|
|
کدخبر: ۴۳۸۵۱

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دلیل نابه‌سامانی‌های سیستم بانکی این است که تصمیم‌ها در جایی غیر از بانک اتخاذ می‌شد، برداشت از حساب بانک‌ها را در دولت قبل غیرقانونی دانست و از صفر شدن رشد اقتصادی در سال ۹۲ خبر داد.

به گزارشامیدبه نقل از ایسنا، ولی اله سیف‌ با اشاره به نقش بسیار مهم نظام بانکی در رشد اقتصادی، اشتغال و تولید خاطرنشان کرد: با توجه به رشد منفی ۵.۸ در‌صدی اقتصاد کشور، همچنین رشد چشمگیر حجم نقدینگی و تورم بالای ۴۰ درصد پیش بینی می‌شود رشد اقتصادی در سال ۹۲ با برنامه‌ریزی‌های بهتر و کارآمدتر به صفر برسد و با دقت نظرهایی که توسط دولت تدبیر و امید اعمال می‌شود، تورم و رشد نقدینگی تحت کنترل درآید.

رییس کلبانک مرکزیبا اشاره به برخی گلایه‌مندی‌های مردمی از نظام بانکی تصریح کرد: نارضایتی مشتریان از نظام بانکی همواره وجود داشته و اگرچه ممکن است همکاران نظام بانکی در این اشکالات مقصر نباشند لیکن عمده این ایرادات و اعتراضات به دلیل تناقض‌ها و ابهامات بخشنامه‌های صادره بانک مرکزی در دو سال اخیر است. ابهاماتی که حتی من هم در تشریح و توضیح آن برای فعالان اقتصادی مستاصل بودم. دلیل ابهام در بخشنامه‌های صادره نیز این بود که تصمیمات در جایی غیر از بانک مرکزی اتخاذ می‌شده است.

سیف با بیان این که اوج موفقیت بانک مرکزی این است که در صورت مراجعه فعال اقتصادی به بانک‌ها، بتوانیم ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های صادره را به صورت شفاف به وی ارائه کنیم، اضافه کرد: بانک مرکزی موظف به ابلاغ بخشنامه‌های شفاف و بدون ابهام به نظام بانکی است، اگرچه در سال‌های اخیر این موضوع انجام نگرفته است ولی دولت تدبیر و امید به این امر توجه ویژه‌ای دارد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به این موضوع که برداشت از حساب بانک‌ها نیز غیرقانونی بوده است، تصریح کرد: متاسفانه به دلیل سیاست‌های غلط دولت گذشته، فعالیت‌های غیرقانونی همچون برداشت از حساب بانک‌ها به امر عادی و طبیعی تبدیل شده بود و تلاش فراوانی در دولت جدید برای اصلاح این امور در حال انجام است.

رییس شورای پول و اعتبار با صحیح ندانستن برخوردهای دستوری در نظام بانکی، ایجاد انتظام در سیاست‌های بانک مرکزی را پیش نیاز نظم بخشیدن به کل نظام بانکی خواند و افزود: این انتظام در سایه ارتباط دو سویه بانک مرکزی و نظام بانکی حاصل خواهد شد و قطعاً در رشد و پیشرفت شبکه بانکی موثر خواهد بود.

به گفته او سیاست بانک مرکزی، ایجاد رابطه‌ای دو سویه با نظام بانکی است. بر این اساس، ابتدا پیش نویس بخشنامه‌های مهم که تاثیرگذار است، برای بانک‌ها ارسال و در مورد آنها نظرخواهی می‌شود و پس از توجه به نظرات ارائه شده، اصلاحات نهایی اعمال و ابلاغ می‌شود.

سیف با انتقاد از پایین بودن سرمایه پایه بانکها بر خلاف حجم رشد اقتصاد تصریح کرد: برای بهبود وضعیت نظام بانکی لازم است تلاش و کوشش فراوانی صورت گیرد.

رییس کل بانک مرکزی تفکیک فعالیت قرض الحسنه از فعالیت اقتصادی بانکها را اقدامی پسندیده خواند و اضافه نمود: همواره در مورد نظام بانکی این شبهه وجود داشته است که منابع جمع آوری شده قرض الحسنه توسط بانک ها در کجا صرف می شود. بانک یک بنگاه اقتصادی است و بنگاه اقتصادی در صدد کسب سود است و تداخل این دو موضوع خود موجد ایجاد شبهه است لیکن با تفکیک این دو از هم، شبهات نیز برطرف خواهد شد. البته نوع تبلیغات در رشد این صندوق ها موثر است و می تواند شبهات را از نظام بانکی بزداید.

وی همچنین ضمن اشاره به دستورالعمل مصوب دولت خاطرنشان کرد: نظام بانکی بیشترین و سریعترین اقدامات در این زمینه را انجام داد که نمونه آن گشایش اعتبار اسنادی با ۳۰ درصد نقدی معادل ریالی است.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که در بازار ارز عدم تعادل بوجود آمد، بانک‌ها بر اساس بخشنامه بانک مرکزی گشایش اعتبار اسنادی را با ۱۰۰ درصد ارز خریداری شده انجام می‌دادند و این امر یک الزام بود، در حالی که قبل از آن با توافق بانک و مشتری یک پیش دریافت اخذ می‌شد. در حال حاضر با بخشنامه‌ای بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ کرده است گشایش اعتبار اسنادی با پیش دریافت ۳۰ درصد معادل ریالی قابلیت انجام دارد و الزام گذشته برداشته شده است.

سیف در پایان از مدیران عامل بانک‌ها و مسئولان ذی‌ربط درخواست کرد با اشراف کامل بر بخشنامه مذکور مبادرت به اظهارنظر کنند چرا که عدم اشراف بر موضوع و ابهام ذهنی، در جامعه ایجاد شک و شبهه می‌کند.

به گزارش ایسنا و اعلام روابط عمومی بانک مرکزی صندوق قرض‌الحسنه بانک پارسیان با حضور ریاست کل بانک مرکزی و مدیران بانک پارسیان افتتاح شد.

در این مراسم اولین دفترچه قرض‌الحسنه پس انداز به نام رییس کل بانک مرکزی افتتاح شد. بانک پارسیان به منظور تشویق سپرده گذاران، ترویج سنت قرآنی قرض‌الحسنه و هدایت منابع قرض‌الحسنه پس انداز به سمت مصارف خیرخواهانه و خداپسندانه مبادرت به ایجاد صندوق قرض‌الحسنه کرده است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار