|
|
کدخبر: ۹۴۸۵۷

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن:

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه وام مسکن ۸ درصد در قیمت مسکن تاثیر دارد، گفت: افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن موجب افزایش قیمت مسکن در بازار نمی‌شود.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، نادر قاسمی امروز در جمع خبرنگاران افزود: با افزایش سقف وام خرید و ساخت مسکن شاهد رونق مسکن در شهرستانها خواهیم بود و این مصوبه جدید موجب افزایشقیمت مسکننمی‌شود.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر قیمت مسکن چند برابر رشد پیدا کرد، در حالی که وام مسکن در حد همان سقف ۲۰ میلیون تومان باقی ماند.

قاسمی با بیان اینکه نقش وام مسکن در قیمت مسکن تنها ۸ درصد است، گفت: قیمت مسکن با این مصوبه افزایش نمی‌یابد و جلوی افزایش سقفوام مسکنرا گرفتن، کار درست نبود.

وی گفت: تا پایان سال ۹۱ سهم مسکن از هزینه‌ خانوار در کل مناطق شهری کشور ۳۳ درصد بود و این رقم برای روستاها ۱۸ درصد و در تهران حدود ۴۵ درصد است.

وی با بیان اینکه هزینه نرمال مسکن در سبد خانوار باید بین ۲۸ تا ۳۰ درصد باشد، خاطر نشان کرد: بنابراین قسط ۵۲۵ هزار تومان برای تسهیلات ۳۵ میلیون تومانی حدود ۲۸ تا ۲۹ درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد، البته این آمار مربوط به پایان سال ۹۱ است که با توجه به افزایش تورم امروز این رقم افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: وام ۵۰ میلیون تومانی که به زوج‌های جوان پرداخت می‌شود حدود ۴۰ درصد هزینه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد و این از مرز استاندارد موردنظر بانک مرکزی(۲۸ تا ۳۰ درصد) عبور می‌کند چرا که این مساله احتمالا هم متقاضی و هم بانک را دچار مشکل می‌کند.

*با افزایش سقف وام باید به فکر بازپرداخت نیز باشیم

ذبیح‌الله نعمتی مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک مسکن نیز گفت: افزایش سقف وام مسکن باید به گونه‌ای باشد که متقاضیان در بازپرداخت اقساط به مشکل برنخورند.

وی افزود: بازپرداخت این وام ۳۵ میلیونی ماهانه حدود ۵۲۵ هزار تومان خواهد شد بنابراین اگر سقف وام مسکن به عنوان مثال به ۵۰ میلیون تومان افزایش یابد، باید برای بازپرداخت آن نیز فکری شود.

نعمتی تاکید کرد: در کشور باید برای افزایش سقف وام مسکن با احتیاط برخورد کرد و توان بازپرداخت اقساط توسط متقاضیان را نیز در نظر گرفت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار