|
|
کدخبر: ۱۷۸۶۰۹

در کشور ما در سال ۱۳۶۲ میزان باروری کلی ۶.۸ بوده است که این میزان پایین آمده و در سال ۱۳۹۰ به ۱.۸ درصد رسیده است.

به گزارش امیدنیوز به نقل از خبرآنلاین

محمداسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست‌های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در رفسنجان اظهار کرد: مقام معظم رهبری ۱۴ بند سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند که متولی پنج بند آن ما هستیم که باید در کشور اجرایی شود.

وی افزود: در بند اول سیاست‌های کلی جمعیت آمده که جمعیتی مانند جمعیت کنونی می خواهیم که پنجره طلایی جمعیت نام گرفته که جمعیتی پویا، بالنده و جوان می باشد و این هنگامی امکان پذیر خواهد بود که ما نرخ باروری را به بیش از سطح جانشینی برسانیم.

وی بیان داشت: در بند دوم این سیاست‌ها به رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج‌های جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه‌های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد می‌باشد.

مطلق ادامه داد: در بند سوم به اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری یا شیردهی، پوشش بیمه‌ای، هزینه‌های زایمان، درمان باروری مردان و زنان و تقویت نهادهای حمایتی ذیربط اشاره شده و در بند چهارم تحکیم بنیان خانواده با اصلاح و آموزش مهارت‌های فرزندپروری، تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاوره‌ای بر مبنای فرهنگ و ارزش های اسلامی ایرانی، توسعه و تقویت نظام اجتماعی و خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت‌های پزشکی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری اشاره دارد.

وی افزود: مضمون بند پنجم سیاست‌های کلی جمعیت، ارتقای امید به زندگی، تأمین سلامت و تغذیه سالم جمعیت، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بویژه اعتیاد، سوانح، آلودگی‌های زیست محیطی و بیماری است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: این بندهای سیاست جمعیت به ما مربوط است و روی تک تک این کلمات ساعت‌ها کارشناسان علمی و بهداشتی در کشور کار کرده‌اند تا این مجموعه ایجاد شده است. ضمن اینکه کارشناسان سلامت کشورهای دیگر نیز اذعان کرده‌اند که این مباحثبهترین مباحثعلمی در رابطه با جمعیت است.

مطلق با تعریف نرخ باروری، گفت: برای پیشگیری از منفی شدن نرخ جمعیت، میزان نرخ باروری باید ۲.۱ باشد. جمعیت شناسان معتقدند که اگر میزان باروری زیر ۲.۱ باشد در آینده آن جمعیت آسیب خواهد دید و برای آن جمعیت یک تهدید سلامت است. در کشور ما در سال ۱۳۶۲ میزان باروری کلی ۶.۸ بوده است که این میزان پایین آمده و در سال ۱۳۹۰ به ۱.۸ درصد رسیده است.

به گفته وی، جمعیت شناسان کشور معتقدند که نرخ باروری بعد از سیاست‌های ابلاغی جمعیت به ۱.۹ رسیده است. در رفسنجان نیز این میزان ۱.۹ درصد بوده که کمتر از میزان جایگزینی به شمار می رود.

مطلق، افزایش میانگین سن ازدواج، کاهش تعداد ازدواج، افزایش فاصله بین ازدواج تا فرزند اول و دوم و سوم، افزایش طلاق، طلاق های عاطفی، تمایل به تک فرزندی، آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط و ناباروری از جمله عوامل کاهش نرخ باروری دانست.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در بررسی که انجام شده از سال ۱۳۴۵ تا ۱۳۹۰ منحنی سن ازدواج در کشور ۴ تا ۶ سال افزایش یافته که در برخی شهرها مانند تهران و در شمال تهران ۱۰ سال افزایش پیدا کرده است. شتاب منحنی افزایس سن ازدواج در خانم‌ها بیشتر است.

مطلق بهترین سن ازدواج را ۱۸ تا ۳۵ سالگی برشمرد و افزود: بهترین سن باداری نیز ۱۸ تا ۳۵ سالگی است که این بدین معنی نیست که ۳۵ سال به بالا مشکل است، بلکه باید مراقبت بیشتری انجام شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از وجود سه میلیون زوج نابارور در کشور خبر داد و گفت: در مناطق محروم و آسیب پذیر ۴۴۰ هزار زوج نابارور داریم که در حال برنامه ریزی برای آنها هستیم و بسیاری از داورهای آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۳ میلیون زوج جوان در کشور وجود دارد که در آستانه ازدواج هستند، خاطرنشان کرد: نرخ باروری این زوج‌ها از دست می‌رود و باید در این زمینه کمک کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ۷۰ درصد جمعیت کشور را بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال اعلام کرد و گفت: از این فرصت و سن مولد برای توسعه پایدار و فرزندآوری استفاده کنیم. سه یا چهار دهه فرصت داریم که دچار سالخوردگی و پیری جمعیت نشویم و باید از الان برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار