|
|
کدخبر: ۵۸۰۲۳

رسانه‌های صهیونیستی از دیروز و بعد از توافق ایران و گروه ۱ + ۵ ده‌ها تحلیل و یادداشت در مورد این توافق منتشر کرده‌اند که در اغلب آن‌ها یا نتانیاهو یا اوباما مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، ایران و گروه ۱ + ۵ بامداد شنبه بعد از ۵ روز مذاکرات فشرده و نفس‌گیر به توافق رسیدند. این توافق که بسیاری آن را «تاریخی» توصیف کرده‌اند، خیلی زود به تیتر همه رسانه‌های مهم دنیا تبدیل شد.

در این بین طبیعی بود که رسانه‌های صهیونیستی که در حالت معمول هم بخش زیادی از اخبار خود را به موضوع ایران اختصاص می‌دهند، تقریبا تمام تحلیل‌های خبری امروز خود را به موضوع توافقژنواختصاص دهند. نکته مشترک اغلب این تحلیل‌ها انتقاد از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به دلیل شکست در سیاست خارجی و اشاره به شکاف در روابط تل‌آویو - واشنگتن بود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در یادداشتی به قلم «عامیر اورن» با تیتر «توافق ژنو مهر تائیدی بر میراثنتانیاهو: یک رهبر بی‌خاصیت» به انتقاد از سیاست‌های نتانیاهو در عرصه بین‌المللی پرداخته و نوشته است توافقی که روز شنبه انجام شد، بار دیگر نشان داد که نتانیاهو توان عملی کردن تعهدات خود و اثرگذاری بر جامعه بین‌الملل را ندارد. او در این مورد نوشته است: نتانیاهو ضعف اسرائیل در واشنگتن را نشان داد و نشان داد اسرائیل چقدر بدون واشنگتن ضعیف است.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: واقعیت این است که نتانیاهو در ارزیابی‌های خود دچار خطا شده است. آن‌هایی که می‌گفتند ایران تا پیش از سال ۲۰۱۴ به بمب اتم نمی‌رسد درست می‌گفتند، همین‌طور کسانی که بر لزوم متوقف کردن ایران از راه‌هایی غیر از اقدام نظامی(دیپلماسی و تحریم) اصرار داشتند هم درست می‌گفتند. اگر طرح نتانیاهو و «ایهود باراک»(وزیر جنگ سابق اسرائیل) موفق شده بود(متقاعد کردن جامعه جهانی به اقدام نظامی)، الان اسرائیل با زخم‌های ناشی از جنگ اول با ایران دست و پنجه نرم می‌کرد و باید برای جنگ دوم با ایرانی که برای ساخت بمب تلاش می‌کرد و در آستانه دستیابی به آن بود، آماده می‌شد.

اما روزنامه «هاآرتص» در یادداشت دیگری به قلم «آنشل ففر» در تلاش برای اندک جلوه دادن دستاوردهای ایران در ژنو، نوشته است این توافق «یک معامله بد برای اسرائیل؛ و یک پیروزی پوچ» برای ایران بود. ففر که مواضعی به شدت ضدایرانی دارد، با استناد به اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا، مدعی شده است ایران از «حق غنی‌سازی» عقب‌نشینی کرده است.

پایگاه «تایمز اسرائیل» هم چند یادداشت و تحلیل در مورد توافق ژنو منتشر کرده است. در یکی از این یادداشت‌ها، «عاوی ایساخاروف» توافق میان ایران و گروه ۱ + ۵ را بردی برای سران ایران و آمریکا و شکستی برای «بنیامین نتانیاهو» دانسته است.

وی با اشاره به اولیه بودن این توافق، نوشته است باید ۶ ماه دیگر و زمانی که توافق نهایی به دست آمد، این توافق را سنجید، اما در عین حال همین الان هم می‌توان سران ایران و آمریکا را به عنوان برندگان این توافق معرفی کرد. به گفته وی اکنون حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده، ۸ میلیارد دلار از درآمدهای ایران فورا آزاد می‌شود و ضمنا ایران ذخیره اورانیوم با غنای پایین خود را حفظ کرده و به غنی‌سازی در این سطح ادامه می‌دهد. از سوی دیگر «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا توانسته است با این توافق و جایگزین کردن جنگ با دیپلماسی، وجهه خود در افکار عمومی آمریکا را بهبود بخشد.

تایمز اسرائیل در یادداشتی دیگر به قلم «میچ گینسبرگ» توافق ژنو را «نه خرابکاری کامل و نه مایه سرور» توصیف کرده و نوشته است این معامله بر خلاف آنچه که «بنیامین نتانیاهو» توصیف کرده و این توافق را «اشتباه تاریخی» خوانده، معامله‌ای نه کاملا خوب و نه کاملا بد است. گینسبرگ در مصاحبه با چندین کارشناس اسرائیلی به تحلیل بندهای توافق ایران و ۱ + ۵ پرداخته و نهایتا نوشته است این توافق برای هر دو طرف توافقی نه کاملا برد و نه کاملا باخت است.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» هم تحلیل‌های متعددی در مورد توافق ایران منتشر کرده است. در یکی از این یادداشت‌ها که «هرب کینون» آن را نوشته، به اختلاف نظر میان نتانیاهو و اوباما پرداخته شده است. کینون در این یادداشت با اشاره به واکنش متفاوت نتانیاهو و اوباما به توافق هسته‌ای، نوشته است سران دو حکومت متحد، نظری کاملا متفاوت در مورد توافق با ایران دارند. وی در این یادداشت به حمایت از موضع نتانیاهو پرداخته و نوشته است نگرانی اسرائیل تنها مربوط به ساخت سلاح اتمی نیست، بلکه نگرانی اصلی از قدرت گرفتن ایران است. به نوشته جروزالم‌پست، این توافق خطر قدرت گرفتن ایران در منطقه را افزایش داده و همین امر توجیهی منطقی برای نگرانی اسرائیل است.

«یاکوف لاپین» هم دیگر تحلیلگر «جروزالم‌پست» است که یادداشت روز دوشنبه خود را به موضوع توافق ایران و ۱ + ۵ اختصاص داده است. وی در این یادداشت در تلاش برای تداوم خط ایران‌هراسی، نوشته است هرچند که این معامله بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران را محدود می‌کند، اما همچنان این امکان را به ایران می‌دهد که به بمب هسته‌ای دست پیدا کند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» هم در یادداشتی به قلم «شولا رومانو» توافق ژنو را «یک شکست تمام‌عیار» برای آمریکا توصیف کرده است.

در ابتدای این یادداشت آمده است: رئیس‌جمهور اوباما مجبور بود بین جنگ و بی‌حرمتی یکی را انتخاب می‌کرد. او بی‌حرمتی را برگزید. حالا ما با جنگ روبرو شده‌ایم. او با این باور که تنها راه جلوگیری از جنگ آرام کردن ایران است، نگرانی‌های امنیتی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را نادیده گرفت و به متحدان آمریکا در خاورمیانه از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس، بی‌حرمتی کرد.

این روزنامه توافق ژنو را با توافقنامه مونیخ میان چرچیل و هیتلر توصیف کرده که نهایتا به جنگ منتهی شد. «یدیعوت آحارانوت» توافق ژنو را اوج روند رو به نزول نفوذ و قدرت آمریکا در خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» دانسته است.

«یدیعوت آحارونوت» تحلیل دیگری را هم به قلم «ران بن یشای» منتشر کرده و در آن به نقاط ضعف و قوت توافق ژنو از دید اسرائیلی‌ها پرداخته است. در این یادداشت توافق ژنو «معامله‌ای معقول» خوانده شده است. با این حال بن‌یشای هشدار داده است که این توافق اگر به یک توافق دائم تبدیل شود، ایران را به کشوری در آستانه هسته‌ای شدن تبدیل کرده و ریسکی بزرگ را متوجه اسرائیل می‌کند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار