|
|
کدخبر: ۱۷۹۲۸۲

کودکان بیش فعال چه ویژگی هایی دارند؟ چگونه باید با آنها رفتار کرد که باعثعصبانیت و بدتر شدن اوضاع نشود؟ یکی از روش هایی که حواس این کودکان را می توان با آن پرت کرد، با آرامش صحبت کردن با آنها است. اینکه به آنها نشان دهید حواستان به آنها هست.

نرگس عبدالهی کیوانی کارشناس ارشد روان شناسی بالینی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی والدین همراهی کودک در مهمانی‌ها و مجالس است. ما به عنوان والدین باید از قبل فرزندمان را در جریان برنامه‌ها قرار دهیم و با توجه به سن کودک انتظارات خود را در حد فهم کودک بیان کنیم و این توقع را داشته باشیم که کودک آن‌ها را انجام دهد.
وی اظهار داشت: ما به عنوان والدین مسئولیت داریم که کودک را سرگرم و شرایطی را ایجاد کنیم که برای کودک نیز خوشایند باشد تا کمترین ناراحتی برای ما و کودک پیش بیاید. این موارد برای کودکانی که اختلال بیش فعالی و نقص توجه دارند از اهمیت بسزایی برخوردار است.
این درمانگر کودک با بیان اینکه کودکان می‌توانند نشانه‌های نقص توجه یا تکانش‌گری بیش فعالی و یا هر ۲ مورد را دارا باشند، عنوان کرد: فرزند شما ممکن است در مهمانی به صورت غیر منتظره از موضوعی ناراحت شود. در این مواقع باید در مورد احساسات با کودک خود صحبت کنید. وقتی کودک شما عصبانی و دلخور است به کودک خود پیشنهاد تنفس عمیق و یا شمارش تا عدد ۱۰ را دهید.
عبدالهی کیوانی افزود: کودکان دچار نقص توجه و بیش فعالی ممکن است نسبت به برخی محرک‌های محیطی واکنش نشان دهند و کج خلقی کنند، در این مواقع شما می‌توانید با آرامش، محکم و قاطع با کودک صحبت کنید و به وی بگویید که محرومیتی را در مقابل نقض قوانین گذاشته شده در پی دارد. بنابراین والدین باید قبل از رفتن به مهمانی‌ها قوانین و انتظارات را به کودک یادآوری کنند و در صورتی که فرزندتان خواسته‌های شما را برآورده نمود بلافاصله کودک را تشویق کنید.
وی در خصوص کودکانی که به صورت مداوم در حال حرکت هستند و در جای خود آرام نیستند، تاکید کرد: در این صورت می‌توان با دادن یک کتاب مصور حواس کودک را پرت کرد. این کودکان معمولا بسیار بلند صحبت می‌کنند و اصلا متوجه ناراحتی که احتمالا برای سایر افراد ایجاد می‌کنند، نیستند.
وی اضافه کرد: والدین و کودک می‌توانند یک نشانه‌ای مانند لمس شانه یا تغییر در حالت چهره بگذارند که با آن کودک متوجه شود که باید صدای خود را پایین بیاورد. این نشانه گذاری می‌تواند برای مواردی که کودک نباید کاری را انجام دهد، نیز موثر باشد؛ به این دلیل که ممکن است این کودکان قوانینی را که باید توسط آنان رعایت شوند، فراموش کنند.
عبدالهی کیوانی با بیان اینکه برخی از کودکان نسبت به صدا و نور حساس هستند، یادآور شد: در این صورت می‌توان از یک هدفون استفاده و یا کودک را برای مدت کوتاهی از این محرک‌ها دور کرد.

منبع: دکتر سلام

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار