|
|
کدخبر: ۱۷۸۳۱۵

به گزارش گروه روانشناسی امدنیوز، اغلب افراد موفق اعتماد به نفس بالایی دارند. به یاد داشته باشید موفقیت آن ها سبب افزایش اعتماد به نفسشان نبوده؛ بلکه این روحیه خودباوری این افراد بوده است که آن ها را به سمت موفقیت سوق داده است.
افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، ارزش خود را برای دوست داشتن دیگران و مورد علاقه واقع شدن از سوی آنان حفظ می کنند، خود را شایسته توجه دانسته و دیگران را نیز مورد توجه قرار می دهند. همچنین حرف های دیگران را می‌شنوند و ارزش خود را برای شناخت خود و اطرافیان حفظ می کنند.
در این مطلب به بیان راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس می پردازیم:
۱. خود را با دیگران مقایسه نکنید
باید بدانید هر فرد به صورت متفاوتی فکر می‌کند، درک می‌کند، احساس می‌کند و یاد می‌گیرد. یادتان باشد هیچ دو اثر انگشتی یکسان نیستند. وقتی شما خود را با فرد دیگری مقایسه می‌کنید، در ذهنتان او را در تمام مسائل بهتر از خود می‌بینید و این کار به هیچ وجه روش خوبی برای ارزیابی خود نیست.
۲. «نه» گفتن را بیاموزید
بسیاری از افراد قدرت «نه» گفتن ندارند و این سسب ایجاد دردرسر های فراوانی برای آن ها شده است. شما باید بیاموزید در پاسخ به پیشنهاد و درخواست هایی که به هر دلیلی تمایلی به پذیرش آن ها ندارید، با قاطعیت همراه احترام «نه» بگویید.
۳. با ترس های خود رو به رو شوید
این دلیل عدم اعتماد به نفس در بیشتر مردم دنیاست. ترس‌ های ما رابطه مستقیم با احساسی دارد که ما از خود داریم. وقتی ما از چیزی می‌ترسیم، حس می‌کنیم که در آن زمینه ناتوان هستیم و این موجب کاهش اعتماد به نفس می شود. برای رفع این مورد شما باید با ترس‌ هایتان رو به رو شوید و بهترین راه این است که علت ترس خود را بفهمید.
۴. ارتباط چشمی برقرار کنید
اکثر مردم نگران این هستند که دیگران چگونه در مورد آن ها فکر می کنند. شما می توانید با ایجاد ارتباط چشمی خود را یک فردی شایسته و با اعتماد به نفس نشان دهید و به این ترتیب ارتباط چشمی در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.
برای این کار شما باید مدتی تلاش کنید تا این کار عادت شما شود.
۵. راست بایستید
با این کار شما احساس تسلط خواهید کرد و طرف مقابل احساس می کند که شما دارای اعتماد به نفس بالایی هستید.
۶. محکم تر دست بدهید
اصطلاحا شل و وارفته دست ندهید، به خصوص اگر نظامی هستید، محکم، قدرتمند و همچنین گرم و صمیمانه دست بدهید.
۷. سریع راه بروید
کسی که اعتماد به نفس دارد گام‌های مستحکم بر می دارد و هدفمند راه می رود؛ بنا بر این همواره قوی، قدرتمند و پر انرژی باشید.
۸. سر خود را بالا نگه دارید
این کار باعثمی‌شود جریان خون از قلب به مغز به آسانی انجام پذیرد، حجم ریه‌ ها افزایش یابد و در زمان واحد، اکسیژن بیشتری با خون مبادله شود. همچنین با بالا نگه داشتن سر راه‌ های هوایی از قبیل نای، نایژه‌ها، حلق و بینی تا حدودی در یک امتداد قرار گرفته و تنفس، راحت‌تر می شود. علاوه بر این ها این عمل میزان دید را افزایش داده و به برازندگی ظاهری شخص کمک می کند. بنا بر این بالا نگه داشتن سر می تواند در افزایش اعتماد به نفس شخص بسیار موثر باشد.
۹. در اجتماع بودن را تمرین کنید: به فعالیت‌هایی ملحق گردید که همواره در ارتباط با دیگران باشید، مانند: باشگاه، کلاس‌های ورزشی، انجمن‌های دانشجویی و کلوپ‌های تفریحی، در این محیط‌ ها همواره باید اجتماعی بوده و با مردم معاشرت کنید. پس از مدتی خواهید دید ارتباط با دیگران برایتان عادی و راحت می‌شود.
۱۰. نگرش مثبت داشته باشید
سعی کنید وقایع را از زوایای مثبت تحلیل کنید، برای مثال شکست خوردن را به عنوان چیزی منفی که مساوی پایان زندگی است نگاه نکنید. شکست را دوباره در ذهنتان تعریف کنید و تاثیر احساسی منفی آن را کمتر کنید. به شکست به عنوان تجربه مفیدی که شما را به پیروزی های آینده نزدیک می کند نگاه کنید.
۱۱. وانمود کنید که اعتماد به نفس دارید
هرگز این فکر را به خود راه ندهید که اعتماد به نفس ندارید و همیشه سعی کنید نسبت به خود افکار مثبتی داشته باشید. اگر در وضعیتی قرار گرفتید که احساس کردید اعتماد به نفس شما متزلزل شده، وانمود کنید که اعتماد به نفس بالایی دارید. در آن لحظه فکر کنید یک فرد با اعتماد به نفس و محکم هستید و سعی کنید ظاهرتان را کنترل کنید.
به یاد داشته باشید که شما تا زمانی که خود را فاقد اعتماد به نفس بدایند نمی توانید از دیگران توقع داشته باشید که شما را فردی با اعتماد به نفس بدانند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار