|
|
کدخبر: ۱۸۵۸۳۷

سوزش ادرار معمولاً ناشی از عفونت‌ های مجاری ادراری یا التهاب مثانه است و با درد و ناراحتی هنگام ادرار همراه است.

سوزش ادرار معمولاً به دلیل عفونت‌ های مجاری ادراری یا التهاب مثانه رخ می‌ دهد و می‌ تواند همراه با علائمی مانند تکرر ادرار، درد در ناحیه پایین شکم و تب باشد. روش درمان خانگی سوزش ادرار را در امیدنیوز بخوانید.

علت سوزش ادرار چیست ؟

سوزش ادرار نشانه چیست

عفونت ادراری (UTI)

شایع‌ترین علت سوزش ادرار، عفونت ادراری است که بر اثر باکتری‌هایی که وارد مجاری ادراری (شامل مثانه، حالب‌ها و مجرای ادرار) می‌شوند، ایجاد می‌شود. علائم دیگر عفونت ادراری ممکن است شامل تکرر ادرار، فوریت ادراری، احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار، خون در ادرار، بوی بد ادرار و درد در ناحیه لگن باشد.

التهاب مجاری ادراری (سیستیت)

التهاب مثانه می‌تواند ناشی از عفونت ادراری، سنگ کلیه، داروهای خاص یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا مواد تحریک‌کننده باشد. علائم سیستیت ممکن است شامل سوزش ادرار، تکرر ادرار، فوریت ادراری، درد در ناحیه لگن و خون در ادرار باشد.

واژینوز باکتریایی

این عفونت واژن ناشی از عدم تعادل باکتری‌های واژن است. علائم واژینوز باکتریایی ممکن است شامل ترشحات واژن سفید یا خاکستری، بوی بد واژن، خارش یا سوزش واژن و سوزش ادرار باشد.

بیماری‌های مقاربتی (STIs)

برخی از STIs، مانند سوزاک و کلامیدیا، می‌توانند باعث سوزش ادرار شوند. علائم دیگر STIs ممکن است شامل ترشحات غیرطبیعی واژن یا آلت تناسلی، درد در هنگام رابطه جنسی، زخم یا بثورات در ناحیه تناسلی باشد.

سنگ کلیه - سوزش ادرار

سنگ کلیه

سنگ کلیه توده‌های سختی هستند که در کلیه‌ها تشکیل می‌شوند و می‌توانند باعث درد شدید در پهلو، کمر یا کشاله ران، حالت تهوع و استفراغ و سوزش ادرار شوند.

داروها

برخی از داروها، مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و برخی از داروهای شیمی درمانی، می‌توانند باعث سوزش ادرار به عنوان یک عارضه جانبی شوند.

شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی، مانند دیابت، دیابت بی‌مزه و بیماری‌های التهابی لگن (PID)، می‌توانند باعث سوزش ادرار شوند.

خشکی واژن

خشکی واژن، به خصوص در زنان یائسه، می‌تواند باعث سوزش ادرار، درد در هنگام رابطه جنسی و سایر مشکلات شود.

محصولات بهداشتی و مراقبتی

برخی از محصولات بهداشتی و مراقبتی، مانند صابون‌های معطر، دوش‌های واژینال و اسپری‌های دئودورانت واژن، می‌توانند باعث تحریک واژن و سوزش ادرار شوند.

تکرر ادرار - سوزش ادرار

علائم سوزش ادرار

  • درد یا سوزش هنگام ادرار: این علامت اصلی سوزش ادرار است و می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد.
  • تکرر ادرار: ممکن است احساس کنید که باید بیشتر از حد معمول ادرار کنید، حتی اگر مقدار زیادی ادرار تولید نمی‌کنید.
  • فوریت ادرار: ممکن است ناگهان احساس نیاز فوری به ادرار کردن داشته باشید و نتوانید جلوی آن را بگیرید.
  • ادرار دردناک: ممکن است در هنگام ادرار احساس درد یا سوزش در مثانه یا مجرای ادرار داشته باشید.
  • خون در ادرار: مشاهده خون در ادرار می‌تواند نگران‌کننده باشد و ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری جدی‌تر باشد.
  • بوی بد ادرار: ادرار شما ممکن است بوی قوی یا ناخوشایندی داشته باشد.
  • درد لگن: ممکن است در ناحیه لگن، کمر یا زیر شکم احساس درد یا ناراحتی داشته باشید.
  • ترشحات غیرطبیعی واژن: زنان ممکن است ترشحات غیرطبیعی واژن، مانند ترشحات سفید، خاکستری یا زرد رنگ، با بوی بد را تجربه کنند.
  • درد در هنگام رابطه جنسی: سوزش ادرار و درد در هنگام رابطه جنسی ممکن است از علائم یک بیماری مقاربتی (STI) باشد.

روش های خانگی درمان سوزش ادرار

1. افزایش مصرف مایعات: نوشیدن آب فراوان به دفع باکتری‌ها از مجاری ادراری و رقیق شدن ادرار کمک می‌کند که می‌تواند سوزش را کاهش دهد. هدف نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز را داشته باشید.

2. مصرف آب کرنبری: آب کرنبری به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن شناخته شده است و می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های ادراری که شایع‌ترین علت سوزش ادرار هستند، کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب کرنبری ممکن است به کاهش دفعات و شدت عفونت‌های ادراری کمک کند.

درد هنگام ادرار - سوزش ادرار

3. مصرف پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها باکتری‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند به حفظ تعادل باکتری‌های روده و واژن کمک کنند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری در زنان مستعد کمک کند.

4. استفاده از کمپرس گرم: قرار دادن یک کمپرس گرم یا کیسه آب گرم روی شکم یا ناحیه لگن می‌تواند به تسکین درد و سوزش ناشی از سوزش ادرار کمک کند.

5. حمام‌های گرم: نشستن در یک حمام گرم به مدت 10 تا 20 دقیقه می‌تواند به شل شدن عضلات مثانه و کاهش اسپاسم و درد کمک کند. می‌توانید چند قطره روغن اسانس اسطوخودوس یا گل محمدی را به آب حمام اضافه کنید تا اثر آرامش‌بخش بیشتری داشته باشد.

6. مصرف غذاهای ضد التهاب: برخی از غذاها مانند زردچوبه، زنجبیل و سیر دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب و درد ناشی از سوزش ادرار کمک کنند.

7. اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌های محرک: از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند مثانه را تحریک کنند، مانند غذاهای تند، کافئین، الکل و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.

8. استراحت کافی: استراحت کافی به بدن شما کمک می‌کند تا با عفونت مبارزه کند و سریع‌تر بهبود یابد.

9. پوشیدن لباس‌های زیر نخی: لباس زیر نخی به تنفس بیشتر در ناحیه تناسلی کمک می‌کند و از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.

10. مصرف داروهای مسکن بدون نسخه: داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می‌توانند به تسکین درد و سوزش ناشی از سوزش ادرار کمک کنند.

درمان عفونت ادراری با داروهای گیاهی

تحقیقات نشان داده‌اند که نوشیدن مداوم آب زغال‌اخته در پیشگیری از عفونت ادراری بسیار موثر است، زیرا حاوی آنتوسیانین و اسید سالیسیلیک است که مانع از اتصال باکتری‌ها به مجاری ادراری می‌شود. تجربه نشان داده است که خوردن عصاره رقیق شده گیاه کاسنی (۲ تا ۴ گرم به صورت جوشانده یا دم کرده) و گیاه گزنه باعث افزایش ادرار و خروج باکتری‌ها شده و در رفع عفونت ادراری موثر است. همچنین، خوردن مداوم محلول دارچین و عسل به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند.

درد کلیه - سوزش ادرار

درمان عفونت ادراری در طب سنتی

از نظر متخصصان طب اسلامی، بهترین روش درمان عفونت ادراری تحریک بدن به ادرار کردن است. به همین دلیل، خوردن روزانه یک فنجان آب تربچه، مخلوط آب گل گز روغنی و آب نارگیل، آب آناناس، آب انگور قرمز، آب اسفناج و یک حبه سیر به‌عنوان آنتی‌بیوتیک طبیعی بسیار موثر است. برای درمان عفونت ادراری در زنان با طب سنتی، توصیه می‌شود که خانم‌ها از خواص ضدعفونی‌کننده سرکه سیب رقیق شده برای شستشوی اندام تناسلی خود استفاده کنند.

برای درمان سوزش ادار چه غذاهایی بخوریم ؟

1. آب: نوشیدن آب فراوان به دفع باکتری‌ها از مجاری ادراری و رقیق شدن ادرار کمک می‌کند که می‌تواند سوزش را کاهش دهد. هدف نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز را داشته باشید.

2. آب کرنبری: آب کرنبری به دلیل خاصیت ضد باکتریایی آن شناخته شده است و می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های ادراری که شایع‌ترین علت سوزش ادرار هستند، کمک کند. اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، برخی مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب کرنبری ممکن است به کاهش دفعات و شدت عفونت‌های ادراری کمک کند.

3. ماست: ماست منبع خوبی از پروبیوتیک‌ها است که باکتری‌های زنده‌ای هستند که می‌توانند به حفظ تعادل باکتری‌های سالم در واژن و مجاری ادراری کمک کنند و خطر عفونت را کاهش دهند. ماست یونانی ساده بهترین انتخاب است زیرا قند کمتری دارد.

4. غذاهای سرشار از ویتامین C: ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها و تسریع روند بهبودی کمک کند. غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از: مرکبات، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، کیوی و توت فرنگی.

5. غذاهای ضد التهاب: برخی از غذاها مانند زردچوبه، زنجبیل و سیر دارای خواص ضد التهابی هستند که می‌توانند به کاهش التهاب و درد ناشی از سوزش ادرار کمک کنند.

در اینجا چند نکته اضافی برای کمک به درمان سوزش ادرار با رژیم غذایی آورده شده است:

  • از غذاها و نوشیدنی‌های محرک خودداری کنید: از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند مثانه را تحریک کنند، مانند غذاهای تند، کافئین، الکل و نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید.
  • از غذاهای پر نمک خودداری کنید: غذاهای پر نمک می‌توانند مثانه را تحریک کرده و سوزش ادرار را بدتر کنند.
  • شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی را محدود کنید: شکر و شیرین کننده‌های مصنوعی می‌توانند رشد باکتری‌ها را در مجاری ادراری افزایش دهند و خطر عفونت را افزایش دهند.

درد مثانه - سوزش ادرار

روش های پیشگیری از ابتلا به سوزش ادرار

با انجام تغییراتی در سبک زندگی روزانه‌ی خود می‌توانید از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید که تعدادی از مهم‌ترین‌های آن‌ها را برای شما در اینجا آورده‌ایم:

  1. استفاده از مواد شوینده‌ی معطر را متوقف کنید تا تحریک و حساسیت بدن خود را کاهش دهید.
  2. هنگام انجام فعالیت‌های جنسی از کاندوم یا دیگر روش‌های محافظتی استفاده کنید. 
  3. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید تا مواد غذایی و نوشیدنی‌های مصرفی، مثانه‌ی شما را تحریک نکنند.
  4. آب بسیار بنوشید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

اگر با یکی از موارد زیر مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید:

  • سوزش و درد مداوم یا طولانی مدت
  • بارداری
  • درد و سوزش همراه با تب
  • ترشحات از آلت تناسلی یا واژن
  • ادرار بدبو، دارای خون یا کدر
  • سوزش همراه با شکم درد
  • سابقه‌ی سنگ کلیه

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار