|
|
کدخبر: ۴۲۷۹۲

لاریجانی:

رئیس مجلس با بیان اینکه هم‌اکنون باید اولویت اصلی رونق تولید باشد، گفت: قرار بود قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، موتور توسعه کشور باشد، اما برعکس شد، چراکه به وجوه دیگر آن توجه نشد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم تقدیر از نفرات برتر مسابقات جهانی مهارت که عصر امروز در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد با اشاره به این که باید بندهایی که جلوی سرمایه‌گذاری در کشور را می‌گیرد از جلوی پایه سرمایه‌گذاران برداشته شود، اظهار داشت: نکته‌ قابل توجه و غم‌انگیز این است که با وجود اینکه ما کشوری ثروتمند از نظر ذخایر نفت و گاز هستیم، نیروی متخصص جوان داریم و دانشگاه‌های ما نیز توسعه یافته است، اما چرا باید وضع ما به اینگونه باشد.

وی افزود: چندی پیش رئیس مرکز آمار کشور پیش من آمد و از وی پرسیدم که آیا آمارهایی که در رسانه‌ها ذکر می‌شود، درست است، وی نیز پاسخ مثبت داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چرا کشور ما رشد منفی اقتصادی ۵.۴ درصدی پیدا کند، این یک اشکال است و ما باید جلوی تکرار آن را بگیریم.

لاریجانی گفت: سیاست، امر ساده‌ای نیست و جزو پیچیده‌ترین امور و مسائل بشری است و باید در آن دقت کافی را به خرج داد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این مشکلات به دلیل تحریم است، خاطرنشان کرد: اعداد مختلفی در زمینه فهم تحریم‌ها از مشکلات کنونی ذکر می‌شود اما تحریم‌ها تنها مساله نیست، چرا باید تورم به گونه‌ای باشد که امروز زندگی برای مردم سخت شود، تورم را سیاست‌های غلط به وجود آورده است، اما به چه قیمتی و چرا مردم باید هزینه آن را پرداخت کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حکومت، افراد کار بلد نیاز دارد، کسانی که از پایین رشد کرده و تجربه داشته باشند، برخی می‌گویند که چرا سن برخی از افراد در دولت بالاست، مشکل ما اینها نیست، مشکل ما این است که افراد باید باتجربه و متخصص باشند.

لاریجانیدر ادامه سخنان خود تصریح کرد: نتیجه همه تحولات و فعل و انفعالات سیاسی باید به گونه‌ای باشد که ساختار دولت و مجلس بتواند امور مردم را به جلو ببرند، وضع موجود تا حد زیادی به خاطر بی‌توجهی به این نکته‌هاست.

لاریجانی با اشاره به اینکه در کار و حکومت نباید رودربایستی داشت، گفت: اگر معلوم شود شخصی تمرکز و اعتدال کافی را در کار خود ندارد، باید بدون رودربایستی تغییر داده شود، چراکه هزینه آن را ملت می‌پردازد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه نکته بعدی در خصوص وضع موجود این است که ممکن است برخی از طرح‌ها وجوه مثبتی داشته باشد اما از طرقی انجام شود که ممکن است ضررهایی داشته باشد، گفت: یکی از این طرح‌ها، طرح هدفمندی یارانه‌ها است که اصل این طرح کار درستی است، اما نحوه اجرا کردن قانون هدفمندی یارانه‌ها سبب به وجود آمدن معایبی برای کشور شد، چراکه نسبت به قانون بی‌توجهی شد، قرار بود قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، موتور توسعه کشور باشد، اما برعکس شد، چراکه به وجوه دیگر آن توجه نشد.

لاریجانی افزود: قرار بود ۵۰ درصد از مبلغ حاصل از هدفمندی یارانه‌ها صرف ترمیم وضع موجود و بقیه به تولید، حل مشکل بیماران و سایر موارد پرداخت شود، اما این کار نه تنها صورت نگرفت، بلکه امروز دولت می‌گوید که ما هر ماه به دنبال این هستیم تا پولی پیدا کنیم و چاله‌ای که کنده شده است را پر کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما امیدواریم دولت جدید با ارزیابی و تحلیل شرایط بتواند گام‌های درستی را بردارد، هم اکنون اولویت اصلی باید کمک به رونق بخش تولید باشد.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه توجه به دیپلماسی مهم و لازم است و باید بخشی از مشکلات از آن طریق حل شود، تأکید کرد: مهمتر از این مسئله، توجه به بخش تولید است و این همان مساله است که رهبر معظم انقلاب در بیانات قبلی خود بر آن تأکید کردند و آن هم توجه به تولید ملی کشور است.

لاریجانی با اشاره به اینکه باید در تصمیم‌گیری به تجربیات گذشته توجه ویژه و کاملی شود، گفت: باید قوانین به صورت صحیح و دقیق اجرا شود و دولت نیز گام‌های صحیحی در این زمینه بردارد.

لاریجانی در ادامه سخنان خود با اشاره به سخنان وزیر کار در هنگام اخذ رأی اعتماد بیان کرد: آقای ربیعی در آن زمان روی بحثبیمه بیکاری تأکید ویژه‌ای کرد، بیمه بیکاری یکی از مسائلی است که سبب می‌شود مردم با آسایش در فضای توسعه زندگی کنند.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص توجه به بارور کردن استعدادهای کشور خاطرنشان کرد: توسعه کشور بدون توجه به نیروهای جوان امکانپذیر نیست و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری مناسب صورت بگیرد.

لاریجانی گفت: در این میان تنها مسئله مدرک مهم نیست، بلکه باید استعدادها شکوفا شود و جهش تولید در داخل کشور با استفاده از نیروهای توانمند امکانپذیر است و امروز نیر عرصه تولید با پیچیدگی‌های خود نیاز به چنین نیروهایی دارد.

رئیس مجلس با اشاره به ضرورت توجه دولت و مجلس به این مسئله تصریح کرد: هر چه قدر این آموزش‌ها عمومی‌ و مردمی‌تر شود، نتیجه کار قوی‌تر می‌شود.

وی افزود: آموزشگاه‌هایی که برای این کار تأسیس می‌شود، لازم نیست که حتما دولتی باشد، برای اینکه دلگرمی در خصوص فعالیت بخش خصوصی در این باره ایجاد شود، وزارت کار می‌تواند وارد عمل شود.

لاریجانی گفت: مجلس شورای اسلامی نیز امروز آمادگی دارد تا در این زمینه به تصویب قانون بپردازد و بهتر است این کار در قالب لایحه‌ای از طرف دولت انجام شود، چراکه طرح‌هایی که در این زمینه از طرف مجلس تهیه شود، دارای بار مالی است و از طرف شورای نگهبان به حق رد می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از تمام تلاش‌های وزارت کار و همچنین دستگاه‌های مربوطه در خصوص توجه به بحثمهارت تقدیر و قدردانی کرد و خواستار حمایت لازم از آنها شد.

همچنین در بخش دیگری از مراسم از برگزیدگان مسابقات جهانی مهارت در کشور آلمان در سال ۲۰۱۳ با اهدای لوح تقدیر قدردانی به عمل آمد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار