاری بنگاه‌های مهندسی و تطبیق مطالعات منطقه‌ای با سازمان اجتماعی تلاش کنند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار