|
|
کدخبر: ۴۷۳۴۳

ظریف در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

وزیر امورخارجه کشورمان با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت مذاکرات هسته ای تاکید کرد در صورتی که اصول احترام متقابل و موضع برابر در مذاکرات حاکم باشد گفتگوها پیش خواهد رفت.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، محمد ظریف در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما حضور پیدا کرد و گزارشی از آخرین تحولات مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه ۱ + ۵ ارائه کرد.

ظریفدر ابتدا گزارشی درباره مذاکرات مسئولان کشورمان در نیویورک و سپس در دور اول ژنو ارائه کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت دور دوم مذاکرات هفته گذشته در ژنو پیچیده تر و فشرده تر بود و به مرحله جدی کار کارشناسی درباره متنی که بتواند مورد توافق هئیت ها قرار بگیرد رسید.

ظریف اعلام کرد تحریم ها و سیاست فشار تنها یک نتیجه داشت و آن پیشرفت برنامه هسته ای ایران بوده است و نیز مردم ایران را نسبت به سیاست های غرب منزجر تر کرده است. وی تاکید کرد جمهوری اسلامی دوست ندارد حتی تصور غیر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش در دنیا ایجاد شود.

وی در ادامه افزود در اجلاس اول ژنو یک چارچوب و طرح از سوی ایران مطرح شد و ایران نشان داد چگونه می توان این موضوع را حل کرد. در واقع همه طرف ها باید به دنبال یک هدف مشترک باشند و تصویری مشترک در پایان کار داشته باشند.

ظریف تاکید کرد در اجلاس روزهای گذشته مذاکره کنندگان در ژنو وارد جزییات شدند، البته قبل از مذاکرات اعلام کردم امکان آن هست که در ۲ روز به نتیجه برسیم اما اگر هم نرسیدیم فاجعه ای رخ نمی دهد.

وی اظهار داشت در مذاکرات اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتیم. به گفته وزیر امور خارجه بیشتر زمان مذاکرات ژنو صرف رفع اختلافات بین ۶ کشور مقابل شد.

ظریف تاکید کرد اصل کار این است که طرف غربی باید اعتماد مردم ایران را جلب کند که در این زمینه کاستی هایی مشاهده شد.

ظریف افزود فرصتی ایجاد شده است تا زمینه ای فراهم شود تا در دور آتی مذاکرات کار پیش برود و در صورتی که اصول حاکم رعایت شود، یعنی اصل احترام متقابل و اصل موضع برابر مذاکرات شدنی خواهد بود. وزیر امور خارجه ادامه داد در مذاکرات ژنو احترام به مواضع و نگرانی های ایران مورد توجه بود.

وزیر امور خارجه افزود: معتقدم اگر حسن نیت وجود داشته باشد کم تر از یک سال موضوع هسته ای به نتیجه می رسد. ظریف تاکید کرد تعلیق غنی سازی روی میز نیست و از سوی ایران قابل مذاکره نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت کشورهای منطقه به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس نباید هیچ نگرانی از سوی ایران احساس کنند و اولویت ایران همکاری با کشورهای همسایه و منطقه است. وی افزود در اولین فرصت به کشورهای منطقه برای گفتگو درباره موضوع هسته ای و نیز روابط دوجانبه سفر خواهد کرد.

وی تاکید کرد ما به دنبال آن هستیم که حق مردم ایران مورد احترام قرار بگیرد و جمهوری اسلامی چیزی برای مخفی کردن در موضوع هسته ای ندارد.

ظریف همچنین از امضای تفاهم بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز سازمان انرژی اتمی کشورمان استقبال کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار