|
|
کدخبر: ۲۰۰۳۳

خاکپور:

بازیکن پیشین تیم فوتبال کشورمان گفت: فکر نمی کنم اختلاف دایی و مایلی کهن به انتخاب سرمربیگری پرسپولیس برگردد چون این ۲ نفر چندین سال است که با هم مشکل دارند!

به گزارشامید، محمد خاکپور در گفت وگو با تسنیم، درباره مسئله تبانی و فساد در فوتبال ایران، جدال لفظی محمد مایلی کهن و علی دایی و… صحبت های زیر را مطرح کرد:

زمانی که در لیگ برتر ایران و تیم استیل آذین سرمربی بودید صحبتی از تبانی می شنیدید؟

بله، از این صحبت ها زیاد بود. به نظرم این حرف و حدیثها از زمانی آغاز شد که پول هنگفتی وارد لیگ برتر شد. در واقع زمانی که فوتبال ما به سمت حرفه ای شدن پیش رفت و پول وارد آن شد این صحبت ها مطرح شد. دلیل این مسئله هم این است که ما طرز استفاده صحیح از پول را بلد نیستیم و همین طور که می بینید فوتبال ما آلوده شده است. از ابتدای آغاز لیگ حرفه ای فوتبال ایران تعداد کمی از این کارها می کردند ولی الان این کارها گسترده شد و به مربیان و بازیکنان نیز کشیده شد و می شنویم که به عنوان مثال در نتیجه یک بازی تغییری ایجاد شده است.

کسی به نام علی دایی فریاد می زند و می خواهد مسئله تبانی را پیگیری کند اما برای او حاشیه ایجاد می کنند و ۵ نفر در این زمینه مصاحبه هم می کنند. مطمئنا با این شرایط مشکلات حل نخواهد شد. اگر هر کسی هم غیر از علی دایی به این موضوعات اعتراض داشت هیچ کس پیگیری نمی کرد. چند سال پیش اجازه فعالیت به چند مربی در لیگ برتر داده نشد و آنها مجبور شدند در لیگ دسته اول مربیگری کنند. این حکم مثل این می ماند که در تهران کسی را به قتل رسانده ایم و حکم دهند که باید در کرج زندگی کنیم. آیا در کرج نمی توان کسی را به قتل رساند؟

آیا پیشنهاد رشوه را در زمان سرمربیگری شما داده بودند؟

در مقطعی که سرمربی استیل آذین بودم نه کسی پیشنهاد رشوه داد و نه ما به کسی پیشنهاد دادیم.

به نظرتان مسئولان می توانند ریشه تبانی و فساد را بخشکانند؟

هیچ کس جرات نمی کند منبع اصلی این تبانی ها را بگیرد. بازیکنی با باشگاهی قرارداد میلیاردی می گیرد و یک ماه هم از آن بازیکن استفاده می شود ولی از آن تیم جدا می شود. چرا بازیکن خارجی که در کشور خودش ۵۰ هزار دلار ارزش دارد باید در ایران ۲ میلیون دلار قرارداد ببندد؟ چرا کسی این مسائل را دنبال نمی کند؟

شما معتقدید اگر مبارزه اساسی با مسئله تبانی و فساد شود، دست خیلی ها در این فوتبال به اصطلاح «رو» می شود؟

قطعا دست خیلی ها رو خواهد شد. به همین دلیل است که می گویم کسی پیگیری اصولی برای مبارزه با تبانی و فساد در فوتبال ما نمی کند.

درباره دعوای تکراری علی دایی و محمد مایلی کهن چه نظری دارید؟

اینکه چرا این دعواها می افتد در حدی نیستم که نظری بدهم. هم مایلی کهن و هم دایی از بزرگان فوتبال ما و برای جوانان الگو هستند. اگر ما ۷۵ میلیون جمعیت داشته باشیم ۷۰ میلیون نفر این ۲ نفر را می شناسند. هم دایی و هم مایلی کهن باید در رفتار و منش شان مراعات خیلی رفتارها را بکنند چون برای مردم الگو هستند.

اما این ۲ نفری که می گویید الگو هستند اتهامات سنگینی را به همدیگر زده اند.

من از این اتهامات خبری ندارم.

آیا اختلاف مایلی کهن و دایی به انتخاب سرمربی پرسپولیس پیش از آغاز فصل برمی گردد. موافق هستید؟

فکر نمی کنم به انتخاب سرمربیگری پرسپولیس برگردد چون این ۲ نفر چندین سال است که با همدیگر دعوا دارند! این کدورت ها از دوران زمان سرمربیگری مایلی کهن در تیم ملی برمی گردد که علی دایی هم در تیم ملی به عنوان بازیکن حضور داشت. این ۲ در تیم ملی هم مشکلاتی با یکدیگر داشتند.

بازیکنی به نام استیون بیت آشور در لیگ MLS آمریکا بازی می کند که به تیم ملی هم دعوت شده است. با این بازیکن آشنایی دارید؟

نه با وجود اینکه در آمریکا زندگی می کنم با این بازیکن آشنایی ندارم.

نظرتان در مورد دعوت بازیکنان ایرانی الاصلی که در خارج از ایران بازی می کنند، چیست؟

انتخاب سرمربی سلیقه ای است. بازیکنی چون بیت آشور را کارلوس کی روش به تیم ملی دعوت کرده و ما نمی توانیم نظری دهیم اما در کشور خودمان استعدادهای نابی داریم که به خاطر آلوده بودن فوتبال مان دیده نمی شوند. اگر چنین استعدادهایی پیدا کنند نیازی به دعوت بازیکنان ایرانی الاصلی نیست.

شما پیش از این گفته بودید تیم ملی با شانس و دعا به جام جهانی صعود کرد. در ایران صحبت هایی در این رابطه شد که با واکنش منفی کارلوس کی روش روبرو گردید.

منتقدانی که می گویند تیم ملی شانسی به جام جهانی صعود کرده دست شان کوتاه است چون تیم ملی نتیجه گرفته است.

برخی به لیست جدید کی روش ایراد گرفته اند که چرا بازیکنی که چندین ماه مصدوم بوده باید به تیم ملی دعوت شود ولی از صدرنشین لیگ هیچ بازیکنی دعوت نشود.

ما باید بدانیم از حضور در جام جهانی چه می خواهیم. اگر کی روش با این بازیکنان راحت است باید از او سوال کرد که به دنبال چه نتیجه ای در جام جهانی است. او می توانست یک سری بازیکن جوان را به تیم ملی دعوت کند که پشتوانه خوبی برای بازی های جام ملت خهای آسیا و المپیک باشند.

شاید کی روش دیگر قصد ندارد، پس از جام جهانی روی نیمکت تیم ملی بنشیند؟

این مسئله به سیاست های فدراسیون فوتبال برمی گردد. متاسفانه فوتبال ما نتیجه گرا شده و می بینیم مدیری برای اینکه در پست خود بماند به دنبال گرفتن نتیجه است بدون اینکه به فکر آینده باشد. در حالی که در ژاپن مدیران این طرز تفکر را دارند که اگر فنا شدند اهمیت ندارد ولی در آینده نتیجه کسب کنند. ما باید لیگ محکم تر و با کیفیت تری داشته باشیم. در اروپا به بازیکنان پول های زیادی می دهند ولی به لحاظ حرفه ای از بازیکنان کار می کشند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار