|
|
کدخبر: ۹۸۶۸۲

در راستای اجرای گام نخست توافق ژنو، معرفی بانک ایرانی به کانال‌های تعیین شده خارجی برای واریز پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور در دستور کار دولت با محوریت بانک مرکزی قرار گرفته است.

به گزارشامیدبه نقل از مهر، پس از توافق نهایی اخیر سه جانبهسید عباس عراقچیمعاون وزیر امور خارجه، هگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتخادیه اروپا و وندی شرمن نماینده آمریکا در ژنو، قرار است از ۲۰ ژانویه برابر با ۳۰ دی ماه جاری، فاز اول توافق ژنو(توافق هسته ای گروه ۱ + ۵ با ایران) به صورت رسمی اجرایی شود.

بر همین اساس، لغو تدریجی تحریم‌ها از دوشنبه هفته آینده کلید می‌خورد و بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور هم به صورت گام به گام آزاد خواهد شد.

حال دولت با محوریتبانک مرکزیجمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت امور خارجه ماموریت یافته است تا بانک ایرانی برای واریز پول‌های بلوکه شده ایران در خارج معرفی کند.

در این میان، اسامی تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی روی میز دولت قرار گرفته است که باتوجه به رویکرد بانک مرکزی و نحوه تعامل بانکها با خارج از کشور، به نظر می‌رسد بانکی که قرار است معرفی شود، خصوصی خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید نام کدام بانک از قرعه دولت بیرون خواهد آمد، چون واریز پول‌های بلوکه‌ شده به علاوه واریز پول فروش نفت در گام دوم، می‌تواند تاثیرات خاصی در عملکرد آن بانک در آینده داشته باشد.

پیش از این، رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی زمان بندی آزاد سازی ۴.۲ میلیارد دلار دارایی ایران در چارچوب اجرای توافق ژنو را اعلام کرده و گزارش داده بود: این مبلغ در ۸ مقطع و اولین قسط به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار در روز اول فوریه تحویل ایران می شود.

این مقام ارشد آمریکایی گفته بود: با شروع اجرای توافق هسته ای ژنو، کاهش برخی از تحریم ها در مورد ایران اعمال خواهد شد، اما تمامی موارد کاهش تحریم ها که در توافقنامه آمده است، تا پایان دوره ششم ماهه تکمیل خواهد شد.

بر اساس برآورد مقامات آمریکایی، کاهش تحریم ها در چارچوب موافقتنامه ژنو، مجموعا حدود ۷ میلیارد دلار عاید تهران خواهد کرد که از این میزان، ۴.۲ میلیارد دلار مربوط به فراهم شدن امکان دسترسی ایران به موجودی حساب های خود در بانک های خارجی است.

این مقام آمریکایی که جزئیات توافق مربوط به اجرایی شدن موافقتنامه هسته ای ژنو بین ایران و ۶ قدرت جهانی را برای خبرنگاران تشریح کرد، با اشاره به تعهد ایران مبنی بر رقیق سازی نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد خود به زیر ۵ درصد گفته بود: «دسترسی به بخشی از این پول ها بستگی به پیشرفت ایران در تکمیل فرآیند رقیق سازی اورانیوم ۲۰ درصد دارد.»

وی ادامه داده بود: «ایران تا روز آخر بازه زمانی شش ماهه، به قسط پایانی ۴.۲ میلیارد دلار دسترسی پیدا خواهد کرد.»

وی از بیان جزئیات بیشتر در مورد نحوه آزاد سازی این ۴.۲ میلیارد دلار در طی دوره شش ماهه خودداری و تنها به گفتن این جمله بسنده کرده بود که آزادسازی این مبلغ بر اساس «یک جدول مشخص با فاصله های زمانی منظم در طی دوره شش ماهه صورت خواهد گرفت.»

در همین حال، یک مقام دیگر آمریکایی روز یکشنبه گفته بود: ایران ۵۵۰ میلیون دلار از مجموع ۴.۲ میلیارد دلار مذکور را حدودا در اول فوریه دریافت خواهد کرد.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، زمان بندی پرداخت اقساط به ایران را به این شرح اعلام کرده بود:

اول فوریه: ۵۵۰ میلیون دلار(از آنجایی که اول فوریه شنبه است، ممکن است پرداخت قسط اول به روز سوم فوریه موکول شود.)

اول مارس: ۴۵۰ میلیون دلار(پرداخت بابت نیمی از فرآیند رقیق سازی)

۷ مارس: ۵۵۰ میلیون دلار

۱۰ آوریل: ۵۵۰ میلیون دلار

۱۵ آوریل: ۴۵۰ میلیون دلار(پرداخت بابت تکمیل فرآیند رقیق سازی)

۱۴ می: ۵۵۰ میلیون دلار

۱۷ ژوئن: ۵۵۰ میلیون دلار

۲۰ جولای: ۵۵۰ میلیون دلار(۲۰ جولای یکشنبه است، بنابراین ممکن است این پرداخت ۲۱ جولای انجام شود.)

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار