|
|
کدخبر: ۴۳۲۴۵

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت محاکمه محمد مرسی، رییس جمهوری برکنار شده مصر، را نمایشی مضحک از سوی دولت نظامیان برای برجسته سازی مسایل جانبی و منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات اقتصادی دانست.

به گزارشامیدبه نقل از باشگاه خبرنگاران، شبکه العالم اظهار کرد: روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: به سختی می توان دیدگاه مرسی درباره به رسمیت نشناختن دادگاه و تاکیدش بر اینکه رییس جمهوری قانونی کشور است، را نپذیرفت.

این روزنامه همچنین افزود: " خواه منفور باشد یا نباشد، وی هنوز رییس جمهوری است که در انتخاباتی دمکراتیک برگزیده شد و عزل وی نه فقط کودتا بود بلکه حوادثی که به تبع آن رخ داد، دلیل بسیار ضعیفی برای خوشبین بودن به آینده دمکراسی در مصر است ".

روزنامه ایندیپندت خاطرنشان کرد: با محدودیت بسیار زیاد بر آزادیها و اعمال فشار بر مخالفان و بازگشت نظامیان به قدرت، مصر احساس عدم راحتی می کند، گویی که به دوران قبل از بهار عربی بازگشته است اما بدون حسنی مبارک.

این نشریه انگلیسی افزود: نظامیان درمصرباید اقدام های بسیار زیادی انجام دهند تا بتوانند ادعا کنند اقداماتشان حمله ای علیه دمکراسی نبوده است؛ همچنین باید از تعقیب مخالفان سیاسی جلوگیری کنند و فورا به صندوقهای رای بازگردند.

دادگاه کیفری قاهره روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه(۴ نوامبر) تصمیم گرفت محاکمه مرسی به اتهام تحریک به قتل تظاهرکنندگان در مقابل کاخ اتحادیه را به ۱۸ دی ماه(۸ ژانویه آتی) موکول کند. مرسی مشروعیت دادگاه را نپذیرفت و بر اینکه رییس جمهوری قانونی کشور است، پافشاری کرد و خواستار محاکمه سران کودتا شد.

مرسی خطاب به هیات دادگاه گفت که به سبب " کودتای نظامی " و به زور به سالن محاکمه آورده شده است و مسوولیت بازگرداندنش به قدرت را به عهده هیات دادگاه دانست.

برخی منابع افزودند که رییس جمهوری معزول با دست خود علامت میدان رابعه را نشان داد و به قاضی گفت: " من رییس جمهوری قانونی تو هستم و تو حقی نداری ". مرسی در پایان جلسه به زندان برج العرب در اسکندریه منتقل شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار