|
|
کدخبر: ۱۷۸۶۳۵

به گزارش امیدنیوز و به نقل از مجله سلامت، این لیست که ده نشانه اولیه آلزایمر است توسط انجمن آلزایمر منتشر شده است. جامعه آلزایمر یک هفته‌نامه الکترونیکی دارد که جدیدترین اطلاعات و نکات در مورد پیشرفت‌های درمان و تحقیقات مربوط به آلزایمر را منتشر می‌کند. برای اشتراک در آن می‌توانید به www. alz. org مراجعه کنید.

از یاد بردن چیزهایی که زندگی روزمره را مختل می‌کند می‌تواند از نشانه‌های آلزایمر یا فراموشی باشد. آلزایمر بیماری مغزی است که باعثکم شدن تدریجی مهارت‌های حافظه، تفکر و استدلال می‌شود. این بیماری ده نشانه هشدار دهنده دارد. هر فردی ممکن است یک یا بیشتر از یکی از این علامت‌ها را به میزان مختلف تجربه کند. در صورتی که با یکی از آن‌ها روبرو شدید به دکتر مراجعه کنید.

علایم هشداردهنده‌ اولیه آلزایمر

۱. از یاد‌بردن‌هایی که زندگی روزانه را مختل می‌کنند

یکی از علایم آلزایمر از یاد‌بردن مسائل است، به خصوص آن‌ اطلاعاتی که به تازگی یاد‌ گرفته‌اید. از نشانه‌های فراموش کردن تاریخ‌ها یا اتفاقات مهم؛ پرسیدن راجع به چیزی به طور مکرر؛ افزایش نیاز به یادآور‌ها(مانند یادداشت‌ها یا هشدار‌های وسایل الکترونیکی) یا افراد خانواده است تا چیزهایی را که قبلا خودتان از پسشان بر‌می‌آمدید به شما یادآور شوند.

۲. به چالش کشیده شدن هنگام حل یا برنامه‌ریزی در مورد مشکلات

برخی از افراد ممکن است در زمینه تواناییشان در ارتباط با دنبال کردن یا جلوبردن کار خود با اعداد شاهد تغییراتی بشوند. ممکن است در دنبال کردن یک دستور آشنا یا پرداخت قبوض ماهیانه مشکل داشته باشند. آن‌ها هم چنین ممکن است در تمرکز کردن دچار مشکل شوند یا برای انجام کارهایی که سابقا انجام می‌دادند نیاز به زمان بیشتری داشته باشند.

۳. دچار مشکل شدن برای انجام کار‌ها در منزل، سر کار یا تفریح

افرادی که آلزایمر دارند اغلب برایشان سخت است که کارهای روزانه‌شان را به پایان برسانند. گاهی ممکن است در رانندگی به یک جای آشنا، مدیریت بودجه در کار یا یادآوری قوانین بازی مورد علاقه‌شان دچار مسئله شوند.

۴. اشتباه در مورد زمان و مکان

کسانی که آلزایمر دارند ممکن است تاریخ‌ها، فصل‌ها و گذر زمان را از یاد ببرند. اگر اتفاقی همان لحظه در حال رخ دادن نباشد، ممکن است در درکش مشکل داشته باشند. گاهی ممکن است فراموش کنند که کجا هستند یا چطور به آنجا آمده‌اند.

۵. مشکل در درک تصویر‌ها یا روابط فضایی

برای برخی از افراد داشتن مشکل در بینایی می‌تواند نشانه‌ای از آلزایمر باشد. آن‌ها ممکن است در خواندن، تشخیص فاصله و رنگ و کنتراست مشکل داشته باشند که در نتیجه می‌تواند برای رانندگی آنها مسئله ایجاد کند.

۶. مشکلات جدید در حین صحبت کردن یا نوشتن

کسانی که آلزایمر دارند ممکن است در دنبال کردن گفتگو‌ها یا ملحق شدن به آنها مشکل داشته باشند. احتمال دارد در حین صحبت توقف کنند و هیچ ایده‌ای برای اینکه گفتگو را ادامه دهند نداشته باشند یا اینکه حرفشان را مدام تکرار کنند. همچنین ممکن است با کلمات دچار مسئله شوند، نتوانند کلمه‌ای مناسب پیدا کنند یا چیز‌ها را با اسامی غلط نام ببرند.

۷. وسایل را در جایی اشتباه قرار دادن و فراموش کردن جای آن‌‌ها

فردی که آلزایمر دارد ممکن است چیزهایی را در جایی غیر‌معمول بگذارد. ممکن است چیزهایی را گم کنند و نتوانند برگردند و در همان‌جایی که از آن رد شده‌اند به دنبالش بگردند. گاهی ممکن است به دیگران تهمت دزدی بزنند. با گذر زمان میزان رخ دادن این قضیه بیشتر می‌شود.

۸. ضعف در تصمیم‌گیری یا قضاوت

کسانی که آلزایمر دارند ممکن است در تصمیم‌گیری یا قضاوت دچار مشکل شوند. برای مثال در مورد مسائل مالی، ممکن است خیلی بیشتر از اندازه به مغازه داران پول بدهند. همچنین ممکن است به تمیز نگه داشتن خود و به خود رسیدن کمتر توجه کنند.

۹. کنار کشیدن از کار یا فعالیت‌های اجتماعی

کسانی که مبتلا به آلزایمر هستند ممکن است خودشان را از سرگرمی‌ها، فعالیت‌های اجتماعی، پروژه‌های کاری یا ورزش دور کنند. آن‌ها ممکن است در دنبال کردن تیم‌های ورزشی مورد علاقه خود یا به یاد آوردن چگونگی تمام کردن یک سرگرمی مورد‌ علاقه‌شان با دشواری روبرو شوند. همچنین احتمال دارد به خاطر تغییراتی که در حال رخ دادن است از اجتماعی بودن امتناع کنند.

۱۰. تغییرات رفتاری و شخصیتی

خلق و خو و شخصیت افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است دستخوش تغییراتی شود. ممکن است آنها سردرگم، شکاک، افسرده، بیمناک، یا مضطرب شوند. احتمال دارد خیلی ساده در خانه، سر کار، بین دوستان یا مکان‌هایی که آن‌ها را معذب می‌کند ناراحت شوند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار