|
|
کدخبر: ۲۱۵۷۸

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: ۸۰ درصد زنان ۴۵ تا ۵۵ ساله ایرانی اضافه وزن دارند.

به گزارشامیدبه نقل از مهر،سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد: ۸۰ درصد زنان ۴۵ تا ۵۵ ساله ایرانی اضافه وزن دارند.

دکتر زهرا عبداللهی روز یکشنبه در نشست خبری هفته سلامت بانوان گفت: ۴۵ درصد زنان ۴۵ تا ۵۵ ساله کشور تحرکشان کم است و ۸۰ درصدشان میوه و سبزی نمی خورند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد زنان ۱۵ تا ۶۴ کشور نیز دچار چاقی هستند، افزود: در ۵۵ درصد خانوارهای ایرانی کمبود دریافت ویتامین A و در ۶۵ درصد خانوارها کمبود دریافت ویتامین B۲ مشهود است.

عبداللهی، طبخ طولانی مدت غذا توسط بانوان ایرانی به ویژه طبخ طولانی مدت سبزی ها را موجب از بین رفتن مواد و املاح سودمند مواد غذایی دانست و بیان کرد: متاسفانه الگوی مصرف غذا در خانوارهای ایرانی به سمت مصرف مواد غذایی پرچرب، پرکالری، چرب، شیرین از جمله فست فودها تغییر کرده است که نیازمند بازنگری فوری است.

وی افزود: مصرف لبنیات کم چرب، حبوبات، نان سبوس دار، میوه و سبزی تازه، غذاهای فیبردار و سنتی ایرانی باید جایگزین این الگوی غلط شود تا از بیماریهای غیرواگیر نظیر دیابت، قلبی و عروقی و چاقی در جامعه جلوگیری شود.

عبداللهی، مصرف نوشابه های گازدار و قندی را موجب پوکی استخوان زنان دانست و گفت: به جای این نوشابه های مضرّ باید دوغ غیرگازدار و نوشیدنی های سنتی ایرانی که از عرقیات گیاهی ساخته می شوند مصرف کرد.

وی شناساندن تنقلات سنتی به جای چیپش، پفک، شکلات و نوشابه را به کودکان توسط زنان به عنوان مدیران منازل، ضروری دانست و اظهار داشت: تصحیح الگوی غذایی بچه ها به عهده بانوان است و زنان در این خصوص می توانند با مراجعه به شبکه بهداشتی کشور واحدهای آموزشی تغذیه سالم را به صورت رایگان سپری کنند.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک، غنی سازی شیر با ویتامین D، مکمل یاری زنان با ریزمغذی ها در برنامه های شبکه های بهداشتی کشور و نیز ادامه طرح آهن یاری در مدارس دخترانه را برای سلامت زنان در آینده ضروری ارزیابی کرد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار