|
|
کدخبر: ۲۸۴

مدیرعامل سابق بزرگترین پیمانکار شاغل در پارس‌جنوبی با انتقاد از سیاست‌های وزارت نفت در توسعه این میدان مشترک گازی، تامین منابع مالی را مهمترین عامل تاخیرهای پارس جنوبی اعلام کرد و گفت: برای نجات پارس جنوبی باید تحریم‌ها برداشته شود و در این شرایط هیچ فازی به تولید گاز نمی رسد.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از مهر، طرح توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی تیر ماه سالجاری وارد هفتمین سال آغاز عملیات اجرایی خود می شود اما دست کم تا پایان سالجاری هم امکان تولید زودهنگام گاز در این پروژه مشترک گازی وجود ندارد.

در شرایط فعلی تاخیر در ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوها و چاه‌های دریایی فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی مهمترین عامل تاخیر در آغاز تولید گاز طبیعی این مگا پروژه مشترک گازی است و پیش بینی می‌شود در خوش‌بینانه ترین حالت در ۸۰ ماهگی امکان تولید گاز شامل استخراچ گاز ترش از چاه‌های دریایی، انتقال آن به ساحل و سپس پالایش نهایی گاز در پالایشگاه‌های عسلویه فراهم نشود.

هم اکنون با گذشت حدود ۷۲ ماه از آغاز عملیات اجرایی ساخت فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به حدود ۹۰ درصد رسیده است و از دوسال گذشته تاکنون با وجود سلسله وعده‌های مسئولان وزارت نفت و شرکت ملی نفت اما هنوز امکان تولید گاز در این فاز مشترک گازی فراهم نشده است.

با این وجود پارس جنوبی در طول چهار سال گذشته تاکنون فراز و فرودهای متعدد مدیریتی را تجربه کرده است به طوری که تاکنون در چندین نوبت مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس و تعدادی از شرکت های بزرگ پیمانکاری شاغل در پروژه‌های توسعه این میدان مشترک تغییر و جابه جایی شده اند.

در این بین شرکت سپانیر وابسته به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) جدیدترین شرکت پیمانکاری بوده که پس از عدم تحقق اهداف آغاز تولید گاز در تیر ماه سالجاری و همزمان با هفتمین سالگرد آغاز توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی دستخوش تغییرات مدیریتی شده است.

وزارت نفت در تاخیرهای پارس‌جنوبی مقصر است

غلامحسین خواجه‌علی در گفتگو با مهر با بیان اینکه استعفا نداده‌ام اما از چند روز گذشته تاکنون هم مسئولیتی در شرکت سپانیر به عنوان مدیرعامل ندارم، گفت: ضمن آنکه عدم حضور من در سپانیر هیچ ارتباطی با تاخیر در توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی ندارد.

مدیرعامل سابق سپاینر به عنوان بزرگترین پیمانکار شاغل در پارس جنوبی در پاسخ به این سوال مهر که وزیر نفت در آخرین بازدید خود از فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از نحوه پیشرفت ساخت این پروژه مشترک گازی رضایت نداشته است و علت تغییرات مدیریتی در سپانیر هم همین موضوع گفته می‌شود، تصریح کرد: معلوم نیست رضایت وزارت نفت صحیح باشد، باید دید واقعیت‌ها چیست؟ ممکن است شخص وزیر نفت هم در این تاخیرهای گازی مقصر باشد.

وی با تاکید بر اینکه کارفرمای برج عاج نشین در مورد پیشرفت فازهای پارس جنوبی یک طرفه قضاوت می‌کند، اظهار داشت: باید در این تاخیرها آثار تحریم و یکسری مسائل را بررسی کرد.

خواجه‌علی با اعلام اینکه هم اکنون پیشرفت فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی از تمامی فازهای در دست اجرای این میدان مشترک گازی جلوتر است، درباره تاخیر در نصب سکوهای دریایی این دو فاز توضیح داد: توقف ساخت سکوهای فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی به هیچ وجه صحت ندارد.

پارس جنوبی مشکل پول دارد

مدیرعامل سابق سپانیر در پاسخ به این سوال مهر که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا جز توانمندترین پیمانکاران اجرایی کشور است اما چرا در پارس جنوبی موفق عمل نکرده است؟ بیان کرد: تمام مشکلات را نمی توان در یک جمله اعلام کرد و باید درباره تاخیرها از چند سال قبل تاکنون مسائل را ریشه یابی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح‌هایی همچون توسعه فازهای پارس جنوبی نقدینگی به روز باشد، تبیین کرد: با هرگونه برداشت‌های سیاسی در پارس جنوبی مخالفم و خاتم الانبیا و سپانیر هم هیچگاه در پارس جنوبی سیاسی عمل نکرده است.

خواجه‌علی با تاکید بر اینکه برخی از اظهارنظرها درباره پارس جنوبی صرفا برای حفظ کرسی‌های مدیریت انجام می‌شود، گفت: در اجرای طرح توسعه فازهای پارس جنوبی باید نقدینگی و اختصا منابع مالی به روز باشد.

وی در خصوص ۷۲ ماهه شدن توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، یادآور شد: تحریم و تحریم عامل بسیاری از تاخیرها است، وقتی نمی توان ال سی گشایش کرد و نقل و انتقال منابع مایل انجام داد چطور می توان یک فاز پارس جنوبی را راه انداخت.

مدیرعامل سابق بزرگترین پیمانکار شاغل در پارس جنوبی در پاسخ به سوال دیگر مهر که وزیر نفت بارها تاکید کرده که پارس جنوبی با مشکل کمبود منابع مایل روبرو نیست؟ تصریح کرد: میزان اختصاص منابع مالی در دو سال گذشته تاکنون و حتی قبل از آن هم مطلوب نبوده است، شرکت ملی نفت باید منابع مالی را زمانی پرداخت می‌کرد که می شد کالا و تجهیزات را خریداری کرد.

خواجه‌علی با تاکید بر اینکه درش رایط تحریم نمی توان ال سی گشایش کرد و حتی وندورها هم کالاها را تحویل نمی دهند، اظهار داشت: در این شرایط باید دوباره کالا و تجهیزات را خریدایر کنیم و این یعنی تحمیل ۱۲ تا ۱۴ ماه تاخیر بیشتر به پروژه.

راه نجات پارس جنوبی

وی با اعلام اینکه برای نجات پارس جنوبی باید تحریم‌ها برداشت شود و در این شرایط هیچ فازی به تولید گاز نمی رسد، بیان کرد: هم اکنون فازهای جدید هم دچار مشکل هستند زیرا امکان انتقال منابع مالی وجود ندارد.

مدیرعامل سابق سپانیر با بیان اینکه تاکنون راهکارهای وزارت نفت برای توسعه پارس جنوبی جواب نداده است، تبیین کرد: شرکت ملی نفت ایران به پیمانکاران روپیه و یوان می دهد و این در حالی است که با این نوع ارزها نمی توان کالا و تجهیزات وارد فازهای پارس جنوبی کرد.

همه مشکلات را می‌دانند اما کتمان می‌کنند

به گفته خواجه‌علی مشکلات فازهای پارس جنوبی را همه مسئولان می دانند اما می خواهند این مشکلات را کتمان کنند.

وی با یادآوری اینکه هم اکنون فاز ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را با پیشرفت حدود ۹۴ درصدی تحویل داده ام، تاکید کرد: درصد باقیمانده برای تکمیل فقط نیاز به کالا و تجهیزات دارد و اگر چندین هزار نفر هم در این فازهای کار کنند تا کالا تامین نشود نمی توان فاز را راه‌اندازی کرد ضمن آنکه با قربانی کردن مدیران و پیمانکاران مشکلات پارس جنوبی حل نخواهد شد.

خاتم الانبیا موفق‌ترین پیمانکار پارس‌جنوبی است

مدیرعامل سابق سپانیر در پاسخ به سوال مهر که برخی از کارشناسان معتقدند قرارگاه خاتم الانبیا در لوله کشی گاز و سدسازی بسیار موفق بوده اما نمی تواند در پارس جنوبی موفق باشد؟ توضیح داد: این دروغ است و آن را خیانت به کل کشور می دانم.

خواجه‌علی با اعلام اینکه به پیمانکارانی همچون پتروپارس و اویک احترام می گذارم از هم اکنون سپانیر بالاترین و بهترین عملکرد را در پارس جنوبی دارد، خاطرنشان کرد: هم اکنون سپانیر در فازهای قدیم و فازهای ۳۵ ماهه از تمامی پیمانکاران شاغل در پارس جنوبی جلوتر است.

وی در پایان تاکید کرد: سپانیر در کل جهان یک مجموعه بی‌نظیر است و در جهان به مراتب داخل صنعت نفت ایران شناخته شده و باید این مجموعه عظیم را حفظ و صیانت کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار