|
|
کدخبر: ۹۳۸۵۲

وزیر خارجه ترکیه با ابراز نگرانی درباره تهدید ناآرامی‌های سوریه علیه کشورش، بر ضرورت خروج تمام جنگجویان خارجی در سوریه و پذیرش مفاد کنفرانش ژنو ۱ از سوی ایران تاکید کرد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، «احمد داوود اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «آناتولی» تصریح کرد: تمام جنگجویان خارجی باید از سوریه خارج شوند.

داوود اوغلو تاکید کرد که «القاعده»، «دولت اسلامی عراقی و شام»[داعش] و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه همگی برای ترکیه تهدید هستند.

وی درباره تحولاتسوریهگفت: «گروه‌های مخالف را بهترورمتهم می کنند و با این اقدام به انجام خشونت‌های بیشترمشروعیت می‌بخشند و در نتیجه درگیری‌ها شدت می‌گیرد.»

وزیر خارجه ترکیه که کشورش تا مدتها پیش نیز از تروریست‌ها علیه نظام حاکم در سوریه حمایت می‌کرد، گفت: «باید همه نیروهای خارجی از جمله حزب الله از سوریه خارج شوند. اساسا آوردن نیروهای رادیکال در سوریه روش بسیار اشتباهی است و کار به جایی خواهد رسید که انتخاب میان بد و بدتر صورت خواهد گرفت. از دید ما عناصر رژیم سوریه، عناصر حزب اتحاد دموکراتیک(PYD) و عناصر داعش یا القاعده عوامل شکل دهنده تهدید امنیتی علیه ما هستند.»

وی در مورد ژنو۲ افزود: «رفتار و رویکرد ما کاملا مشخص است، ما می خواهیم مخالفان سوریه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت کنند. همچنین ما در مورد ایران نظر خاصی داریم و بر این باوریم که حضور ایران در ژنو ۲ موثر و مهم است. البته بر این باوریم که ایران باید مفاد ژنو۱ را بپذیرد. زیرا در غیر این صورت، تلاش یک و نیم سال اخیر نادیده گرفته می شود. فکر می‌کنم مخالفان سوری در کنفرانس ژنو۲ حضور داشته باشند»

کردپرس نیز با انتشار این خبر نوشت: سخنان داوود اوغلو در مورد حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه در حالی بیان شده که «صالح مسلم» رهبر این حزب در سال ۲۰۱۳، دو بار از سوی وزارت امور خارجه ترکیه به این کشور دعوت شد و پس از کشته شدن «شروان» فرزند جوان صالح مسلم در درگیری با داعش، داوود اوغلو از طریق یکی از مشاورین خود برای وی پیام تسلیت فرستاد. اما وی اکنون در قبال این گروه تغییر موضع داده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار