|
|
کدخبر: ۱۰۱۶۸۸

برای آرامش باید سکوت را بشنوید.

به گزارشامید،اکثر ما در شهرهای شلوغی زندگی می کنیم که در ساکت ترین لحظات هم پر از صداست؛ صدای بوق ها، ادم هایی که با هم گلاویز می شوند، خنده بچه ها و تلویزیون هایی که هر کدام شان یک برنامه را پخش می کنند اما در همین دنیای شلوغ با چند دقیقه تمرین هوشیاری روزانه می توانید حال خود را بهتر کنید. شاید بگویید با وجود این همه صدا که بخش زیادی شان آزاردهنده و ناهنجار هم هستند، چطور می شود تمرکز کرد، اما باور کنید ممکن است. شما می توانید با وجود همهمه ای که هر روز در آن قرار می گیرید، باز هم تمرکز کرده و روان تان را آرام کنید. کافی است از همین امروز این تکنیک ها را تمرین کنید تا بعد از چند هفته در تمرکز کردن حرفه ای شوید. دکتر رابرت پاف روانشناس و متخصص تکنیک هوشیاری در این باره توضیحاتی را به شما ارائه می دهد.

نقطه آرامش را پیدا کنید


کافی است یک گوشه از خانه را برای آرامش گرفتن انتخاب کنید؛ گوشه ای که می تواند وسط اتاق پذیرایی یا حتی کنج آشپزخانه باشد. شما باید مکانی که قرار است هر روز در آن آرامش بگیرید را بشناسید و چه سکوت بر آن حاکم باشد و چه پر از سروصدا باشد، باید بتوانید ذهن تان را در آن نقطه آرام کنید. می دانیم که عجیب به نظر می رسد اما ناامید نشوید و ادامه مطلب را بخوانید.

سکوت را بشنوید


نیازی نیست از همه بخواهید ساکت باشند. در میان همه صداهای آنها، کافی است شما سکوت را بشنوید. فکر می کنید نمی شود؟ پس تصور کنید که در خانه هستید؛ خانه ای که صندلی، ‌ تلویزیون و میز دارد یا اینکه در اتومبیل تان هستید؛ اتومبیلی که چرخ، صندلی و دنده دارد. در هر دو جا، چیزهایی در اطراف شما هستند اما با وجود انها، فضاهای خالی هم وجود دارد؛ فضایی که در آن صندلی و دنده قرار نگرفته است. حالا همین الگو را در مورد صدا پیدا کنید. در اوج همهمه خانه شما هم می تواند هیچ صدایی وجود نداشته باشد. می توانید یک گراند سکوت را برای همه آن سروصداها تصور کنید. بر این سکوت تمرکز کنید و ذهن تان را هوشیار نگه دارید. هوشیار و درست در همان لحظه و در همان مکان.

نفس بکشید


گفتیم باید بدانید نسبت به همه صداها هوشیار باشید. حالا وقت آن است که با همین پیش فرض نفس بکشید؛ نفسی عمیق و آرام و هر وقت که ذهن تان صداهای اطراف را بیشتر از پس زمینه ساکت شان شنید، دوباره به تنفس تان توجه کنید. یک تکنیک دیگر هم کمک گرفتن از هدفون و موسیقی آرام است. شما می توانید با توجه به تنفس یا موسیقی ای که در گوش تان پخش می شود آرامش بگیرید. تمرکز بر نفس باعثمی شود افکاری که در ذهن تان پدیدار می شود را مشاهده کنید و به تدریج دست از درگیر شدن با آنها بردارید. نفس آرامی که به دم و بازدمش نگاه می کنید، می تواند حال تان را آرام آرام بهتر کند. اینکه در جریان نفس کشیدن چشم هایتان باز، بسته یا نیمه باز باشد برعهده خودتان است اما تصور نکنید با چشم باز نمی شود تمرکز کرد.

مبارزه نکنید


در جریان این تمرین ها، ذهن شما مدام فرار خواهد کرد. مثل بچه ای که از مشق نوشتن خوشش نمی اید و با کوچکترین چیزی حواسش پرت می شود، ذهن شما هم از هوشیار شدن می گریزد. اما این وظیفه شماست که شاهد فرار کردن ذهن تان هم باشید و بدون تنبیه، با آرامش آن را سر تمرین بازگردانید. صدای فریاد یک فروشنده دوره گرد هیچ کدام نباید آزارتان دهد بلکه به محض آمدن به ذهن تان باید با کنجکاوی دنبالش کنید و با مشاهده آن صدا آرامش کنید تا خودش جایش را به افکار آرامش بخش بدهد.

بهانه نگیرید


شما باید درست در آن لحظه به چیزی که می خواهید فکر کنید. مهم نیست که کجا هستید. مهم نیست که در اطراف شما چه صداهایی جریان دارد. شما حتی زیر بلندگوی یک مرکز خرید که اجناس تازه را تبلیغ می کند هم می توانید به آرامش برسید. کافی است بتوانید شاهد تنفس تان باشید، شاهده جملاتی باشید که دوست دارید بشنوید و شاهد موضوعی باشید که دوست دارید به آن فکر کنید. شلوغی را بهانه نکنید. آرامش باید به ذهن شما بازگردد نه به دنیای اطراف تان. تصور نکنید صداهای اطراف مزاحم شما هستند. آنها جزئی از محیطی هستند که قرار است در آن آرامش بگیرید. پس با عصبانیت آنها را از ذهن تان بیرون نکنید. در تکنیک هوشیاری، شما قرار نیست با هیچ حسی گلاویز شوید، بلکه باید به آن نگاه کرده و رامش کنید.

فرار نکنید


برای آرام شدن در شلوغی نباید از آن فرار کنید. به این مثال توجه کنید. وقتی یک پشه ما را نیش می زند، فوراً جای نیشش را می خارانیم اما خاراندن در واقع اثر نیش را بزرگتر و آزاردهنده تر می کند. به عبارت دیگر، اگر شما خارش نیش را نادیده بگیرید، خیلی زود از آن خلاص می شوید. این همان کاری است که باید با سروصداها بکنید. نمی گوییم آنها را ساکت کرده یا از آنها فرار کنید. برعکس باید نسبت به همه صداها هوشیار باشید.

سیب سبز / شماره ۱۰۴ / نیمه اول دی ماه ۹۲ / صفحه ۱۲۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار