|
|
کدخبر: ۷۵۲۱۹

یک مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: باید از مذاکرات برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی به ویژه سپاه پاسداران استفاده کرد.

به گزارشامیدبه نقل از روزنامه کیهان، آبراهام سوفار عضو ارشد اندیشکده هوور در مصاحبه با نشریه صهیونیستی جویش ویک گفت: مذاکرات هسته‌ای باید همه مقامات ایرانی به‌ویژه سپاه پاسداران را به چالش بکشد. ایران کشور متفاوتی است که دولت سوریه را با قدرت حفظ کرده و نفوذ این کشور در عراق پیش از این هیچ‌گاه مانند امروز قوی نبوده است.

ایران همچنین از طریق حزب‌الله در دولت لبنان نفوذ دارد و به این حزب در تصمیم‌گیری‌های دولتی قدرت وتو داده است.

تهران همچنین در شرایطی که براساس قطعنامه‌‌های شورای امنیت هیچ کشوری حق مسلح کردن حزب‌الله را نداشت، بار دیگر حزب‌الله را تسلیح کرد.

نویسنده کتاب «بررسی مسئله ایران: قدرت، دیپلماسی و تهدید ایران» می‌افزاید: براساس برآوردها، ایران ۵۰ هزار موشک که بسیاری از آنها با برد بلند هستند در اختیار حزب‌الله به‌عنوان نماینده اصلی خود قرار داده است و در آفریقا و آمریکای ‌جنوبی فعال است.

این کارشناس که به ادعای جویش ویک درمذاکراتمحرمانه با ایران حضور داشته است، می‌گوید: از مذاکرات باید به عنوان ابزاری برای به چالش کشیدن مقامات ایرانی استفاده شود.

در غیر این صورت صرف کلمات در هر توافقنامه‌ای تغییری در ایدئولوژی و اهداف حکومت ایران ایجاد نخواهد کرد.

وی در تشریح چنین اهدافی افزود: نفوذ تشیع در جهان هدف اصلی ایران را تشکیل می‌دهد. سوفار می‌افزاید: فرماندهان سپاه تاکنون آشکارا اعلام کرده‌اند که اجازه نخواهند داد توافقنامه هسته‌ای یا تحریم‌ها تغییری در اهداف اساسی آنها ایجاد کند.

وی مدعی شد: اگر اقدامی جدی برای جلوگیری از نفوذ سپاه به کار نگیریم، میانه‌روها در دولت در نهایت تضعیف خواهند شد و سیاست منعطفانه‌تر آنها شکست خواهد خورد!

این تحلیلگر آمریکایی اظهار داشت غرب تاکنون هیچ‌گاه به هیچ یک از اعضای سپاه آسیبی نرسانده و مجازات نکرده است.

سوفار گفت: حتی اگر از روش دیپلماسی در مقابل روحانی استفاده کنیم باید در مقابل سپاه سختگیری به خرج داد. همکاران او واقعاً افراد متفاوتی هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار