|
|
کدخبر: ۱۷۸۹۴۷

انتخابات ۹۶ بدون شک مهمترین انتخابات بعد از انقلاب است و بخصوص برای اصولگرایان حائز اهمیت است.

بیش از یک ماه است که از ارایش بندی جناح های سیاسی چپ و راست با اعلام کاندیداتوری افراد مختلف فضای انتخاباتی جانی تازه به خود گرفته است.
در این یادداشت بنا بر تحلیل کلی سنگر گیری جناح راست یا اصولگرا می باشد.
به طور کلی ادبیات علون سیاسی نوین جهان هر تفکری که خواهان حفظ شرایط سیاسی اجتماعی موجود و پرهیز از تغییرات گستره در جامعه باشد جناح سیاسی راست خوانده می شود. حدود دو ماه پیش بود که سید مصطفی میر سلیم به نمایندگی از حزب موتلفه اسلامی, زیر مجموعه جناح اصولگرا رسما اعلام کاندیداتوری کرد.
میر سلیم تجربه وزارت ارشادی مرحوم هاشمی رفسنجانی در دور دوم ریاست جمهوری هاشمی و بعد از استعفای سید محمد خاتمی از وزارت ارشاد را دارد.
سیاست های فرهنگی اتخاذ شده از سوی میر سلیم در دوره وزارتش بهترین راه برای شناخت چهره مدیریتی میر سلیم می باشد.
میر سلیم حتی با موسیقی سنتی نیز مشکل داشته و ما در دوره وزارت او رخوتی خاص و فضایی بسته بر هنر و فرهنگ کشور را شاهدیم به نحوی که برخی از تحلیل گران سیاست های بسته ی وزارت میر سلیم را از عوامل رای آوردن سید محمد خاتمی به واسطه شعار آزادی بیان در دوم خرداد ۱۳۷۶ می دانند. دیگر کاندیدای اصولگرایان که رسما حضورش در انتخابات را تایید کردهسعید جلیلیاست.
جلیلی که از رقبای روحانی در سال ۹۲نیز بوده دانش آموخته مقطع دکترای علوم سیاسی دانشگاه امام صادق و از اعضای شورای عالی امنیت ملی نیز می باشد بیش از یک ماه است که فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده و به احتمال قوی اصلی ترین رقیب روحانی(به نمایندگی از جناح اصلاح طلب) خواهد بود. جلیلی با تاکید بر لزوم پای بندی به اصول اقتصاد مقاومتی و ایستادگی جدی در برابر نظام اقتصادی نئولیبرال که از دهه ۷۰ به بعد بر کشور حاکم است در پی اصلاح اقتصاد از هم گسیخته کشور(به تعبیر علی لاریجانی) می باشد. حمید بقایی که از اعضای دولت دهم بوده و سابقه بیش از ۲۴۰روز زندان به اتهام مفاسد اقتصادی را دارد به طور جدی و با حمایت غیر رسمیاحمدی نژادپا به عرصه انتخاباتی گذاشته. بقایی تا به حال سیاست های مدیریتی ۸ساله احمدی نژاد را تلویحا خط مشی اصلی خود اعلام کرده و بیشتر به حای تبیین مسیر راه خود در حال نبش قبر کردن تحولات سیاسی چند سال اخیر می باشد.
بقایی به اذعان بیشتر تحلیل گران سیاسی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت خواهد شد. دیگر چهره ای که احتمال می رفت در حناح اصولگرا ظاهر شود سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس می باشد که صریحا حضور در انتخابات را تکذیب کرد. هنوز بر سر حضورمحمد باقر قالیبافدر انتخابات به عنوان اصلی ترین رقیب روحانی در سال ۱۳۹۲ شبهه وجود دارد اما با حمله های گسترده ای که علیه او در حادثه پلاسکو انجام شد احتمال عدم موفقیت وی در صورت حضور در انتخابات می رود گذشته از آن به تعبیر برخی سیاسیون از سال ۹۲به بعد نظامی بودن پاشنه آشیل در انتخابات برای کاندیدا ها محسوب می شود. به طور کلی آنچه در نگاه اول از این نوع آرایش سیاسی به چشم می آید عدم اتفاق نظر جدیاصولگرایانو تشتت آرای فراوان و اختلاف نظر گسترده در جناح اصولگرا از یک سو و از سوی دیگر نشان دهنده خالی بودن دست این جناح با وجود حضور افرادی مثل بقایی و میرسلیم می باشد.
و اگر این تعدد نامزد ها ترفندی برای جمع کردن آرا جامعه در طولانی مدت و ریختن آن در ظرف یک کاندیدا به واسطه انصراف از انتخابات نباشد به معتی آن است که از شکست خود در سال ۹۲ درس عبرت نگرفته اند. سید جواد مدنی

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار