|
|
کدخبر: ۴۵۸۸۶

مدافع پیشین تیم ملی فوتبال اسپانیا و رئال مادرید در گفت‌وگوی تفصیلی با تسنیم از دوران حضورش در رئال مادرید گفت و درباره کی‌روش صحبت کرد.

به گزارشامیدبه نقل از تسنیم، میشل سالگادو مدافع پیشین تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید روز گذشته وارد ایران شد تا با مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان برای همکاری دو کشور در زمینه فوتبال صحبت کند.

میشل سالگادو از تجربه سال‌ها حضورش در فوتبال اسپانیا، رئال مادرید، کری با بارسایی‌ها و البته فوتبال ایران وکی‌روشصحبت کرد.

ابتدا درباره حضور در ایران و جلسه‌ای که با مسئولان فوتبال ایران داشتید صحبت کنید.

جلسه خیلی خوبی داشتیم و صحبت‌های خوبی کردیم. در این جلسه رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، آقای سیموئز مربی تیم ملی و آقای هدایتی حضور داشتند که درباره برخی مسائل و همکاری‌های دو جانبه فوتبال ایران و اسپانیا با هم صحبت کردیم. آقای سیموئز هم در این جلسه سلام کی‌روش را به من رساند. کی‌روش به من پیغام داده بود که سفرم را به تاخیر بیندازم تا با تیم ایران از لبنان برگردد و با هم درباره خاطرات‌مان صحبت کنیم اما من زودتر آمدم و این اتفاق رخ نداد.

چه صحبت‌هایی در این جلسه داشتید و به چه نتیجه‌ای رسیدید؟

درباره مسائل مختلفی صحبت کردیم و قرار شد روابط بین فدراسیون فوتبال ایران و اسپانیا برقرار شود. بحثی هم درباره راه‌اندازی یک آکادمی در ایران داشتیم و مسئولان فدراسیون ایران خواستند قراردادی ببندیم تا برخی بازیکنان نوجوان ایران که در جام جهانی بازی کردند به اسپانیا بروند تا در آکادمی‌های فوتبال اسپانیا رشد و پیشرفت کنند. من خودم یک آکادمی فوتبال در دبی دارم که سال اول ۷۰ نفر عضو داشت و اکنون ۷۰۰ نفر در این آکادمی عضو هستند. برنامه‌های آکادمی‌های فوتبال رئال مادرید، لاماسیا و والنسیا را در این آکادمی پیاده کرده‌ام که جواب داده و فکر می‌کنم با توجه به استعدادهایی که در کشور شما هست این برنامه خیلی خوب جواب می‌دهد.

در این جلسه درباره دیدار دوستانه ایران و اسپانیا هم توافقی کردید؟

پیش از این ۲ تاریخ به ایران پیشنهاد شده بود که قرار بود اسپانیا به امارات بیاید و اردویی داشته باشد اما بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آسیا و بازی داشتن ایران باعثشد این تاریخ‌ها مورد موافقت قرار نگیرد. قرار بر این است که تاریخ جدید این بازی پیشنهاد شود و درباره آن به یک نتیجه برسیم.

فرناندو هییرو همبازی سابق من در رئال مادرید و دوست خوبم اکنون نایب رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا است که قرار شده در سفری که به اسپانیا دارم درباره بازی دوستانه اسپانیا و ایران صحبت کنیم. این بازی می‌تواند یک بازی خوب شود و اگر صورت بگیرد فوق‌العاده خواهد بود. یک دوست ایرانی در امارات دارم که قرار است پل ارتباطی بین فوتبال اسپانیا و ایران شود و درباره کارها هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. علاوه بر صحبت درباره بازی دوستانه اسپانیا و ایران درباره آکادمی و تبادل بازیکن بین دو کشور صحبت‌های خوبی انجام دادیم و در خصوص برگزاری اردوهای تیم ملی و همکاری با ایران در خصوص کمپ‌های تمرینی به توافقاتی رسیدیم.

موافقید درباره رئال مادرید هم صحبت کنیم؟

بله، حتما.

چرا رئال در سال‌های اخیر نتوانسته موفقیت زیادی کسب کند و از سال‌های قهرمانی‌اش در اروپا فاصله گرفته است؟

آه! رئال مادرید بهترین و بزرگ‌ترین تیم تاریخ قرن بوده است. این تیم دوران درخشانی داشته که من هم بخشی از آن بوده‌ام. همراه با دل‌بوسکه لیگ قهرمانان را بردیم و همچنین ۲ قهرمانی در لالیگا داشتیم، اما زمانی که بارسلونای گواردیولا ظهور کرد وضعیت فرق کرد. اوج گیری بارسلونا با گواردیولا سبب شد به نظر برسد رئال مادرید در حال افت است. راستش را بخواهید رقابت کردن با تیم گواردیولا بیش از حد سخت بود چون آن تیم واقعا تیم فوق‌العاده بود.

به نظر من این دوره و سیکلی است که هر تیمی که ممکن است در آن قرار بگیرد. همانطور که می‌دانید رئال مادرید دوران حضور من روزهای خوبی داشت اما قبل از این دوباره این بارسلونا بود که با یوهان کرویف عملکرد موفقی داشت. فکر می‌کنم رئال مادرید به روزهای اوجش برمی‌گردد. آنها «بیل» را در ازای مبلغ زیادی خریده‌اند و کریستیانو رونالدو هم بازیکن فوق‌العاده‌ای است. آنها دارند تلاش می‌کنند. در عین حال می‌توانید ببینید که بارسلونا کمی افت کرده و رئال مادرید دارد دوباره خودش را پیدا می‌کند. در دوران مربیگری گواردیولا رئال روزهای سختی را گذراند اما مورینیو با رئال توانست لیگ را ببرد و بارسلونا را در آخرین سال حضور گواردیولا در نیوکمپ شکست دهد.

اما در آخرین ال‌کلاسیکو باز هم رئال بود که شکست خورد. با این همه ستاره و گران‌ترین بازیکن جهان!

بازی سختی بود چون ما با ۲ تغییر بزرگ در ترکیب بازی را شروع کردیم. انتظار نداشتیم سرخیو راموس در میانه میدان بازی کند و همچنین بدون مهاجم نوک بازی کنیم. این تغییرات واقعا غافلگیر کننده بود و تیم نتوانست با آن کنار بیاید. بنابراین با این تغییر سیستم و بازی باعثشد به دردسر بیفتیم به خصوص برای حفظ توپ در میانه میدان خودمان. بارسلونا موقعیت‌های خوبی داشت و توسط نیمار به گل رسید.

در نیمه دوم یک هافبک دیگر به ترکیب رئال آمد، ایارامندی جای راموس را گرفت و رئال توانست کنترل بهتری بر بازی داشته باشد. موقعیت‌های بیشتری خلق کردیم و حتی تا آستانه به تساوی کشیدن بازی هم رفتیم و فکر می‌کنم یک پنالتی روی کریستیانو رونالدو گرفته نشد و اگر داور آن پنالتی را می‌گرفت نتیجه فرق می‌کرد و فکر می‌کنم رئال با توجه به عملکردی که در نیمه دوم داشت لیاقت حداقل یک تساوی را داشت.

تآمار شما هم در ال‌کلاسیکو فوق‌العاده است.

بله، من ۱۷ بار در ال‌کلاسیکو بودم که نتیجه آن ۹ برد، ۵ مساوی و تنها ۳ باخت است.

هنوز هم با بارسایی‌ها کری می‌خوانید؟

حتما، باز هم می‌گویم رئال بزرگترین و بهترین تیم قرن(بیستم) بود.(VIVA REAL)

شما در یکی از بهترین تیم‌های تاریخ رئال بودید که ستاره‌های زیادی مثل رونالدو، زیدان، بکام، رائول و خیلی‌های دیگر را داشت.

بله. البته من خوش شانس بودم که عضو یکی از بهترین تیم‌های تاریخ رئال مادرید، همان تیمی که به کهکشانی‌‌ها معروف شد؛ بودم. سال ۱۹۹۹ به رئال مادرید پیوستم و ما در ۳ سال دو قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا کسب کردیم. آن دوران، برای ما دوران حیرت‌آوری بود.

دوران خوبی را سپری کردید اما در زمان کی‌روش به عنوان سرمربی در لالیگا چهارم شدید و دیگر در اروپا هم قهرمان نشدید.

بعد از آن دوران ما خاطرات دیگری را با کارلوس کی‌روش تجربه کردیم. بعد از دل بوسکه که ما با او جام‌های فراوانی بردیم، کارلوس کی‌روش آمد و فکر می‌کنم که او کمی‌ بدشانس بود. فکر می‌کنم داشتیم خیلی خوب کار کردیم و تا ماه مارس نتایج خوبی کسب کردیم اما در این ماه در فینال جام حذفی به ساراگوسا باختیم و از نظر روحی و روانی اتفاق ناخوشایندی برای ما رخ داد که نتوانستیم با آن کنار بیاییم و بعد از آن شکست‌هایمان شروع شد. با باخت در خانه موناکو از لیگ قهرمانان حذف شدیم و در نهایت لیگ را هم نتوانستیم ببریم اما ما برای بردن ۳ جام آماده بودیم. به همین خاطر آن سال به همراه کی‌روش سال سختی را تجربه کردیم، چون ما داشتیم همه کارها، همه چیز را خوب انجام می‌دادیم و بعد در ۲ ماه همه آنها را هدر دادیم.

دلیل ناکامی کی‌روش را همین موضوع می‌دانی یا چیزی به نام بدشانسی هم وجود داشت که باعثشد رئال مادرید در آن سال نتیجه نگیرد و در پایان هم کی‌روش رئال را ترک کند؟

منظور من هم همین است که فوتبال در آن موقع در حق ‌کی‌روش ظلم و به او بی‌رحمی کرد، چون او داشت کارش را فوق‌العاده انجام می‌داد و با بدشانسی روبرو شدیم. داشتیم فوتبال فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کردیم و تا بردن همه جام‌ها فاصله‌ای نداشتیم اما در نهایت در ۲ ماه همه چیز را از دست دادیم. می‌دانید که بعضی اوقات در فوتبال مانند زندگی اتفاقاتی می‌افتد که باب طبع‌تان نیست و کی‌روش بدشانس بود که این اتفاقات برای او رخ داد چون او لیاقتش را داشت که با رئال مادرید جام ببرد.

بعد از اینکه کی‌روش رئال را ترک کرد دوباره دستیار فرگوسن شد و سپس دوران سرمربیگری‌اش را آغاز کرد. فکر می‌کنی چرا این اتفاق افتاد و چرا کی‌روش تصمیم گرفت در آسیا و ایران مربیگری کند؟

اولین چیزی که باید بگویم این است که همانطور که می‌دانید کی‌روش قبل از پیوستن به رئال مادرید، دستیار فرگوسن بود. او روزهای درخشانی را با فرگوسن تجربه کرد و در آن زمان جام‌های زیادی برده بود و به همین خاطر رئال مادرید تصمیم گرفت او را استخدام کند اما نه به عنوان کمک مربی بلکه به عنوان سرمربی. کی‌روش هم تصمیم گرفت منچستریونایتد را رها کند و به بزرگ‌ترین تیم دنیا ملحق شود و این چالش را بپذیرد هرچند آن ۲ ماه ناامید کننده و ناکامی‌ها به ضرر او تمام شد و رئال مادرید تصمیم گرفت که سرمربی دیگری را استخدام کند.

بعد از آن فرگوسن دوباره تصمیم گرفت او را به منچستریونایتد برگرداند. چون او همیشه به کی‌روش به عنوان دستیارش اعتماد داشت و کی‌روش دوباره سال فوق‌العاده‌‌ای را به همراه فرگوسن تجربه کرد اما او می‌خواست چیزی متفاوت را تجربه کند، منظورم این است که می‌خواست سرمربی باشد نه دستیار و به همین دلیل فکر می‌کنم تصمیم گرفت هدایت تیم ملی ایران را بپذیرد. اگر نظر مرا بخواهید می‌گویم این تصمیم خوبی برای کی‌روش بود چون او به جای فعالیت به عنوان دستیار سرمربی شد.

تاما خیلی‌ها در آن زمان می‌گفتند کی‌روش نمی‌تواند سرمربی خوبی باشد و فقط یک دستیار و تمرین دهنده خوب است. با این حرف موافقید؟

کی‌روش می‌تواند مربی بزرگی شود چون همانطور که گفتم او را در یک سالی که در رئال مادرید بود شناختم و باز هم همانطور که گفتم او کارش را در آن تیم داشت خوب انجام می‌داد اما گاهی اوقات در فوتبال کارت را خوب انجام می‌دهی و در ۲ ماه همه چیز را از دست می‌دهی. درمورد عملکرد کی‌روش و توانایی‌هایش نباید بر اساس آن ۲ ماه ناکامی‌هایش در رئال مادرید قضاوت کرد چون او تا ماه مارس داشت فوق‌العاده کار می‌کرد و تا آن زمانی یکی از بهترین مربیان بود.

چالشی که مربیگری در تیم ملی ایران پیش روی او قرار داد، مسئولیت رساندن تیم شما به جام جهانی بود که همیشه کار سختی است. می‌توانید ببینید کشورهایی مانند قطر پول‌های زیادی خرج می‌کنند اما باز هم شانس صعود به جام جهانی را به دست نمی‌آورند. به همین خاطر به کی‌روش به خاطر کاری که برای رساندن تیم ملی ایران به جام جهانی انجام داده باید تبریک گفت و باید او را تحسین کرد. همین‌طور فکر می‌کنم عملکرد ایران با او در آسیا قدرتمندانه بوده و توانست به جام جهانی صعود کند و فکر می‌کنم این همان چیزی است که شما از یک مربی در ایران می‌خواهید.

شما مربی‌ای می‌خواهید که برای‌تان قهرمانی در آسیا را کسب کند و در عین حال تیم‌تان را به جام جهانی برساند که این بزرگ‌ترین هدف برای یک کشور است. به همین دلیل می‌گویم تصمیم کی‌روش برای انتخاب ایران تصمیم درستی بود.

درباره تیم ملی اسپانیا هم بگویید. در زمانی که شما در تیم ملی بودید نتیجه نمی‌گرفتید اما چند سال است که اسپانیا بهترین تیم جهان شده و قهرمانی در اروپا و جهان را تجربه کرد. چرا؟

اینکه اسپانیا الان تیم شماره یک دنیا حاصل سالیان سال تلاش است و حتی زمانی که یورو ۲۰۰۸ را بردیم من در مرحله مقدماتی حضور داشتم و در ۳ بازی اول تیم در مرحله مقدماتی حضور داشتم. همیشه در اسپانیا یک تیم ملی خوب و بازیکنانی خوب داشتیم. در جام جهانی ۲۰۰۲ هم تیم خوبی داشتیم اما نتوانستیم به نیمه نهایی راه پیدا کنیم. در جام ملت‌های اروپا سال ۲۰۰۰ به بهترین تیم ملی فرانسه تاریخ باختیم، به آن تیمی که زیدان، دوگاری و همه قهرمانان جام جهانی ۹۸ در آن حضور داشتند.

در این میان گاهی اوقات قربانی تصمیمات داور می‌شدیم مثل بازی با کره جنوبی در جام جهانی ۲۰۰۲. هرگز نتوانستیم به مرحله نیمه نهایی برسیم اما در سال ۲۰۰۸ اتفاق بزرگی رخ داد که نه فقط بازیکنانی که جام را کسب گرفتند بلکه همه ما را خوشحال کردند. قهرمانی اسپانیا در جام جهانی و اروپا نشان داد ما چقدر زحمت کشیده‌ایم. حالا ما موفق شده‌ایم. به نظر من اسپانیا قبل از این حق لیاقت کسب چنین افتخاراتی را داشت اما در نهایت به آنها رسید.

اگر بخواهید از بین رونالدو، مسی و ریبری بهترین بازیکن دنیا را انتخاب کنید، به کدام بازیکن رای می‌دهید؟

می‌دانید این کار سختی است چون رونالدو و مسی هر دو از بقیه بالاتر هستند و حتی ریبری را هم نمی‌شود همطراز آنها دانست و فقط رونالدو و مسی با بقیه فرق دارند اما آنها با یکدیگر هم فرق دارند و سخت است که بشود یکی از آنها را انتخاب کرد. کریستیانو رونالدو الان در وضعیت خوبی دارد چون آماری که او در ماه‌های اخیر ثبت کرده فوق‌العاده بوده است. شمار گل‌های او از تعداد بازی‌هایی که انجام داده است بیشتر بوده. البته مصدومیت مسی را هم باید در نظر گرفت. من می‌گویم رونالدو امسال برنده توپ طلا خواهد بود اما این بدان معنا نیست که او به تنهایی بهترین بازیکن جهان است چون انتخاب از میان او و مسی کار سختی است.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار