|
|
کدخبر: ۱۷۷۴۳۳

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: … زمانی که امر به معروف و نهی از منکر نکردند… خداوند متعال، بدترین و شرورترین آنها را بر آنان مسلط می کند، پس در این هنگام دعا می کنند ولی دعای آنها مستجاب نمی شود.

به گزارش امید، پیامبر اکرم(ص) در رابطه با اهمیت امر به معروف و نهی از منکر فرمودند: آیا شما را از کسانی خبر دهم که نه انبیا و نه شهدا هستند ولی مردم(انبیا و شهدا) به مقام و مرتبت و جایگاه آنان در پیش خدا که بر منبرهایی از نور هستند غبطه می خورند؟ سؤال شد: ای رسول خدا(ص) آنان چه کسانی هستنند؟ پیامبر(ص) فرمود: آنان کسانی هستند که بندگان خدا را محبوب خدا و خدا را محبوب بندگانش می گردانند. سؤال شد: معنای محبوب گردانیدن خدا در پیش بندگانش معلوم است اما چگونه بندگان خدا را محبوب خدا می گردانند؟ پیامبر(ص) در جواب فرمود: به چیزی که خداوند متعال دوست دارد دعوت می کنند و از چیزی که خداوند متعال بدش می آید نهی می کنند، پس هنگامی که بندگان خدا، او را اطاعت می کنند محبوب خدا می گردند و خداوند متعال آنان را دوست می دارد.


به گزارش امید، در حال حاضر گشت ارشاد یکی از اصلی ترین مراجعی شده است که ضمن امر به معروف به نهی از منکر نیز می پردازد. اما این ماجرا در طول دوران های مختلف با چالش هایی مواجه بود و موافقان و مخالفانی داشت که حال در دولت یازدهم نیز رویکردی جدید به خود گرفته است.
اما به تازگی خبر از فعالیت گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که به صورت موتورسوار و خودرو حرکتی را در این راستا آغاز کرده اند
به گفته محتشم، دبیرکل انصار حزب‌الله این گروه‌های سیار از اقشار مختلف و علاقه‌مند مردم تشکیل شده اند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در اصلاح امور موثر می‌دانند. وی معتقد است این فعالیت گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر که منتسب به انصار حزب‌الله هستند تداوم پیدا می‌کند.

از طرفی آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید شعیان نیز در این رابطه در آخرین اظهار نظر با انتقاد از کمرنگ شدن فریضه امر به معروف در جامعه اعلام کرده که متاسفانه فریضه امربه معروف در جامعه در حال کمرنگ شدن است و گاهی نیز ضدارزش تلقی می‌شود. این مرجع تقلید تاکید می کند: نباید کار به اینجا برسد که این فریضه الهی به چنین سرنوشتی دچار شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی از حوزه علمیه، علما و اساتید انتظار می‌رود بر روی این مسئله برای مردم صحبت کنند تا این فریضه احیا شود.


گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر
دبیرکل انصار حزب‌الله با بیان اینکه این گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متشکل از اقشار مختلف و علاقه‌مند هستند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در اصلاح امور موثر می‌دانند، افزود: این گروه‌ها با ساماندهی انصار حزب‌الله فعالیت می‌کنند.


وی با اشاره به برخی از مطالب مطرح‌شده در مورد این گشت‌ها که با عنوان گشت‌های موتوری مطرح شده است و همچنین واکنش نیروی انتظامی در این ارتباط گفته است که ما در لفظ مناقشه نداریم و اگر تعبیر گشت‌های موتوری تداعی‌گر نوعی تشابه و تداخل با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی است ما از این لفظ عبور می‌کنیم و تاکید داریم که این گشت‌ها تداخلی با گشت‌های متعارف نیروی انتظامی ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های ذی‌ربط از فعالیت این گشت‌ها مطلع هستند و آیا در این ارتباط مجوزی گرفته‌اید، افزود: این موضوعی نیست که دستگاه‌های قانونی از آن بی‌خبر باشند؛ البته اینگونه اقدامات، تجمع و یک اقدام سیاسی نیست که احتیاج به مجوز داشته باشد. محتشم افزود: امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر یک وظیفه شرعی، انقلابی و همگانی است. دبیرکل انصار حزب‌الله همچنین در پاسخ به این سوال که این گشت‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فعالیتشان در چه حد خواهد بود اظهار کرد: این گشت‌ها فعالیتشان در حد لسانی است و تلاش دارند که بازدارنده باشند البته اگر جایی شاهد منکری ساماندهی‌شده و توطئه‌گونه باشیم کار فردی صورت نمی‌گیرد و با اتکا به مسوولان ذی‌ربط اقدام عملی انجام می‌شود.


سایت انصار حزب‌الله در این ارتباط اعلام کرده روز یکم تیر، اولین گروه‌ گشت‌های موتوری امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای عمل به این فریضه راهی خیابان‌های تهران شدند، این گروه‌ها متشکل از اقشار مختلف مردمی از رییس ستاد اجرایی انصار حزب‌الله گرفته تا فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و حتی کسبه صنوف مختلف شهر تهران بودند. بر اساس اعلام این سایت، پارک‌ها، مراکز خرید و معابر موجود در محدوده جغرافیایی مشخص‌شده به‌عنوان محل ماموریت و نقاط توقف گشت‌های انصار حزب‌الله تعیین شده بود که افراد مشخص طبق ضوابط تعیین‌شده در آن به وظیفه خود عمل می‌کردند.

از طرفی سردار روزبهانی دبیر ستاد شورای امر به معروف و نهی از منکر استان تهران در گفتگویی با رادیو اعلام کرده است که این افراد در قالب موتور سوار و خودرو فقط به امر به معروف پرداخته و در خصوص افرادی که اقدام به روزه خواری می کنند به امر به معروف پرداخته و رد می شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار