|
|
کدخبر: ۵۷۱۸۵

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به تحقیر کودکان و نوجوانان به عنوان نوعی آزار علیه آن‌ها، نتیجه این رفتار را تزلزل در شخصیت کودکان و نوجوانان عنوان کرد.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، اصغر دادخواه گفت: تحقیر نوعی آزار است که به ۲ صورت مستقیم و غیرمستقیم اعمال می‌شود.

وی افزود: تحقیر مستقیم می‌تواند جسمی و کلامی باشد. تنبیه بدنی و خطاب کردن کودکان و نوجوانان با الفاظ ناپسند نمونه‌ای از آن است.

دادخواه تصریح کرد: تحقیر غیرمستقیم که به شکل، شرکت ندادن کودکان و نوجوانان در مباحثو عدم مشورت با آن‌ها است به مراتب خطرناک‌تر از تحقیر مستقیم است.

وی ادامه داد: مسئولیت ندادن به کودکان و نوجوانان جزو دیگر مواردی است که به صورت غیرمستقیم آنها را مورد تحقیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تحقیر بر عزت نفس و اعتماد به نفس افراد به ویژه کودکان تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: کودکان در دوران شکوفایی شخصیت‌شان هستند بنابراین تحقیر می‌تواند پارامترهای شخصیتی آنها را تحت تأثیر قرار داده و آن را متزلزل کند.

دادخواه تصریح کرد: گوشه‌گیری، عدم اعتماد به توانایی‌های فردی نتیجه تحقیرکودکانو نوجوانان است که در نهایت از آنها افرادی بزهکار می‌سازد.

وی خاطرنشان ساخت: والدین و اولیا مدرسه باید با رفتار و گفتار و به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کودکان و نوجوانان بها دهند تا شخصیت آنها متزلزل نشود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار