|
|
کدخبر: ۲۶۶۲۴

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

ممکن است در جامعه عده‌ای شل دین باشند اما شل دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند آنهم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس، با بیان اینکه امروز اماکن اسلامی از دو جهت مورد هجوم قرار گرفته اظهار داشت: یک - جریان افراطی و تکفیری که تمام تلاش‌شان ایجاد فتنه و درگیری بین مسلمانان و از بین بردن اماکن مقدس اسلامی و اولیای دین است چه در نجف و کربلا و کاظمین و سامرا و چه در سوریه و هر روز شاهد اقدامات تروریستی آنان نسبت به مسلمانان و این اماکن مقدس هستیم.

وی افزود: جریان دیگر اقدام زشت و توهین آمیز رژیم صهیونیستی در تخریب بنای مسجدالاقصی و ساختن کنیسه در درون این قبله مسلمانان است. این عمل جریحه‌دار کردن عواطف همه مسلمانان را در پی دارد این تحقیر قبله مسلمانان است. ظاهرا رژیم بدکاری صهیونیستی در شرایط درهم و برهم منطقه فرصت را غنیمت شمرده و دست به چنین اقدام پلیدی زده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم جریان تکفیری که بزرگترین ضربه را در این عصر وحدت امت اسلامی وارد کرده و هم جریان صهیونیستی از حادثه انهدام مرقد امام حسین(ع) در زمان امام هادی توسط متوکل درکی ندارد که اینگونه اقدامات نه تنها علائق عاطفی مسلمانان را کاهش نمی‌دهد بلکه آتش عشق آنها را شعله‌ورتر می‌سازد و آنها را مصمم‌تر در حفظ این میراثگرانقدر می‌کند و پاسخ این گونه اقدامات موذیانه وکثیف را به موقع خواهند داد.

لاریجانی اضافه کرد: سازمان کنفرانس اسلامی بین‌المجالس اسلامی و کشورهای اسلامی باید نسبت به اینگونه تحرکات رژیم صهیونیستی واکنش جدی داشته و از وزارت خارجه می‌خواهیم تا موضوع را پیگیری کند.

وی با بیان اینکه یکی از اصول زندگی انسان مسئله اعتماد کردن و اعتماد نکردن است، اظهار داشت: اینکه در چه حالی و در چه جایی و چه شرایطی انسان باید اعتماد کند و در چه جاهایی اعتماد کردن عقلایی نیست، بحثبسیار مهمی است چرا که با زندگی فردی و اجتماعی همگان مرتبط است. امام هادی(ع) در روایتی می‌فرمایند اگر دیدید که در روزگار شما عدالت بیش از ستم است در چنین جامعه‌ای باید حسن نیت و حسن ظن داشته باشید. مگر آنکه خلاف آن ظاهر شود اما اگر دیدید که در روزگار شما ستم بیش از عدالت است، باید سوءظن داشته باشید. مگر آنکه خلافش ظاهر شود. در معیار امام اعتماد داشتن مربوط به قلمرو بحثاست و به تعبیر فلاسفه باید دید به چه عالمی مربوط می‌شود.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در مراودات سیاسی اغلب مشاهده شده که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر با سوءظن می‌نگرند این حالت در چند سال گذشته در بین اصولگرایان نیز شایع بود. این رفتار با معیار امام هادی سازگار نیست. در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب ستم وبی‌عدالتی معنا ندارد و لذا باید حسن نیت جایگزین بی‌عدالتی شود.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: ‌از سوی دیگر در مباحثدیپلماتیک مخصوصا در بحثهسته‌ای بارها شنیده شده که گفته می‌شود باید مذاکرات به اعتماد سازی منجر شود چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد. با معیار امام هادی در این امر هم دقت لازم صورت نگرفته جهان امروز در صحنه بین‌المللی بدون تردید دچار انواع بی‌عدالتی‌هاست که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مسئله هسته‌ای ایران را مشاهده می‌کنیم. مظالم آمریکا و استکبار نسبت به ملت ایران و ملل مسلمان در راه‌اندازی جنگ‌ها ظلم به فلسطینی‌ها، غارت اموال مسلمانان و تحمیل دیکتاتورهای وابسته بسیار زیاد و متنوع است. معیار امام هادی بیانگر این است که در چنین قلمرو غیرعادلانه‌ای باید با سوءظن به تعامل دیپلماتیک آنان نگریست و در این فضا جایی برای اعتماد کردن نیست.

وی افزود: فعل سیاسی اعتماد به این قدرت‌ها در چنین فضایی فعلی غیرعقلانی نیست. کما اینکه بارها نتیجه قول‌های دروغین آنها دیده شد لازمه توفیق در این مسیر صرفا رعایت ضوابط عام بین‌المللی است.

لاریجانی تاکید کرد: ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و NPT را پذیرفته است. NPT مقررات بین‌المللی برای همه کشورها در مسئله هسته‌ای است بنا نیست برای ایران مقررات خاص تدوین شود لذا رعایت این ضوابط می‌تواند معیار گفت‌وگوها باشد. علی ایحال در این شرایط هم مذاکره کنندگان ایرانی باید توجه تام داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی چنانچه احساس کند طرف‌های قدرتمند رفتار دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیت‌های هسته‌ای مقررات لازم را مصوب خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: به خاطر می‌آوریم که در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ظاهری تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر نسبت به مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی را درج کنند که همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیروها شد.

وی ادامه داد: در دوره ۸ ساله گذشته که متاسفانه به ریش اصولگرایان گره خورد، نیز عده‌ای با طرح افکاری خام نظیر مکتب ایرانی و گذر از دین نوع تفکر ناشیانه ناسیونالیستی را در رسانه‌ها مطرح کردند که موجب کشمکش نیروهای مومن و انقلابی شد.

لاریجانی اضافه کرد: امروز هم مجددا حرف‌هایی شنیده می‌شود که نشانگر آن است از مسیر گذشته در دو دوره متفاوت سیاسی دریافت روشنی حاصل نشده است. امروز کشور آنقدر از نظر اقتصادی و دیپلماتیک مشکل دارد که اگر همه اراده‌ها به این امور معطوف شود، ممکن است بتوان مشکلات معیشتی مردم را سامان دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: زمان نظریه‌پردازی‌های بی‌پایه و جریان سازی رسانه‌ای که حاصلی جز تنش ندارد نیست. امروز ما نیاز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداریم. همیشه در اکثر روستاها زنان با لباس‌های رنگی حجاب داشته و دارند و کسی هم ایرادی نگرفته است. این امور جنبه عرفی و تناسب با محل دارد. اصل بر پوشیدگی و عفاف است. امروز اگر نیاز به انقلابی باشد به جای انقلاب رنگ‌ها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم است. به انقلاب اراده‌ها به انقلاب انگیزه‌ها در تحقق اسلام و صیانت از دین و میراثامام و شهدا و عزتمندی داریم.

وی افزود: ممکن است در جامعه عده‌ای شل دین باشند اما شل دینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند آنهم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. تربیت انسان‌های مسلکی و مومن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحب‌نظران و رسانه‌ها قرار گیرد.

لاریجانی اظهار داشت: نقل شد که طی نامه‌ای به امام چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام هم در این موضوع اقدامی نکردند سؤال این است طرح این مسئله در رسانه‌ها که مربوط به سال‌ها قبل است و رهبری زمان نیز درباره آن تصمیم خود را گرفت بود چه خاصیتی دارد. آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم طرح این مسائل که طبعا موجب کشمکش درونی در کشور می‌شود و سایش نیروها را در پی دارد، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و شیفتگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای کشور مطرح است، و این تلقی غلط مایه‌ای گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور می‌دانم و از رسانه‌ها و صاحبان تریبون و صاحب‌نظران می‌خواهم در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساس و مهمی هستیم، در طرح مسائل همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور چه در بعد خارجی و چه در اختلاف‌افکنی در داخل افزایش ندهند و تلاش کنند همه اراده‌ها به سوی بالا بردن توان اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف شود که متاسفانه این چنین نیست.

وی افزود: ‌ یک مقایسه ساده در حجم مطالب سیاسی و اقتصادی در رسانه‌ها به این معناست که امیدواریم مورد تجدید نظر قرار بگیرد.

لاریجانی با تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امام هادی(ع) اظهار داشت: عصر امام هادی دوره سیاه دیکتاتوری متوکل خلیفه عباسی است که به دستور او امام را از مدینه به بغداد و از آنجا به سامرا بردند و امام حدود ۲۰ سال و ۹ ماه در این شهر تحت نظر بودند و در عین این فشار حکومتی، امام شبکه وکلای خود را در کشورهای مختلف سامان دادند به طوری که عراق، ایران، ‌ حجاز، یمن و مصر در درون این سازمان شیعی قرار گرفتند.

وی افزود: پیش از متوکل سیاست مذهبی و سیاسی خلفای عباسی ادامه سیاست مامون بود یعنی از معتزله در برابر اهل حدیثکه افراطیون عامه بودند دفاع می‌کردند. به این جهت فضای سیاسی مساعدی برای علویان و شیعیان فراهم شد.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: با آمدن متوکل تنگ‌نظری‌های زمان هارون به صورت سخت‌گیرانه‌تری در حمایت از اهل حدیثو برانگیختن آنان بر ضد معتزله و شیعه و سرکوبی جریانات مزبور با شدت هر چه بیشتر دنبال شد ا بوالفرج اصفهانی در آغاز سخن از نهضت‌های علوی که در عصر متوکل صورت می‌گرفت به برخوردهای ناهنجار وی با شیعیان و طالبی‌ها اشاره می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: از جمله این برخوردها تخریب مقبره حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) است که برای شرایط امروز هم پندآموز است. این خلیفه عباسی دستور داد مضجع مبارک امام حسین(ع) ویران شود و زمین آن شخم زده شود و هموار شود و بر روی آن زراعت شود تا هیچ اثری از مرقد ایشان وجود نداشته باشد.

وی افزود: سخت‌گیری شدیدی برای زائران امام حسین(ع) ایجاد شده بود و مجازات هولناکی برای آنها وضع شد تمام این اقدامات از آن جهت بود که قبر امام حسین(ع) در کربلا می‌توانست ارتباط عاطفی توده مردم را با طرز تفکر شیعی و امامان آنها تقویت کند.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: حتی در تاریخ نقل است که یک بار متوکل تصمیم به قتل امام هادی گرفت که در همان ایام به دست ترکان کشته شد جانشین او معتز؟ نیز مرام متوکل را در پیش گرفت و نقل است که به دست حکومت وی امام مسموم و به شهادت رسید. اما نکته آموزنده آن است که عده‌ای از شیعیان امام حسین پس از تخریب قبر شریف علائمی تعیین کرده بودند و پس از کشته شدن متوکل به کربلا آمده و به همراه افرادی از علویان و طالبیان قبر را مشخص و مقبره‌ای برای آن بنا کردند.

لاریجانی در پایان فرا رسیدن روز عصای سفید و تجلیل از نابینایان را گرامی داشت.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار