|
|
کدخبر: ۱۰۸۶۶

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مساله ارز و سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی، برداشت ها از سخنان سیف را نادرست خواند اما در مقابل اعلام کرد که اقتصاد دستوری نباید وارد ادبیات دولتمردان شود.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، سی وچهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران به ارائه گزارشی از مطالعه جامع اتاق تهران روی وضعیت اقتصادکلان کشور اختصاص یافت؛ مطالعه ای که چندین ماه قبل به سفارش و همکاری اتاق تهران و توسط گروهی از اقتصاددانان و اساتید دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی مسعود نیلی انجام گرفت.

براساس تصمیم هیات رئیسه اتاق تهران مقرر شده بود که تا هر فردی که رئیس جمهور دولت یازدهم انتخاب شود این مطالعه به عنوان برنامه ای راهبری در اختیار او و دولتش قرار گیرد و اکنون نیز این برنامه توسط اتاق تهران و مسعود نیلی به عنوان مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور به دولت ارائه شده است.

اما در ابتدای این نشست یحیی آل اسحاق با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور و هیات همراه به سازمان ملل متحد، سخنان دکتر روحانی را مدبرانه و در چارچوب ارزش های نظام خواند که امیدهایی در داخل و خارج از کشور ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد که این سفر می تواند تغییری جدی در رویکرد و تعامل کشور با جهان و برعکس داشته باشد.

آل اسحاق گفت: «امیدواریم که این سفر با پشتیبانی و حمایت لازم همراه باشد تا به موفقیت برسد. اگر این اتفاق بیفتد همان طور که بزرگان ما گفتند در سایه مصلحت کشور است.»

رئیس اتاق تهران دفاع روحانی از عزت نظام و انجام اقداماتی در چارچوب تدبیر و عقلانیت را قابل تقدیر دانست و عنوان کرد بخش خصوصی از این رفتار و سیاست ها دفاع می کند.

آل اسحاق در بخش دوم سخنانش با اشاره به مساله ارز و سخنان اخیر رئیس کل بانک مرکزی، برداشت ها را نادرست خواند اما در مقابل اعلام کرد که اقتصاد دستوری نباید وارد ادبیات دولتمردان شود.

او گفت: «ارز دو مساله دارد اولی نرخ ارز و دومی ثبات نرخ ارز است و همه می دانیم که با وجود اهمیت نرخ ارز، آنچه برای اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی دارای اهمیت بسیار بالاتری است ثبات نرخ ارز در یک محدوده مدیریت شده است. گران یا ارزان شدن نرخ ارز مساله ثانویه است.»

آل اسحاق با اشاره به این که تیم اقتصادی دولت هم به این مساله اعتقاد دارد که اقتصاد دستوری و امری قابل اجرا نیست تاکید کرد که نرخ ارز را بازار و تعادل عرضه و تقاضا مشخص می کند.

او توضیح داد: «از دید ما سخنان دکتر سیف برای جلوگیری از اثرگذاری بیش از حد فضای روانی بوده است. چرا که ممکن بود کاهش بی منطق نرخ ارز، شوک مجددی در پی داشته باشد.»

آل اسحاق تاکید کرد که بحثامریه ای بودن اقتصاد در هیچ حوزه ای پذیرفتنی نیست و تعیین کف و سقف و یا کم و زیاد بودن نیز در شأن دولتمردان نیست.

آل اسحاق در پایان سخنان خودش به سفر هیات تجاری اتاق تهران به عمان اشاره کرد و گفت: «دو کشور رفت وآمدهای سیاسی داشتند اما لازم است در کنار تعاملات سیاسی، مبادلات اقتصادی هم شکل بگیرد. تا روابط مستحکم تر شود و منافع دو طرف را نیز تامین کند.»

رئیس اتاق تهران با اشاره به رایزنی ها با مقامات عمانی از جمله مشاوران سلطان قابوس اشاره کرد و عمان را کشوری خواند که بسیار علاقمند به توسعه روابط اقتصادی با ایران است. یحیی آل اسحاق مشکل سر راه توسعه روابط با عمان را روابط بانکی توصیف کرد و از عزم جدی دو دولت و بخش خصوصی برای حل آن خبر داد.

به گفته رئیس اتاق تهران قرار شده تا با هماهنگی با اتاق ایران شورای مشترک ایران و عمان تشکیل شود و یک شرکت مشترک سرمایه گذاری نیز با همکاری فعالان اقتصادی دو شرکت تاسیس شود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار