|
|
کدخبر: ۸۷۵۴۲

دوشنبه این هفته ۱۶ دی؛ موعد دوم دادگاه

آیا احمدی نژاد مثل جلسه اول از حضور در دادگاه سرباز خواهد زد یا به توصیه برخی نزدیکانش، در دادگاه حاضر می‌شود؟

به گزارشامید، بهار نوشت: شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران روز ۵ آذرماه گذشته، برای رسیدگی به اتهاماتاحمدی‌نژادتشکیل جلسه داد، اما رئیس‌جمهور سابق به دلایل اعلام‌نشده از حضور در دادگاه امتناع کرد و جلسه رسیدگی به دستور قاضی پرونده به ۱۶ دی‌ماه موکول شد. قبل از جلسه اول دادگاه، یک سایت حامی‌ او خبر داده بود که: دکتر احمدی‌نژاد شخصا به دادگاه نخواهد رفت! همین سایت روز بعد از امتناع او از رفتن به دادگاه تاکید نموده بود که «اساسا دکتر احمدی نژاد بنا ندارد که در وقت تعیین شده بعدی نیز در این دادگاه حاضر شود و نه تنها خودش در این دادگاه حاضر نخواهد شد، بلکه وکیلش را هم نخواهد فرستاد، چرا که به فرایند طی شده را دارای اشکالات متعدد حقوقی می‌داند و معتقد است حضورش در چنین دادگاهی مشروعیت بخشیدن به آن است.»

گفته می‌شود رییس دولت‌های نهم و دهم؛ همچنان بر نرفتن بهدادگاهاصرار دارد و تشکیل این دادگاه علیه خود را «سیاسی و غیرقانونی» می‌داند، اما برخی از نزدیکان و دوستانش به او سفارش کرده‌اند، برای کاهش بار حقوقی و خبری، حتما به دادگاه برود. سخنگوی قوه قضاییه روز ۱۱ آذرماه گذشته، در جمع خبرنگاران با اشاره به عدم حضور احمدی‌نژاد در جلسه اول دادگاهش گفته بود: در‌ قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده است که اگر فردی به دادگاه احضار شد و حضور نیافت در این راستا دادگاه می‌تواند چه اقداماتی انجام دهد.

محسنی اژه‌ای ادامه داده بود که اگر فرد احضار شده به دادگاه نیامد و قاضی مطلع بود که دلیل عدم حضورش موجه است، در اینجا یک تکلیف دارد و در موارد دیگر ممکن است متهم در دادگاه حاضر نشود و اعلام نکند که به چه دلیل حضور نیافته و در اینجا قاضی با علم خود می‌گوید عدم حضورش غیرموجه بوده و در اینجا تکلیف دیگری دارد.

اژه‌ای افزود: در حال حاضر در مورد پرونده آقای احمدی‌نژاد خودشان در دادگاه حاضر نشدند و وکیل وی به دادگاه مراجعه نکرده است؛ لذا قاضی نمی‌داند عذرش موجه است یا خیر؛ بنابراین وی را دوباره در تاریخ ۱۶ دی ماه به دادگاه احضار کرده‌ است. محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: در قانون آیین دادرسی کیفری پیش‌بینی شده مواردی که دادگاه تشخیص دهد که متهم نیامده است و لایحه هم داده نشده است دادگاه می‌تواند غیابی محاکمه کند و حکم دهد.

مدیرکل امور کارشناسی نظارت مجلس، که از شاکیان رییس‌جمهور سابق محسوب می‌شود، نیز در حاشیه جلسه اول دادگاه و در پی انتشار اخباری دال بر اینکه احمدی‌نژاد حتی در موعد بعدی دادگاه نیز حاضر نخواهد شد، گفته بود: غیبت غیرموجه احمدی‌نژاد در دادگاه منجر به بازداشت او می‌شود.
ملک‌افضلی، با اشاره به آیین دادرسی کیفری گفت: متهم می‌تواند در موارد خاص از جمله حوادثغیرمترقبه، عدم دسترسی به دادگاه، بیماری، فوت همسر، عدم امکان تردد به دلیل حوادثقهری و توقیف در دادگاه حضور نداشته و غیبت وی موجه است، اما در موارد دیگر که غیبت غیر موجه تلقی شده و دادگاه گواهی عدم حضور متهم را رویت نکرده باشد، برابرماده ۱۱۷ آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری متهم به دستور قاضی جلب می شود. نماینده حقوقی مجلس در دادگاه احمدی‌نژاد گفت: اگر در مرحله تحقیقات مقدماتی متهم دردادگاه حاضرنشده و نامه عدم امکان حضورخود را ارسال نکند قطعا به دستور مراجع قضایی جلب می شود.

گفتنی اینکه، پرونده قضایی احمدی‌نژاد در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در ماده ۱۹ قانون تعیین حدود وظایف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران به این نکته اشاره شده است که رسیدگی به جرائم رئیس‌جمهور باید مستقیما به دادگاه ارجاع شده و دادسرا دخالتی در این موضوع ندارد. گفته‌ می‌شود، احمدی‌‌نژاد ۹ شاکی دارد که کمیسیون اصل۹۰ مجلس شاکی حقوقی این پرونده است و دیگر شاکیان حقیقی هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار