|
|
کدخبر: ۸۲۷۵۶

بیماری تب مالت بیشتر از شیر و فرآورده‌ لبنی آلوده ایجاد می‌شود و این روزها شاهد رشد قارچ‌وار لبنیات سنتی‌ها هستیم که هیچ نظارتی نمی‌شوند، خط کشی وزارتخانه‌ها برای نظارت هم اصولی نیست.

به گزارشامیدبه نقل از فارس، به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تعداد مبتلایان تب مالت به ۱۶ هزار درکشور افزایش یافته در حالی که این تعداد در سال ۸۹ کمتر از ۱۲ هزار مورد بود.

پیش‌تر نیز وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد بروز تب مالت در کشور طی دو سال اخیر هشدار داده بود.

بروسلوز یا تب مالت، بیماری مشترک بین انسان و دام است و دامدارانی که با دام های آلوده در ارتباط هستند، احتمال انتقال مستقیم این بیماری از دام به آنها وجود دارد.

تب مالت در دو نوع حاد و مزمن در انسان دیده می‌شود، مصرف شیر، محصولات لبنی(کره، پنیر) و یا محصولات گوشتی حیوانات آلوده موجب سرایت بیماری به انسان می‌شود.

علایم خستگی، درد عضلانی، کمردرد، یبوست، کاهش وزن، افسردگی، ناتوانی جنسی، بروز آبسه در تخمدان‌ها، کلیه‌ها و مغز در صورت ناکافی بودن مراقبت و درمان، بیماری ممکن است.

همچنین موجب معلولیت، عفونت قلب، استخوان، مغز یا کبد می‌شود.

بیماری تب مالت در دامها نیز باعثسقط جنین در دام شده، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا ایجاد می‌کند و از نظر اقتصادی مشکلات زیادی را برای دامدار و کشور به وجود می‌آورد.

محسن مشکوة معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی در جدیدترین اظهار به مردم توصیه می‌کند از مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و غیر استرلیزه خودداری کنند، زیرا یکی از عواملی که می‌تواند باعثافزایش موارد بروز بیماری تب مالت شود، مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه است.

*چرا مصرف لبنیات غیر پاستوریزه بیشتر شده است

سازمان دامپزشکی کشور سال گذشته اعلام کرد: برای توزیع شیر فله‌ای در کشور مجوز می‌دهد البته سازمان این را اضافه کرد دامداری‌هایی که از نظر بیماری سل و بروسلوز(تب مالت) پاک باشند مجوز داده خواهد شد، همچنین توزیع کنندگان این نوع شیر باید به آنچه سازمان در باره نصب گواهی و ظرف بسته‌بندی و غیره می‌گوید توجه کند.

معاون پیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی گفت: به دلیل مسائل سخت‌گیرانه سازمان در خصوص رعایت مسائل بهداشتی تاکنون هیچ دامداری موفق به دریافت مجوز نشده است.

اگر چه این مقام مسئول از عدم دریافت مجوز برای توزیع شیر فله‌ای خبر داده است، اما شاهد قارچ وار ماست بندی‌ و لبنیاتی‌هایی که بدون نظارت شیر و لبنیات به مردم می‌دهند هستیم.

اگر سازمان دامپزشکی این مجوز را نداده است پس آنها در سایه بی‌نظارتی‌ها این مکانهای عرضه را راه‌انداخته‌اند، مغازه‌های معروف به لبنیات سنتی که شیر فله، ‌ماست در ظرف درباز، خامه بدون بسته‌بندی و پنیر کاملا باز به مردم تحویل می‌دهند.

*رشد قارچ‌وار لبیناتی‌های سنتی بدون مجوز

یک لبنیات سنتی‌فروش در منطقه ۱۹ تهران گفت: مجوزی ندارد، ‌کسی هم نظارتی ندارد دو ماه است به این مکان آمده‌ام و کسی نگفته است چه خبر؟ هیچ ناظری از هیچ سازمان یا ارگانی به اینجا نیامده است.

اگر اعلام سازمان دامپزشکی کشور به صدور مجوز رسمی توزیع شیر فله‌ای منجر نشد، اما توزیع غیر رسمی را فراوان کرد، مکان‌هایی که واقعا نمی‌شود به سلامت محصولات عرضه شده در آن مطمئن شد.

*وزارت بهداشت نه نظارت به مجوز و سلامت ماست‌بندی‌ها نظارت ندارد

وزارت بهداشت متولی سلامت فراورده‌های لبنی عرضه شده است و به جای نظارت به این مکان‌ها آمار تعداد مبتلایان را می‌دهد.

مجوز ماست‌بندی‌ها که محصول آنها فراورده‌ لبنی محسوب می‌شود باید توسط وزارت بهداشت صادر شود، اما ظاهرا افسار این بخش رها شده است.

سازمانها به جای ارائه آمار مبتلایان به تب مالت راههای ابتلا را بررسی و جلوی آنرا بگیرند.

ای سلیم آب زسر چشمه ببند / که چو پرشد نتوان بستن جوی

مرزبندی نامشخص بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت برای دادن مجوزها و نظارت‌ها باعثشده است، برخی سودجو با مجوز توزیع شیر خام انواع فراورده‌لبنی عرضه کند و یا با مجوز فراورده‌لبنی شیر خام هم توزیع کند.

البته برخی هم که مجوزی ندارند و اکثرا از این سنخ هستند، هیچ کدام از این مسائل را رعایت نمی‌کنند و کسی هم نمی‌تواند حرفی بزند چو شتر مرغ است و به صلاحدید شتر یا مرغ می‌شود.

*حتی قیمت‌ها هم بدون نظارت است

البته در مورد قیمت لبنیات‌ ماست بندی‌ها هم به همین روال است، به طوری که طی ماههای گذشته قیمت‌ها در این بخش به شدت افزایش یافته است، نه برچسب قیمتی دارد و نه نظارتی و فروشندگان تا جایی که بتوانند و مردم قدرت خرید داشته باشد قیمت را بالا می‌برند و مردم هم به دلیل کاهش کیفیت لبنیات‌های پاستوریزه طی دو سال اخیر ناگزیر به سمت مصرف لبنیات سنتی روی آورده‌اند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار