|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۲۴

نخست وزیر رژیم صهیونیستی از گروه ۱ + ۵ خواست در برابر ایران تسلیم نشوند.

به گزارش امید نیوز، " بنیامین نتانیاهو "، نخست‌ وزیر رژیم‌ صهیونیستی در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز به کشورهای عضو گروه ۱ + ۵ درباره تسلیم شدن در برابر ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین هشدار داد.
نتانیاهو همچنین، خواستار توافقی مشابه توافق تسلیحات شیمیایی سوریه با ایران شد و گفت: «توافق خوب، آن چیزی است که در سوریه حاصل شد. مواد شیمیایی و تجهیزات ساخت تسلیحات، برچیده و حذف شدند.»
نتانیاهو همچنین روز یکشنبه تیمی از وزرا و نمایندگان سرویس‌های اطلاعاتی رژیم اسرائیل را برای رایزنی با مقامات آمریکایی راهی واشنگتن کرد.
" یوال اشتاینیتز "، وزیر اطلاعات رژیم‌ صهیونیستی که این تیم را هدایت می‌کند، قرار است در این سفر با " وندی شرمن " مدیر سیاسی و " ویلیام برنز "، معاون وزارت خارجه آمریکا که مسوولیت مذاکرات با ایران را بر عهده دارند، دیدار کند.
اشتاینیز روز شنبه با قدردانی از واشنگتن به دلیل رایزنی «فشرده» با اسرائیل در مورد مذاکرات هسته‌ای، گفته بود: «اسرائیل تأثیر مثبتی بر شکل‌گیری توافق دارد، اما موضع اسرائیل این است که نباید اجازه داد ایران یک کشور آستانه هسته‌ای بماند.»

جنجال سازی صهیونیستها در آستانه مذاکرات هسته ای
مقام های رژیم صهیونیستی که از پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران و ۵ + ۱ به خشم امده اند در آستانه برگزاری دورششم این مذاکرات که از دوم ژوئیه در وین آغاز خواهد شد؛ تلاش می کنند تا این گفتگوها را تحت الشعاع القائات و ادعاهای موهوم خود قرار دهند.
شبکه بی بی سی عربی در یک فضا سازی خبری همسو با این جریان در گزارشی ادعا کرد؛ کمیته کارشناسان سازمان ملل به این نتیجه رسیدند که محموله موشک ها و سلاح هایی که اسرائیل آنها را چند ماه قبل در یک کشتی توقیف کرد؛ از ایران ارسال شده بود.
نیروی دریایی رژیم صهیونیستی ماه مارس گذشته از توقیف یک کشتی در دریای سرخ خبر داد که ادعا شد حامل محموله ای از سلاح از ایران بود. مقام های رژیم اسراییل ادعا کردند این کشتی که از پرچم پاناما استفاده می کرد، از بندرعباس ایران به سوی بندر ام قصر عراق حرکت کرده بود و از آنجا عازم بندر «پورت سودان» بود. برخی محافل نیز ادعای احتمال ارسال سلاح از ایران برای منطقه ای در غرب آفریقا را مطرح کردند.
تصاویری که منابع صهیونیستی از محوله ادعایی کشتی پانامایی منتشر کردند، خوراک تبلیغاتی رسانه های غربی قرار گرفت. در تصاویر ویدیویی تهیه شده از این کشتی بسته های بزرگ سیمان نشان داده شد که بر روی آنها به زبان انگلیسی نوشته شده بود؛ «ساخت جمهوری اسلامی ایران».

نگرانی تل آویو از کوتاه آمدن ۱ + ۵ از مواضع خود مقابل ایران
روزنامه الاخبار، چاپ بیروت نوشت: دولت اسرائیل تلاش دارد که سلسله تماس ها و ارتباطاتی را با نمایندگان کشورهای بزرگ طرف مذاکره با ایران برقرار کند و آنها را وادر کند تا مواضعی سرسختانه تر در قبال برنامه هسته ای ایران اتخاذ کنند و فشارها را بر تهران افزایش دهند، به ویژه بر سر سانتریفیوژهای ایران که مذاکره کنندگان غربی به آن اجازه دادند که سانتریفیوژهای خود را حفظ کند.
در همین چارچوب قرار است روز دوشنبه هیئتی اسرائیلی به ریاست یوفال شطاینتس، وزیر امور استراتژیک کابینه نتانیاهو به همراه یوسی کوهن، مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی و گرمی یسخاروف، رئیس اداره امور استراتژیک در وزارت امور خارجه و جمعی از مسئولان امنیت نظامی این رژیم، امان و موساد رهسپار واشنگتن شوند و با بیل برانس، وزیر امور خارجه امریکا، وندی شرمن، دستیار وزیر امور خارجه که کار مذاکرات هسته ای با ایران در دستگاه دیپلماسی امریکا را بر عهده دارند، مذاکره کنند. بنا به گزارش اسرائیلی ها قرار است اشطاینتس به همراه هیئت همراهش سفر مشابهی را نیز به بریتانیا و فرانسه انجام دهد.
یک مقام مسئول اسرائیلی به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفته است که شطاینتس و کوهن در دیدار خود با امریکایی ها و انگلیسی ها و فرانسوی ها قصد دارند این پیام را به اطلاعشان برسانند که هر گونه توافق نهایی باید بر منع ایران از حفظ برنامه هسته ای اش متمرکز باشد و نه تنها باید فعالیت های هسته ای اش زیر نظر باشد بلکه باید به طور کامل تاسیسات هسته ای اش را نیز برچیند. مقام های صهیونیستی همچنین قصد دارند بگویند که اگر بنا باشد ایران تاسیسات غنی سازی اورانیوم در اختیار داشته باشد این تاسیسات باید نمادین باشد و بیش از چند صد عدد سانتریفیوژ نباشد.
در همین رابطه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام داد و با او بر سر موضوع گفت وگوهای هسته ای با ایران به گفت وگو نشست. نتانیاهو در این تماس تلفنی تاکید کرد که اسرائیل اعتقاد ندارد که تنها نظارت بر تاسیسات هسته ای ایران سبب می شود که این کشور از تولید سلاح هسته ای خودداری کند و اکنون زمان آن رسیده است که مواضعی سرسختانه در قبال تهران اتخاذ شود و به آن فشار وارد آید تا به طور کامل سامانه های غنی سازی اورانیومی که در اختیار دارد را برچیند.
یک مقام مسئول در همین رابطه گفت که نتانیاهو ظرف روزهای آینده تماس های مشابهی را با رهبران کشورهای بزرگ انجام خواهد داد.
در همین راستا روزنامه هاآرتص همچنین گزارش داد که «دور اخیر مذاکرات ۱ + ۵ با ایران که در وین انجام شد و هفته گذشته پایان یافت اختلاف های گسترده میان ایران با کشورهای بزرگ در آن مشهود بود. اما به رغم ادعاهای ایران که می گفت ایالات متحده مواضع تندی در این مذاکرات اتخاذ کرده بود مسئولان اسرائیلی اسنادی در اختیار دارند که نشان می دهد که ایالات متحده و چند کشور بزرگ طرف مذاکره با ایران در مذاکرات اخیر از مواضع خود در قبال ایران کوتاه آمدند.»
به نقل از این مقام مسئول اسرائیلی تلاویو از این نگران است که ایالات متحده و دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران نسبت به برچیده شدن سامانه های غنی سازی اورانیوم ایران بی تفاوت شوند در حالی که آنها آن را عنصر اساسی برنامه هسته ای ایران می دانند.
این مقام مسئول در ادامه می افزاید: «کشورهای بزرگ طرف مذاکره با ایران که دو ماه پیش مواضع تندی در قبال برنامه غنی سازی اورانیوم ایران داشتند و می گفتند که تعداد سانتریفیوژهای آن باید نمادین باشد و بیش از ۳۰۰ تا ۵۰۰ عدد نباشد تا آبروی ایرانی ها در این زمینه حفظ شود اکنون از مواضع خود کوتاه آمده اند و تلویحا به اطلاع ایرانی ها رسانده اند که می توانند بر سر تعداد بیشتری از سانتریفیوژها با آنها مذاکره کنند.»
به گفته این مقام اسرائیلی اسنادی که به اطلاع تلاویو رسیده حاکی از آن است که ایران می تواند بین ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.

صهیونیستها: توان موشکی ایران در مذاکرات به بحثگذاشته شود
یک مقام سابق اطلاعاتی صهیونیستی تاکید کرد که باید توان موشکی ایران در مذاکرات به بحثگذاشته شود و برد این موشکها را به ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر کاهش داد.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، «زوی فرکاش»، رییس سابق رکن اطلاعات ارتش اسرائیل در سخنانی اظهار داشت: اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که جامعه بین الملل نسبت به برنامه های هسته ای ایران اشراف کافی دارد.
بنابر این گزارش، فرکاش در مصاحبه با این روزنامه گفت که ایران مسیر هسته ای خود را با هدف کسب قابلیت هسته ای در امور نظامی تغییر نداده اما توانسته است غرب را نسبت به تغییر در برنامه های خود مطمئن سازد. این باعثمی شود که تحریم ها علیه این کشور برداشته شوند.
فرکاش در ادامه با گمانه زنی های تکراری مدعی شد که ایران ۴ تا ۶ ماه تا ساخت بمب هسته ای فاصله دارد.
فرکاش در ادامه با اشاره به مذاکرات پیش رو و تلاش های هسته ای ایران افزود: «این فرآیند بسیار مهمی است و اقتصاد ایران را تسهیل می کند. فکر نمی کنم این نوعی فریب از سوی ایران باشد. آن ها بر اساس سیاست تعامل به جلو رفته اند و در مسیر بمب هسته ای گام به گام در حال پیشرفت هستند.»
وی در ادامه اظهار کرد که اسرائیل باید بگذارد این مسئله اجرایی شود و از طریق غرب و دستگاه های اطلاعاتی اطمینان یابد.
فرکاش در ادامه گفت که گفتگوهای ۱ + ۵ با ایران نباید تنها محدود به غنی سازی اورانیوم باشد بلکه باید جنبه های نظامی این برنامه نیز لحاظ شود.
وی در این زمینه گفت: «باید درباره موشک های قاره پیمای زمین به زمین ایران نیز صحبت شود. اگر جامعه بین الملل برد موشک های ایران را به ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر کاهش دهد، ایران می تواند به تولید موشک بدون تهدید اروپا، اسرائیل و حتی عربستان سعودی بپردازد. اگر برنامه های هسته ای ایران نظامی نیست چرا به موشک های با برد ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ کیلومتر و نهایتا ۱۰۰۰۰ کیلومتر نیاز دارد که می تواند به سواحل شرقی آمریکا نیز اصابت کند.»
فرکاش همچنین خواهان ادامه تهدید نظامی علیه ایران شد.

زیاده‌خواهی غرب؛ مانع بزرگ پیشرفت مذاکرات
این اظهارات و ادعاها در حالی صورت می گیرد که معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه ایران توقعات بیش از اندازه و انتظارات زیاده‌خواهانه برخی طرف‌ها را در گروه پنج به علاوه یک مانع بزرگ در مقابل مذاکرات و پیشرفت آن دانسته است.
«سیدعباس عراقچی» معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امورخارجه ایران زیاده‌خواهی‌های کشورهای غربی را ناشی از توهمات آنان دانست و تأکید کرد، اگر طرف مقابل برای رسیدن به توافق مصمم است باید از توهمات و انتظارات خارج از واقعیات و از زیاده‌خواهی‌هایی که معمول و روحیه کشورهای غربی در مذاکرات گذشته بوده است، حتما خودداری کند.

عراقچی گفت: اگر اراده‌ای وجود ندارد بحثدیگری است اما اگر مدعی‌اند که برای رسیدن به تفاهم اراده و صداقت دارند لازمه‌اش کنار گذاشتن توهمات است.
معاون وزیر امورخارجه ایران همچنین درباره موارد اختلافی که سبب کندی در مذاکرات و در نگارش متن توافق جامع هسته‌ای شده است، افزود، موارد اختلافی، همه موضوعات درحال مذاکره را در ابعاد و اندازه های مختلف دربرمی‌گیرد اما اصل غنی‌سازی ایران مورد اختلاف نیست و طرف‌های مقابل در ژنو پذیرفته اند که غنی سازی در ایران ادامه خواهد یافت.
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره لغو تحریم‌ها نیز گفت، درباره رفع همه تحریم ها هیچ اختلاف نظری نیست زیرا توافق ژنو تصریح دارد که لغو کامل تحریم ها باید بخشی از توافق باشد

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار