|
|
کدخبر: ۷۲۰

گنادی گاتیلف:

معاون وزیرخارجه روسیه تاکید‌کرد حضور یک قدرت منطقه‌ای با اهمیت و وزن ایران در کنفرانس ژنو۲ به حل و فصل سیاسی بحران سوریه کمک می‌کند.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از تسنیم، ریانووستی اظهار کرد: گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه دیروز(جمعه) در گفتگو با راشا تودی گفت: «ایران باید در کنفرانس بین المللی ژنو ۲ درباره بحران سوریه حضور داشته باشد.» وی افزود: «همه دنیا قبول دارند که ایران یک بازیگر منطقه‌ای مهم در بحران سوریه است.»

وی تاکید کرد کنفرانس ژنو ۲ باید با شرکت همه کشورهای همسایه سوریه، یعنی کشورهایی که مستقیما در وضع سوریه تاثیرگذارند تشکیل شود. به گفته این دیپلمات روسی «کشورهای لبنان، اردن، اتحادیه عرب، عربستان سعودی وقطر جزو این کشورها هستند. ایران نیز از همین حق برای شرکت در این نشست برخوردار است.»

با این حال گاتیلف به مخالفت آمریکا اشاره کرد و گفت: «متاسفانه شرکای آمریکایی ما رویکرد متفاوتی نسبت به این مشکل اتخاذ کردند؛ به نظر آنها ایران نقش مخربی در بحران سوریه دارد و بنابراین نباید در این کنفرانس شرکت کند. ما با این نظر موافق نیستیم و معتقدیم که شرکت یک قدرت منطقه‌ای با اهمیت و وزن ایران می‌تواند برای حل و فصل سیاسی مسئله سوریه مفید واقع شود.»

تصمیم به برگزاری نشست ژنو۲ پس از آن اتخاذ شد که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با سرگئی‌ لاوروف، همتای روس خود، در ۷ می[۱۷ اردیبهشت ماه] دیدار کرد. در روز ۵ ژوئن[۱۵ خرداد ماه]، اخضر ابراهیمی اعلام کرده بود که این نشست به‌جای جولای در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار