|
|
کدخبر: ۱۶۱۸۹۸

کلیات سعدی، مثنوی معنوی، المسالک و الممالک استخری، الابنیه عن الحقایق الادویه و سفرنامه ناصر خسرو از سوی کمیته ملی حافظه جهانی ایران برای ثبت در فهرست حافظه جهانی یونسکو پیشنهاد شد.

به گزارش مشرق،این خبر را صبح امروز ۳۱ فروردین سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس کمیته ملی حافظه جهانی در اولین نشست خبری خود که در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست این سازمان برگزار می شد، اعلام کرد.

سپس غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در توضیح بیشتر این خبر به اعلام جزئیاتی از هر یک از این ۵ اثر پرداخت و گفت: کلیات سعدی معرفی شده به برنامه حافظه جهانی، نسخه ای است کامل به خط نسخ اثر احمد بن علی بن احمد شیرازی که در سال ۷۸۴ ه. ق کتابت شده و در کتابخانه ملی نگهداری می شود.

به گفته وی نسخه مثنوی مولوی هم دیگر اثر معرفی شده به این فهرست است که پس از بررسی نسخ موجود در ایران و جهان، ۷ نسخه نفیس شناسایی شده و جهت ثبت در فهرست حافظه جهانی یونسکو معرفی شده است. از جمله این ۷ نسخه می توان به نسخه کتابخانه و موزه ملی ملک کتابت شده در سال ۸۰۸ ه. ق و نسخه کتابخانه ملی به قلم نسخ حسن القاری در سال ۸۴۰ ه. ق اشاره کرد.

وی ادامه داد المسلاک و المملاک استخری هم از مهترین کتاب های جغرافیایی سده ۴ ه. ق است که ترجمه فارسی آن در سال ۷۲۶ ه. ق توسط محمد نخجوانی در اصفهان کتابت شده و در موزه ملی ایران نگهداری می شود. اصل عربی این اثر در کتابخانه گوتای آلمان است و این اثر به صورت مشترک با کشور آلمان یشنهاد شده است.

معاون کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: الابنیه عن الحقایق الادویه که در شناسایی داروهای کهن با منشاء گیاهی، حیوانی و کانی که در سده ۵ ه. ق به زبان فارسی نگاشته شده است از این کتاب دو نسخه نفیس شناسایی شده است که در کتابخانه ملی اتریش و کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می شود.

به گفته وی سفرنامه ناصرخسرو نیز دیگر کتاب معرفی شده به فهرست حافظه جهانی یونسکو است که ۲ نسخه نفیس از آن شناسایی شده و در کتابخانه ملی فرانسه، کتابخانه ملی ایران موجود است.

حافظه جهانی عنوان برنامه ای است که یونسکو با هدف افزایش آگاهی همگانی، حافظت پایدار و دسترسی جهانی به میراثمستند بشر، آن را تقریری و از ۱۹۹۲ میلادی آغاز کرده است.

ایران تا کنون ۷ اثر در این فهرست جهانی ثبت کرده و از این حیثدر منطقه رتبه سوم را دارد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار