|
|
کدخبر: ۹۲۵

منابع هندی اعلام کردند: ایران به علت نگرانی از وجود بیماری سیاهک هندی در گندم این کشور، از واردات گندم از هند منصرف شده است.

به گزارشامیدنیوزبه نقل از پی‌تی‌آی، ایران به علت نگرانی از نوعی بیماری قارچی در غلات هندی، از این کشور گندم خریداری نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، ایران نگرانی خود در مورد وجود بیماری سیاهک هندی را به مقامات هندی اعلام کرده و گفته است که از این کشور گندم وارد نخواهد کرد.

یک مقام ارشد وزارت بازرگانی هند در این‌باره گفت: ایرانی‌ها در مورد بیماری سیاهک هندی نگرانی‌هایی دارند. اگرچه این بیماری بر انسان تاثیر ندارد اما آنها می‌گویند که اگر این بیماری در مزارع شیوع پیدا کند، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

هند در تلاش است تا بازارهای بین‌المللی را برای فروش گندم مازاد خود به دست بیاورد، این درحالی است که ایران با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا روبرو است و تلاش می‌کند تا مبادلات تجاری خود با هند را به منظور غلبه بر این محدودیت‌ها افزایش دهد.

ایران از هند کنجاله سویا خریداری می‌کند، اما از سال ۱۹۹۶ به علت مسائل مربوط به کیفیت، از دهلی‌نو گندم وارد نکرده است اما اخیرا به علت بروز خشکسالی در روسیه، نسبت به خرید گندم از هند بر اساس قراردادهای طولانی‌مدت ابراز تمایل کرده است.

به گفته این مقام هندی، ایران هیئتی برای آزمایش کیفیت گندم هند به این کشور فرستاده است.

هند پس از تولید بی‌سابقه گندم در ۲ سال پیاپی، در سپتامبر ۲۰۱۱ ممنوعیت صادرات گندم را لغو کرد. بر اساس برآوردهای انجام شده، این کشور در سال زراعی ۱۳-۲۰۱۲(فاصله جولای تا ژوئن) ۹۳.۶۲ میلیون تن گندم تولید کرده است. به دنبال این افزایش تولید، دولت دهلی‌نو مجوز صادرات ۴.۵ میلیون تن گندم از محل ذخایر عمومی را صادر کرد که ۴ میلیون تن از این میزان تا کنون صادر شده است.

حجم مبادلات تجاری ایران و هند در سال ۱۳-۲۰۱۲ بالغ بر ۱۴.۹۵ میلیارد دلار بود که ارزش صادرات ایران به هند از این میزان برابر با ۱۱.۶ میلیارد دلار بوده است. هند پس از چین دومین مشتری بزرگ نفت ایران است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار