|
|
کدخبر: ۹۵۲۲۴

رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران گفت: افزایش مبلغ وام مسکن به ۳۵ و ۵۰ میلیون تومان آثار تورمی در بازار مسکن ندارد بلکه موجب رونق بازار مسکن و افزایش معاملات می‌شود.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، حسام عقبایی با اشاره به افزایش مبلغوام مسکنبرای زوج‌های جوان به ۵۰ میلیون تومان اظهار کرد: این تسهیلات نمی‌تواند قیمت مسکن را تحریک کند چراکه مبلغ وام نیز جذابیتی برای سوداگران ملک ومعاملاتمکرر ندارد.

به گفته وی این افزایش قیمت‌ها رونق اقتصادی بازار مسکن را به همراه دارد.

رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک تهران درباره تاثیر افزایش میزان مبلغ وام‌ها بر اقتصاد مسکن افزود: قیمت مسکن پس از افزایش میزان وام‌ افزایش نمی‌یابد بلکه این وام‌ها بازار مسکن را رونق می‌بخشد و حجم معاملات مسکن افزایش می‌دهد.

ی معتقد است: افزایش تسهیلات مسکن برای خرید خانه در شهرهای بزرگ تاثیرگذارتر است و تسهیلات جدید خرید مسکن در کلان‌شهرهایی همچون تهران تاثیر بسزایی ندارد.

عقبایی اظهار کرد: هر چند وام ۳۵ میلیون تومانی مصوب شورای پول و اعتبار در شهرهای کوچک و کم جمعیت کمک مالی قابل قبولی محسوب می‌شود اما با توجه به دغدغه مسکن مناسب در کلان‌شهرهاست، این وام توان لازم برای تامین قدرت مالی اکثر خریداران را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ مرکزی و دولت باید برای سال ۹۳ سرفصل جداگانه‌ای برای تامین مالی و اعتبار پولی بخش مسکن‌ تعریف کند، افزود: بر اساس آخرین مصوبه بانک مسکن مبنی بر افزایش وام مسکن، اگرچه یک گام رو به جلو است اما هنوز کافی نیست.

به گفته رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران اجرای این طرح‌ها نیازمند گام‌های بعدی از سوی بانک‌ مرکزی در فاصله کوتاه است تا تعادل قابل قبولی میان وام خرید، قیمت مسکن و قدرت خریداران صورت گیرد.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رود افزایش سقف وام خرید مسکن از ۲۰ میلیون به ۳۵ میلیون تومان حجم معاملات مسکن را افزایش دهد و بطور قطع این مبلغ در شهرهای کوچک تاثیر بیشتری دارد و مردم را به خرید آپارتمان ترغیب می‌کند و باعثرشد معاملات در این شهرها و رونق اقتصادی می‌شود.

عقبایی با اشاره به رکود پشت سرگذاشته شش ماهه، اظهار کرد: این تسهیلات نمی‌تواند قیمت مسکن را تحریک کند چراکه مبلغ وام نیز جذابیتی برای سوداگران ملک و معاملات مکرر ندارد و حداکثر خریداران مصرفی آپارتمان‌های کوچک متراژ را تشویق به ورود به بازار می‌کند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره تاثیر وام ۳۵ میلیونی در بازار مسکن تهران اظهار کرد: در حال حاضر طبق اعلام مرکز آمار ایران، میانگین قیمت واحد مسکونی در پایتخت متری چهار میلیون تومان است.

عقبایی معتقد است: با افزایش وام مسکن بازار مسکن افزایش حجم معاملات را در بر دارد و تاثیر روانی این امر بر بازار مسکن تهران با کشش خریداران مسکن رو برو می‌شود.

هفته گذشته بانک مرکزی افزایش سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن بانک مسکن را تصویب کرد که براساس آن اوراق گواهی خرید خانه از ۲۰ میلیون به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین وام مسکن برای زوج‌های جوان برای هر کدام ۲۵ میلیون و جمعا ۵۰ میلیون تومان برای خرید یک واحد مسکونی از محل اوراق گواهی در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار