|
|
کدخبر: ۱۰۳۵۱۲

اعتماد به نفس موجب می شود نوجوان تصمیم های درست و آگاهانه ای بگیرد، اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می کند تا از افراد و موقعیت هایی که برایش نامناسبند، پرهیز کنند و در جستجوی افراد یا موقعیت های مناسب و مفید باشد.

به گزارشامید،هرگاه نوجوانی انعطاف پذیری و اعتماد به نفس داشته باشد، توانایی وی در رویارویی با موقعیت های دشوار و گذر از شرایط سخت بیشتر خواهد بود. شما به عنوان پدر، مادر یا مربی می توانید با تمرکز بر تلاش های نوجوان و نه صرفاً نتیجه کارش، اعتماد به نفس را در او تقویت کنید.

اصول


اعتماد به نفس، باور به این نکته است که شما در یک موقعیت یا یک کار به خصوص موفق خواهید شد. اعتماد به نفس به حس خودباوری مربوط می شود و خودباوری یعنی اینکه شما احساس خوبی نسبت به خود داشته باشید و باور کنید فرد ارزشمندی هستید، اما داشتن حس خودباوری به این معنا نیست که همواره از اعتماد به نفس برخوردار خواهید بود. انعطاف پذیری به معنای توانایی گذر از تجربیات سخت و رویارویی با شرایط دشوار و پرتنش است. انعطاف پذیری و اعتماد به نفس با هم در ارتباطند. اگر فرزند شما انعطاف پذیر است، یاد می گیرد در سختی ها از میدان به در نرود، خود را بیشتر باور کند و قابلیت حل مسائل بغرنج زندگی را در خود بیابد. این یک چرخه مثبت و سازنده است.

چرا اعتماد به نفس نوجوانان مهم است؟


اعتماد به نفس موجب می شود نوجوان تصمیم های درست و آگاهانه ای بگیرد، اعتماد به نفس به نوجوانان کمک می کند تا از افراد و موقعیت هایی که برایش نامناسبند، پرهیز کنند و در جستجوی افراد یا موقعیت های مناسب و مفید باشد.

اگر نوجوان شما از اعتماد به نفس برخوردار باشد، او را با جرات، پرحرارت، پایدار، متعهد و مثبت خواهید یافت. برای مثال اگر دختر نوجوان شما در آزمون رشته مورد علاقه اش شکست خورده و ناراحت است، پس از مدت کوتاهی خواهد توانست بر ناراحتی خود غلبه کند و بیشتر به جنبه های خوب و مثبت زندگی بیندیشد، البته به شرطی که اعتماد به نفس داشته باشد، در غیر این صورت مدام خود را ملامت کرده و از شرایط دشواری که برایش ایجاد شده رهایی نخواهد یافت. این امر می تواند به حس خودباوری وی نیز ضربه بزند و خود را بی استعداد و نالایق بپندارد.

نوجوانانی که اعتماد به نفس قوی ندارند، کمتر در فعالیت ها شرکت می کنند، در مدرسه از بقیه دانش آموزان فاصله می گیرند و در برابر زورگویی همسالان خود تسلیم می شوند. وقتی فردی فاقد اعتماد به نفس باشد، در هر کاری انتظار شکست دارد، یا در شرایط حساس و سخت، کمتر تلاش می کند.

ایجاد اعتماد به نفس و انعطاف پذیری در نوجوان

نکات عملی و مثبتی را که فرزندتان قادر به انجام آن است، با او در میان بگذارید و بخواهید تا به آنها عمل کند. تا به این طریق مهارت های او تقویت شود و احتمال موفقیت او بالا برود. مثلاً به او بگویید:

اگر می خواهی برای تیم والیبال مدرسه انتخاب شوی، باید اشکالاتت را از مربی بپرسی و تمرین های اضافی انجام بدهی.

فرصت هایی به فرزندتان بدهید، تا چیزهای جدید را تجربه کند. چون وقتی چیزهای مختلف را تجربه کند، متوجه می شود در چه کاری مهارت دارد و به چه چیزی علاقمند است. همچنین در می یابد اکثر افراد در بعضی زمینه ها خوب و با استعدادند و در بعضی زمینه ها نه و همین خوب است. همه ما نمی توانیم قهرمان المپیک و نابغه کامپیوتر شویم.

در صورت شکست فرزندتان، او را تشویق به تلاش دوباره کرده و به او کمک کنید تا بفهمد هر کسی ممکن است اشتباه کند یا شکست بخورد. هیچ اشکالی ندارد اگر در انجام کاری که اولین تجربه است، شکست بخورد.

اعتماد به نفس را در خودتان مثال بزنید. می توانید در مورد چیزهایی که برای موفق شدن در یک کار قصد انجامش را دارید، حرف بزنید. همین طور می توانید از کارهایی که در گذشته انجام داده اید و ممکن است از نظر او سخت و ترسناک باشند، برایش بگویید و به او نشان دهید شما هم شرایط سختی داشته اید که برای پشت سر گذاشتن آنها از اعتماد به نفس خود کمک گرفته اید.

رفتار توام با اعتماد به نفس را به فرزندتان بیاموزید به او یاد بدهید با دیگران تماس چشمی داشته و شجاع باشد، کاری را که دوست دارد انجام بدهد(به شرطی که برای خودش و دیگران ضرری نداشته باشد)، ‌ خیلی روی کارهایی که نمی تواند انجام بدهد، تمرکز نکند و بگذارید از مسائلی که می داند برایش مخاطره آمیز است، دوری کند. رفتار توام با اعتماد به نفس، اولین گام در به دست آوردن حس اعتماد به نفس است. تلاش های کودک را بستایید. اگر در امتحان، مسابقه یا هر چیز دیگری که امید پیروزی در آن را داشته، شکست خورده، او را به خاطر تلاشی که کرده بستایید. می توانید راه حل ها و ایده هایی را نیز برای تجربه های آتی به او پیشنهاد کنید.

نوجوان شما در مسیر رودررویی به چالش های دوران بلوغ و نوجوانی نیازمند رابطه ای قوی با شماست. اگر شما، به جای تکیه بر تلاش ها، صرفاً بر نتیجه کار فرزندتان تاکید کنید به حس اعتماد به نفس وی آسیب زده اید. اگر در امتحانات شکست خورده، طوری رفتار نکنید که گویی دنیا به آخر رسیده. در عوض به او بفهمانید از تلاش او به خود می بالید و از پشتکارش برای موفقیت های بعدی اطمینان دارید.

تغییرات فیزیکی دوران بلوغ هم می توانند در اعتماد به نفس تاثیرگذار باشد. اگر نوجوانی از تغییراتی که در دوران بلوغ در بدنش رخ داده، خجالت بکشد، حس اعتماد به نفس وی و اینکه چه تصوری از بدن خودش دارد، تحت تاثیر قرار می گیرد.

مجله خانواده / شماره ۵۰۱ / نیمه اول بهمن ماه ۹۲ / ترجمه: سارا سلیمانی / صفحه ۲۶

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار