|
|
کدخبر: ۵۸۲۰۵

علی‌اکبر صالحی با اشاره به تفاه‌نامه ایران و ۱ + ۵ در مذاکرات ژنو گفت: در این تفاهم، ما چیزی از دست نداده و ساختار هسته‌یی کشور محفوظ باقی مانده است اما در مقابل سامانه تحریم ترک خورد و این بسیار ارزشمند است.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی، عصر دوشنبه با حضور در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به سوالات دانشجویان پاسخ گفت.

وی پیش از پرسش و پاسخ با گرامی‌داشت شهدای هسته‌یی گفت: به نظر می‌آید همان‌گونه که تحلیلگران و اندیشمندان می‌گویند، چالش اصلی ما با دنیا، اندیشه‌ای و فکری است.

صالحیبا اشاره به توافق هسته‌یی ایران و ۱ + ۵ در مذاکرات ژنو، ادامه داد: خوشحالیم که بهانه موضوع هسته‌یی را از دست غربی‌ها گرفتیم. بحثهسته‌یی عینی و فنی است و ما به خود اطمینان و اعتقاد داشته و داریم و از ابتدای مسیر به دنبال سلاح هسته‌یی نبوده و نیستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: ایران در طول ۳۴ سال گذشته با تمام مشکلات و محدودیت‌ها مواجه شده است، اما اکنون بدون گزافه‌گویی باید گفت که سربلندترین کشور حداقل در خاورمیانه ایران است.

او اضافه کرد: ما دارای فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی هستیم و این یک افتخار است. در میان ۵۷ کشور اسلامی، از نظر علمی، جمهوری اسلامی ایران پیشتازترین است. به طور نمونه، تاکنون هیچ کشور اسلامی نتوانسته که ماهواره به فضا بفرستد. ما در تمامی عرصه‌های فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی پیش رفته‌ایم.

صالحی با اشاره به مذاکرات ایران و ۱ + ۵ گفت: اکنون ایران با ۵ کشور دارای تسلیحات هسته‌یی که ادعای اداره جهان دارند، مذاکره می‌کند. بزرگ کردن قدرت‌نمایی جمهوری اسلامی توسط دشمن باعثشده است که ما در همه عرصه‌ها عزیز و قدرتمند شویم و توانستیم در برابر ۱ + ۵ بایستیم. جمهوری اسلامی ایران در برابر ۱ + ۵ توانست حرف خود را به کرسی بنشاند. براساس تفاهم انجام شده، ساختار هسته‌یی کشور محفوظ ماند. ما هیچ چیز از دست نداده‌ایم، اما در مقابل، سامانه تحریم ترک خورد و این بسیار ارزشمند است.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که براساس تفاهم، ایران تا شش ماه تولید اورانیوم غنی‌شده به میزان۲۰ درصد را متوقف می‌کند، ادامه داد: اما سوال این است که ما ۲۰ درصد را برای چه می‌خواستیم. در گذشته ما سوخت ۲۰ درصد را از آرژانتین می‌خریدیم. قبل از تمام شدن این سوخت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نامه‌ای مبنی بر خرید سوخت جدید ارسال کردیم اما آن‌ها در مقابل شرایطی ارائه کردند که حاکمیت ما را زیر سوال می‌برد. به حمدالله ما توانستیم ظرف ۱۸ ماه از زیر صفر سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم و اکنون راکتور تهران با سوخت تولید شده توسط خود ما فعالیت می‌کند.

صالحی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران توانست غرب را به زانو در آورد، خاطرنشان کرد: ۱ + ۵ به این حقیقت رسید که نمی‌تواند از در تقابل با ایران وارد شود؛ برهمین اساس تعامل را انتخاب کرد، زیرا ایران اکنون یک کشور قدرتمند منطقه‌یی است.

وی ادامه داد: اگر این بار آن‌ها زیر عهد خود بزنند، همان‌گونه که در دوران بیانیه تهران این کار را کردند، ما باز هم دو دستاورد بزرگ داریم. در درجه اول در جامعه جهانی روشن می‌شود که ما با حسن نیت وارد صحنه شده‌ایم و به افکار عمومی جهان اعلام می‌کنیم که همواره صادق بودیم و هم‌چنین با ملت خود اتمام حجت کرده‌ایم. برهمین اساس به هرحال ما پیروز هستیم.

صالحی افزود: در واقع تمام تصمیم‌گیری‌های انجام شده تا به امروز در روند هسته‌یی، ما را اکنون به این تفاهم رسانده است. تمام کسانی که در مذاکرات بودند، شاید علیه هم حرف زده باشند اما همگی زحمت خود را کشیده‌اند.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که براساس تفاهم هسته‌یی، آیا ایران حق ساخت تاسیسات جدید هسته‌یی دارد؟، گفت: در ساخت سایت‌های هسته‌یی ما هیچ مشکلی نداریم. هم‌چنین در بحثسانتریفیوژ مشکلی وجود ندارد. در این توافق یک دوره شش ماهه و یک دوره اعتمادسازی وجود دارد. ما در طول شش ماه تنها تولید اورانیوم ۲۰ درصد را نداریم. این در حالی است که در حال حاضر در حدود ۴۰۷ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به میزان ۲۰ درصد داریم اما ما می‌توانیم در این دوران شیر تولید اورانیوم غنی‌شده به میزان ۵ درصد را باز کنیم و به جای ۲۰ درصد، سوخت پنج درصدی تولید کنیم. غنی‌سازی ۵ درصد در ایران کم نمی‌شود بلکه نسبت به گذشته نیز بیش‌تر خواهد شد.

صالحی درباره خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری درخصوص برنامه هسته‌یی ایران گفت: خطوط قرمز مقام معظم رهبری همان حقوق ما در معاهده ان‌. پی‌. تی است. در این تفاهم‌نامه حقوق ما در ان‌. پی‌. تی محفوظ است. همان گونه که تعهدات ما نیز محفوظ باقی مانده است. ایران نه لیبی و نه کره‌شمالی است. از طرف دیگر ما تلاش می‌کنیم که نگرانی‌های طرف مقابل را با استفاده از کنوانسیون‌های بین‌المللی برطرف کنیم.

وزیر پیشین امور خارجه در پاسخ به سوال دانشجویی مبنی بر این که اگر اکنون ما از ابزار دیپلماسی استفاده می‌کنیم، چرا از این ابزار زودتر استفاده نکردیم تا مردم بدین حد تحت فشار قرار نگیرند؟ گفت: من می‌توانم به اندازه خودم حرف بزنم. بگذارید که این تفاهم به سرانجام برسد.

او ادامه داد: من نمی‌خواهم آرمان‌گرایانه صحبت کنم. در گذشته نیز همانند بیانیه تهران، فرصت‌هایی وجود داشت. ما در آن زمان نیز با رخصت مقام معظم رهبری حسن‌نیت خود را نشان دادیم اما آن‌ها وارد صحنه نشدند. البته خوب شد که آن بیانیه به سرانجام نرسید. زیرا بدین شکل ما توانستیم اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد را تولید کنیم. البته در این مسیر فشارها و محدودیت‌هایی را تحمل کردیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که هیچ چیز مجانی نیست.

صالحی اضافه کرد: ایران اکنون اگرچه یک کشور در حال توسعه است، اما مانند یک کشور توسعه یافته در عرصه سیاسی عرض‌اندام می‌کند. ما دارای قدرت ذاتی بوده و جایگاه خود را پیدا کرده‌ایم.

پس از پایان جلسه پرسش و پاسخ، هدیه‌ای به رسم یادبود از سوی فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران به علی‌اکبر صالحی اعطا شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار