|
|
کدخبر: ۸۶۱۷۰

ماری هارف، ‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد: ما در مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و تیم‌ها برخی نکات مهم را در بازگشت به پایتخت‌ها مطرح می‌کنند.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم " مارکوس جرج " نوشت: یک مقام ایرانی روز سه شنبه اعلام کرد قدرت های جهان(پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان) و ایران موافقت کرده اند اجرای موافقتنامه هسته ای ماه گذشته بین دو طرف اواخر ماه ژانویه آغاز شود.

شش قدرت جهان یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین،انگلیسو آلمان یا اتحادیه اروپا که به نمایندگی از جانب این شش کشور هماهنگی تماس ها با ایران را به عهده دارد، هنوز چنین توافقی را تایید نکرده اند.

این توافق گزارش شده پس از حدود ۲۳ ساعت مذاکره بین کارشناسان هسته ای ایران و شش قدرت جهان در ژنو به دست آمد. این

مذاکرات روزهای دوشنبه و سه شنبه در ژنو برگزار شد.

این کشورها از زمان موافقتنامه ۲۴ نوامبر تاکنون چند مرتبه نشست برگزار کرده اند تا درباره جزئیات و زمان اجرای این موافقتنامه به توافق برسند.

حمید بعیدی نژاد از مذاکره کنندگان هسته ای ایران گفت روز سه شنبه در مورد تاریخی برای اجرای موافقتنامه ماه گذشته توافق شد.

شبکه تلویزیونی ماهواره ای انگلیسی زبان ایران(پرس تی وی) به نقل از بعیدی نژاد اعلام کرد براساس نتایج به دست آمده در مذاکراتی که با هیئت های کارشناسی برگزار شد، اجرای موافقتنامه ژنو در دهه سوم ماه ژانویه آغاز خواهد شد.

بعیدی نژاد افزود دو طرف موفق شدند درمورد اجرای موافقتنامه ماه نوامبر به تفاهم دست یابند و اکنون دیدگاه ها و تعابیر آنها یکسان است.
بااین حال اتحادیه اروپا و دولت های انگلیس و آمریکا اعلام کردند در ارتباط با اجرای موافقتنامه ماه نوامبر همچنان کارهایی وجود دارد که باید انجام شود.

مایکل مان سخنگوی سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این کارشناسان به پایتخت هایشان گزارش خواهند داد و تماس ها برای نهایی کردن یک فهم مشترک از روند اجرا ادامه خواهد یافت.

وی از اظهار نظر درباره اظهارات مطرح شده توسط مقامات ایرانی درباره نتیجهمذاکراتکارشناسی تهران و قدرت های جهان خودداری کرد.

ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت در این مذاکرات پیشرفتی حاصل شد و پیش بینی می شود طرفین به زودی طرح اجرای این موافقتنامه را نهایی کنند. یک مقام بلندپایه دولت آمریکا نیز گفت توافق نزدیک است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت در مذاکرات جدید بین ایران و شش قدرت جهان در ژنو پیشرفت خوبی حاصل شده است اما برخی مسائل همچنان باقی مانده است که باید حل و فصل شود.

وی افزود: «هدف ما این است که هر چه سریعتر این موافقتنامه را وارد مرحله اجرایی کنیم.»

دیپلمات های غربی در گذشته گفته بودند ۲۰ ژانویه تاریخ احتمالی اجرای موافقتنامه ۲۴ نوامبر ایران و قدرت های جهان است زیرا نشست بعدی وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این تاریخ برگزار می شود و می توانند درمورد لغو تحریم های این اتحادیه علیه ایران به توافق برسند.

عباس عراقچی مذاکره کننده هسته ای ارشد ایران نیز گفت برخی مسائل همچنان باقی مانده است که می بایست در سطحی بالاتر مورد توافق قرار گیرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار